Verbeter de kwaliteitsscore
Een lage kwaliteitsscore is een signaal dat er kansen liggen om de relevantie van je advertenties te verbeteren. Het verbeteren van de kwaliteitsscore is geen rocket science. Een aantal eenvoudige & praktisch tips.
Campagne-structuur
Het realiseren van goede kwaliteitsscores begint bij de basis. Bouw je AdWords campagnes daarom op een solide fundament. Dit voorkomt dat je campagnes regelmatig in de steigers moeten.
Een logische campagne-structuur biedt de controle over de resultaten én de mogelijkheid om advertenties optimaal af te stemmen op de doelgroep. Hoe bouw je eenvoudig een solide fundament?
- Kies de juiste zoektermen
- Deel de zoektermen op in kleine homogene advertentiegroepen
- Deel de advertentiegroepen op in logische campagne-structuur
- Schrijf relevante advertentieteksten per advertentiegroep
Denk ook aan:
- Geografische targeting: adverteer enkel in de regio waar jouw doelgroep zit
- Kies verschillende matchtype voor zoektermen (exact, phrase, bmm)
- Maak gebruik van uitsluitingen, ook bij campagnes met exacte zoektermen
Advertentieteksten
De (relatieve) CTR is een belangrijke component van de kwaliteitsscore. Een belangrijk middel om de CTR te verbeteren is het optimaliseren van advertentieteksten. Een aantal no-brainers:
- Schrijf relevante advertenties die zijn opgesteld voor de juiste doelgroep
- Zet meerdere varianten live per advertentiegroep (2 à 3, afhankelijk van het zoekvolume)
- Stel de campagne zo in dat de advertentieteksten (onbeperkt) rouleren i.p.v. optimaliseren
- Test advertenties met zoektermen in de zichtbare URL
- Test advertenties met keyword insertion in de titel en/of beschrijvingsregels
- Analyseer met regelmaat de prestaties van advertenties
- Pauzeer de minst presterende advertenties, schrijf nieuwe advertenties o.b.v. succesvolle advertenties
Extensies: laat je advertentie opvallen
Advertentie extensies zijn een eenvoudige manier om meer relevante informatie te communiceren én om advertenties beter op te laten vallen. Beschikbare extensies zijn:
- Sitelinks
- Reviews
- Locatie
- Telefoonnummer
- Zoekbalk (form extension, op dit moment nog in bèta)
Landingspagina
De landingspagina is een belangrijk factor voor het bepalen van de kwaliteitsscore. Eigenschappen van een goede landingspagina:
- Snelle laadtijd (Tip: meet je laadsnelheid)
- Relevante content
- Logische opbouw
CPC biedingen
De kwaliteitsscore is een momentopname. Heb je diverse wijzigingen doorgevoerd om de kwaliteitsscore te verbeteren? Verhoog dan tijdelijk de CPC biedingen om topposities in de zoekresultaten te verkrijgen. Dit geeft de kwaliteitsscore versneld een nieuwe impuls.
Help! De kwaliteitsscore blijft zeer laag
Het komt voor dat een zoekterm ondanks alle inspanningen een lage kwaliteitsscore behoudt. Je hebt dan twee keuzes:
- Handhaven
- Verwijderen
Handhaven
Kies je er voor deze zoekterm te handhaven? Accepteer dat de gemiddelde CPC (relatief) hoog is en blijft.
Verwijderen
Genereert deze zoekterm geen of nauwelijks (conversie)volume? Verwijder deze zoekterm uit het account!
Aan de slag!
Het optimaliseren van kwaliteitsscores is dus geen rocket science. De inspanning betaalt zich echter vrijwel direct terug. Kortom, aan de slag! Wil je meer weten? Neem dan contact op via 050 700 15 35 of stuur een e-mail naar lennart@rocketdigital.nl.