Google AdWords breidt Exact zoeken verder uit

21 maart 2017

Afgelopen vrijdag heeft Google aangekondigd dat exact zoeken de komende maanden wederom gaat veranderen. Exact zoeken gaat met de verandering meer overeenkomsten tonen met zoeken op woordgroep en modifier voor breed zoeken. Uit de eerste testen is gebleken dat adverteerders gemiddeld 3% meer exacte klikken realiseren, met behoud van vergelijkbare CTR en conversieratio’s.

Hoe exact zoeken nu werkt

Met exact zoeken worden je advertenties weergegeven aan gebruikers die zoeken naar het exacte zoekwoord, zonder extra woorden vóór, na of binnen het zoekwoord. In 2014 heeft Google exact zoeken uitgebreid met sterk gelijkende varianten. Sterk gelijkende varianten zijn spelfouten, enkel- en meervoudsvormen, acroniemen, vervoegingen of verbuigingen van de woordstam (zoals schilder en schilderen), afkortingen en woorden met accenten.

Voorbeeld:

Zoekwoord: Vliegticket Mallorca
Zoekopdracht: Vliegtickets Mallorca

Zoekwoord: wc ontstoppen
Zoekopdracht: wc ontstopper

Zoekwoord: dj Kampen
Zoekopdracht: dj Kamp

Wat gaat er veranderen aan exact zoeken?

Sterk gelijkende varianten wordt de komende maanden uitgebreid met het negeren van woordvolgordes en het toevoegen of weglaten van woorden die geen invloed hebben op de intentie van de zoekopdracht.

Herformuleren en negeren van zoekwoorden

Voorzetsels (naar, op, met) , voegwoorden (en, dus, tot) en lidwoorden (de, het, een) hebben in de meeste gevallen geen impact op de zoekintentie. Met de komende wijziging van exact zoeken kan AdWords deze woorden toevoegen, negeren of vervangen met een ander woord.

Voorbeeld:

Zoekwoord: Vliegticket Mallorca
Zoekopdracht: Vliegtickets naar Mallorca

Zoekwoord: dj Kampen
Zoekopdracht: dj uit Kampen

Zoekwoord: Vliegen naar New York vanaf Schiphol
Zoekopdracht: Vliegen van Schiphol naar New York

Zelfde zoekopdracht, andere woordvolgorde

In bovenstaand voorbeeld krijgt de zoekopdracht ‘Vliegticket Mallorca’ met een andere woordvolgorde geen wezenlijk andere betekenis. Mensen gebruiken tijdens het online zoeken geen vaste woordvolgorde, terwijl de zoekintentie vaak wel hetzelfde is.

Met de nieuwste uitbreiding van exact zoeken kunnen je advertenties aan gebruikers worden getoond, waarvan de woordvolgorde anders is dan het zoekwoord. Google geeft expliciet aan dat ze bij het herordenen van woorden geen woorden toevoegen. Ook zeggen ze dat ze de woorden niet herordenen als de zoekintentie anders is. Een voorbeeld hiervan is het zoekwoord ‘Tickets Amsterdam naar Londen’. Google zal dit zoekwoord niet matchen met ‘Tickets Londen naar Amsterdam’.

Voorbeeld:

Zoekwoord: WC ontstoppen
Zoekopdracht: Ontstoppen WC

Zoekwoord: Groningen restaurant
Zoekopdracht: Restaurant Groningen

Wat betekent dit voor jou?

Met deze uitbreiding geeft Google aan dat adverteerders minder bezig zijn met het bouwen en onderhouden van zoekwoordlijsten met anders geformuleerde en geordende zoekwoorden. Adverteerders die niet werken met uitgebreide zoekwoordlijsten kunnen de komende tijd een stijging zien in het aantal exacte vertoningen.

Het is afwachten wat voor impact deze verandering in de praktijk heeft. Het kan zomaar zijn dat Google een zoekwoord koppelt aan een zoekopdracht met een geheel andere intentie. Het is aan te raden om de komende tijd het Zoektermen rapport scherp in de gaten te houden en waar nodig je uitsluitingslijst uit te breiden.

Gerelateerde berichten

Adwords scripts 2018

5 Google Ads scripts die je in 2019 gebruikt moet hebben

De vijf Google Ads scripts die je moet proberen Heatmaps Bodaanpassing per uur van de dag Getallen vanaf bestemmingspagina’s in je advertentie gebruiken Automatiseren uitsluitingen […]

Google Ads Search

Het einde van Gemiddelde Positie

Waarom Gemiddelde Positie gaat verdwijnen De Gemiddelde Positie bestaat al meer dan vijftien jaar. Door de jaren heen heeft deze statistiek een andere betekenis gekregen. […]

volg ons op