Google AdWords kwaliteitsscore verhogen? Gewoon doen!

15 augustus 2014

De impact van de kwaliteitsscore op de ranking van advertenties, en daarmee de werkelijke CPC en resultaten, is groot. Een goede kwaliteitsscore wordt beloond. Een slechte kwaliteitsscore resulteert in onnodige kosten en doorgaans onbenutte kansen. Weet jij wat de gemiddelde kwaliteitsscore is in jouw AdWords account?

Verbeter de kwaliteitsscore

Een lage kwaliteitsscore is een signaal dat er kansen liggen om de relevantie van je advertenties te verbeteren. Het verbeteren van de kwaliteitsscore is geen rocket science. Een aantal eenvoudige & praktisch tips.

Campagne-structuur

Het realiseren van goede kwaliteitsscores begint bij de basis. Bouw je AdWords campagnes daarom op een solide fundament. Dit voorkomt dat je campagnes regelmatig in de steigers moeten.

Een logische campagne-structuur biedt de controle over de resultaten én de mogelijkheid om advertenties optimaal af te stemmen op de doelgroep. Hoe bouw je eenvoudig een solide fundament?

Denk ook aan:

Advertentieteksten

De (relatieve) CTR is een belangrijke component van de kwaliteitsscore. Een belangrijk middel om de CTR te verbeteren is het optimaliseren van advertentieteksten. Een aantal no-brainers:

Extensies: laat je advertentie opvallen

Advertentie extensies zijn een eenvoudige manier om meer relevante informatie te communiceren én om advertenties beter op te laten vallen. Beschikbare extensies zijn:

Landingspagina

De landingspagina is een belangrijk factor voor het bepalen van de kwaliteitsscore.  Eigenschappen van een goede landingspagina:

CPC biedingen

De kwaliteitsscore is een momentopname. Heb je diverse wijzigingen doorgevoerd om de kwaliteitsscore te verbeteren? Verhoog dan tijdelijk de CPC biedingen om topposities in de zoekresultaten te verkrijgen. Dit geeft de kwaliteitsscore versneld een nieuwe impuls.

Help! De kwaliteitsscore blijft zeer laag

Het komt voor dat een zoekterm ondanks alle inspanningen een lage kwaliteitsscore behoudt. Je hebt dan twee keuzes:

  1. Handhaven
  2. Verwijderen

Handhaven
Kies je er voor deze zoekterm te handhaven? Accepteer dat de gemiddelde CPC (relatief) hoog is en blijft.

Verwijderen
Genereert deze zoekterm geen of nauwelijks (conversie)volume? Verwijder deze zoekterm uit het account!

Aan de slag!

Het optimaliseren van kwaliteitsscores is dus geen rocket science. De inspanning betaalt zich echter vrijwel direct terug. Kortom, aan de slag!  Wil je meer weten? Neem dan contact op via 050 700 15 35 of stuur een e-mail naar lennart@rocketdigital.nl.

Gerelateerde berichten

Nieuw in Google Ads: voeg een websitelink toe aan een beladvertentie

Maar dit gaat veranderen! Het is namelijk mogelijk om een websitelink in de advertentie toe te voegen. Hiermee krijgt iemand binnen het zoeknetwerk zelf de […]

Google Ads

De verbeterde standaardweergave wordt de nieuwe standaard

Een korte opfrisbeurt: welke mogelijkheden zijn er momenteel? Standaardweergave: Google optimaliseert de dagelijkse uitgaven op basis van de gebruikers. Het dagbudget wordt verdeeld over de […]

volg ons op