Google Ads vs. Microsoft Ads

12 januari 2023

Met een Nederlands marktaandeel van rond 4,5% staat Bing op de tweede plek na Google en biedt net zo interessante advertentiefuncties. In deze blog leggen we je uit wat de grootste verschillen zijn tussen Microsoft Ads en Google Ads.

Als we het hebben over zoek-, display- en shoppingadvertenties, gaan de meesten ervan uit dat we Google Ads bedoelen. Dat is ook vaak zo, echter heeft zelfs een miljoenenbedrijf als Google een concurrent die ons een interessante advertentiefunctie biedt: Microsoft. Met een Nederlands marktaandeel van rond 4,5% staat Bing op de tweede plek na Google (92,3%). Het is overduidelijk dat Google de markt beheerst, maar dat betekent niet dat adverteren op Bing geen slimme keuze is. Wij leggen je graag uit wat de grootste verschillen zijn tussen Google Ads en Microsoft Ads en waar je op moet letten bij het opzetten van advertentie campagnes voor Bing.

Hoe werkt Microsoft Ads?

In grote lijnen werkt het opzetten van advertentiecampagnes in Bing Ads op dezelfde manier als adverteren in Google Ads. Zo kun je Search, Shopping en Display campagnes opzetten en deze onderverdelen in advertentiegroepen met een eigen doelgroep. Daarnaast maakt Microsoft Ads gebruik van dezelfde biedstrategieën als Google Ads, ook al is het algoritme dat de veilingen uitvoert uiteraard niet hetzelfde. Wie fan is van de Google Ads editor, heeft met de Microsoft Ads editor een vergelijkbare tool ter beschikking.

Overzicht Microsoft Ads

Mocht je op dit moment al adverteren in Google Ads, heb je zelfs de mogelijkheid om je campagnes compleet of gedeeltelijk te importeren in Microsoft Ads. Deze functie maakt het eenvoudig om met Microsoft Ads aan de slag te gaan en bespaart een hoop tijd. Je kan ervoor kiezen om de import eenmalig of regelmatig te laten draaien zodat de inhoud van je campagnes in Google en Microsoft steeds op één lijn ligt.

Verschillen Google Ads en Microsoft Ads

Hoewel Google Ads en Microsoft Ads veel raakvlakken hebben, blijven het twee verschillende advertentieplatformen met unieke eigenschappen. We hebben de meest belangrijke voor jou op een rij gezet:

Advertentiebereik

Wie via Google Ads of Microsoft Ads advertenties opzet, zal zijn advertenties niet alleen tussen de zoekresultaten van de betreffende zoekmachines terugvinden. Naast Google en Bing zelf heeft elke zoekmachine zijn eigen zoekpartners en advertentieplatformen. Voor Google zijn de meest bekende partners YouTube voor videoadvertenties en Gmail voor display-advertenties. Aangezien Bing bij Microsoft hoort, worden Bing advertenties onder andere ook in Outlook, Yahoo, AOL, MSN en Xbox getoond.

Kosten & volume

Van klanten krijgen we vaak de vraag of adverteren via Microsoft Ads überhaupt resultaten oplevert. Immers gebruiken de meeste mensen Google waardoor je vooral binnen deze zoekmachine zichtbaar wilt zijn. Het is inderdaad zo dat het zoekvolume en dus ook het potentiële verkeer binnen Google groter is dan in Bing. Dit betekent echter ook dat de competitie in Google forser is wat de gemiddelde kosten per klik laat stijgen. In vergelijking met Google Ads zien we dat de CPCs binnen Microsoft Ads gemiddeld 30% lager zijn. Tegelijkertijd ligt de CTR een stuk hoger. Dus ook al bereik je een kleiner deel van je doelgroep, kan adverteren in Microsoft Ads een interessante optie zijn!

Targeting

Voor het grootste deel hanteren Google en Microsoft dezelfde targeting mogelijkheden. Zo bereik je je doelgroep bijvoorbeeld op basis van leeftijd, locatie, geslacht, interesse of interactie met jouw bedrijf (remarketing). Het grootste verschil is dat je in Microsoft Ads specifieke bedrijven, bedrijfstakken of functies kan targeten. Binnen Google Ads ben je daarentegen beperkt tot het targeten van kleine, middelgrote en grote werkgevers en zo’n 19 verschillende bedrijfstakken. De reden waarom Bing veel gedetailleerdere targeting kan aanbieden is het feit dat Microsoft in 2016 LinkedIn gekocht heeft en daardoor informatie uit LinkedIn accounts kan gebruiken voor Microsoft Ads. Voor B2B adverteerders is deze functie een erg interessante manier om de doelgroep buiten LinkedIn zelf te bereiken.

Industrie targeting in Microsoft Ads

Advertentietypes

Google Ads staat erom bekend om de advertentiemogelijkheden en het algoritme steeds verder te ontwikkelen. De launch van smart bidding strategieën in 2018 en Responsive Search Ads in 2019 zijn hier enkele voorbeelden van. Microsoft Ads trekt over het algemeen veel inspiratie uit Google’s innovaties en komt vervolgens met dezelfde of vergelijkbare functies. Door deze dynamiek zijn er op dit moment enkele verschillen in advertentietypes te noemen. Zo is het tot februari 2023 nog mogelijk om in Microsoft Ads Expanded Text Ads aan te maken terwijl deze functie al sinds juni 2022 niet meer beschikbaar is in Google Ads. Daarnaast zijn de nieuw uitgerolde Performance Max campagnes voor nu alleen beschikbaar in Google Ads.

Aan de andere kant heeft Microsft Ads onlangs een nieuw advertentietype uitgerold, namelijk Multimedia Ads. Hierbij gaat het om responsieve advertenties die naast koppen en beschrijvingen ook afbeeldingen en video’s weergeven. Hierdoor trekken de advertenties meer aandacht en nemen meer plek in in de SERP. Bovendien zegt Microsoft Ads dat er per pagina maar één Multimedia Ad getoond wordt wat bijdraagt aan de prominente positie van de Multimedia Ad.

Multimedia Ads in de Bing SERP

Zie jij kansen om Microsoft Ads in te zetten voor jouw bedrijf?

Ben je helemaal enthousiast geraakt over Microsoft Ads en wil je het liefst meteen aan de slag? Wij helpen je graag verder! Neem gerust contact met ons op. Dit kan via onderstaand contactformulier of via 050 700 1535.

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op