Google Analytics Site Search: Waarom & hoe?

29 oktober 2015

Zowel Google AdWords als Analytics zitten vol met opties en mogelijkheden. Sommigen daarvan zijn cruciaal voor het slagen van een campagne, andere zijn minder bekend dan wel noodzakelijk. Toch kunnen ook de minder bekende functies wel degelijk een bijdrage leveren aan het rendement van je campagne. In dit artikel het hoe, wat en waarom van Site Search.

Een nog relatief onbekende en weinig gebuikte optie binnen Google Analytics is Site Search. Site Search stelt je instaat om het zoekvak op je website door te meten. Hierdoor krijg je meer inzicht in wat gebruikers op je website zoeken. Aan de hand van Site Search kun je een aantal interessante zaken afleiden.

Wat kunnen we met Site Search?

Site search geeft allereerst inzicht in hoe vaak bezoekers gebruik maken van het zoekvak. Studies van Google zelf hebben uitgewezen dat zo’n 10% van de websitebezoekers gebruik maken van de zoekfunctie op een website. Zelf zien we een lager percentage terugkomen bij onze klanten, zo’n 5%.

Websitestructuur
Wanneer blijkt dat bezoekers bovengemiddeld vaak gebruik maken van de zoekfunctie, dan kan dit iets zeggen over de structuur van de website. In dat geval is het wenselijk om de navigatiestructuur eens onder de loep te nemen. Wij vinden de website wellicht gebruiksvriendelijk, maar de bezoeker denkt hier misschien wel heel anders over.

Zoekfunctie
Als een bezoeker de zoekfunctie heeft gevonden dan mogen we eigenlijk al van geluk spreken. Vaak hebben we maar enkele seconden om duidelijk te maken wat we precies te bieden hebben. Lukt dit niet, dan verlaat de bezoeker in de meeste gevallen binnen no-time de website. We willen dus wel dat een gebruiker kan vinden waar hij of zij naar opzoek is.

Via de stati3stiek “% uitstappunten zoekopdrachten” krijgen we inzicht in het aantal gebruikers dat de website direct verlaat na het uitvoeren van een zoekopdracht. Dit percentage is eigenlijk het equivalent van het reguliere bouncepercentage. Wanneer dit percentage hoog is dan is het raadzaam om te kijken of de zoekfunctie verbeterd kan worden.

Uitbreiden assortiment
Een hoog uitstappercentage hoeft niet perse te duiden op een matig werkende zoekfunctie. Stel dat er op een webshop voor haarverzorgingsproducten veel wordt gezocht naar een specifieke haargel. Wanneer dit product niet opduikt in de zoekresultaten verlaat men direct de website wat een negatieve invloed heeft op je ‘’% uitstappunten zoekopdrachten’’. Nu hebben we door middel van Site Search een mooie kans ontdekt om het assortiment uit te breiden!

(Uitsluitings-)zoekwoorden
Wanneer het product (nog) niet wordt toegevoegd aan het assortiment, dan zou je dit type haargel kunnen opnemen als uitsluitingszoekwoord in je AdWords campagne. Zo voorkom je dat iemand binnenkomt via een zoekopdracht op merknaam, vervolgens het specifieke product niet kan vinden, en de website verlaat.

Het zoekwoordenrapport kan uiteraard ook gebruikt worden voor het vinden van nieuwe zoekwoorden. Niets is waardevoller dan exact weten welke zoektermen gebruikers invoeren. Site Search kan dus ook gebruikt worden voor het vinden van (uitsluitings)zoekwoorden t.b.v. het rendement van je AdWords campagne.

Landingspagina’s
Site Search is tevens een handige manier om slecht presterende landingspagina’s te achterhalen. De homepage fungeert nog maar zelden als landingspagina voor SEA-campagnes. We proberen bezoekers namelijk op een zo’n relevant mogelijke pagina te laten landen. Theoretisch gezien zouden er dus weinig zoekopdrachten uitgevoerd moeten worden vanaf specifieke pagina’s.

Via het subtabblad ‘’Pagina’s’’ kunnen we achterhalen op welke pagina gebruikers zijn begonnen met hun zoekopdracht. Is er een specifieke pagina vanuit waar veel bezoekers een zoekopdracht starten? Neem dan deze landingspagina eens onder de loep, wellicht sluit deze niet aan bij de verwachtingen. Het is mogelijk om door te klikken op de betreffende pagina’s in Analytics. Hierdoor krijg je tevens inzicht in welke zoektermen men heeft ingevoerd vanaf die pagina.

Hoe activeer je site search?

1

Het achterhalen van de queryparameter gaat als volgt:

Wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert op een website, dan wordt de queryparameter in de meeste gevallen opgenomen in de URL. De queryparameter is het woord of de letter vóór het (=)-teken. In het geval van Google ziet de queryparameter er als volgt uit:

4

In sommige gevallen wordt de queryparameter niet weergegeven in de URL. Je kan dan contact opnemen met je webmaster, die kan de queryparameter voor je achterhalen.

Nu we de queryparameter hebben achterhaald kunnen we deze invullen. Vink vervolgens nog even ‘’Queryparameters verwijderen uit de URL’’ aan, hiermee voorkom je dat de parameters terugkomen in je Analytics rapporten.

5

Het duurt doorgaans zo’n 24 tot 48 uur alvorens de zoekopdrachten zichtbaar worden binnen Analytics.

Site Search biedt volop mogelijkheden om het zoekgedrag op je website te analyseren. Het inschakelen is eenvoudig en er valt zeer veel waardevolle informatie uit te halen, zeker het proberen waard dus.

Summary

Gerelateerde berichten

Google Tag Manager Basics

Vernieuwd: Google Tag Manager – de Basics

Inhoud (Google Tag Manager: de Basics Hoofdstuk 1: Wat is de Google Tag Manager? Hoofdstuk 2: Google Tag Manager instellen Hoofdstuk 3: Google Tag Manager […]

Facebook Attribution: cross-device tracking op een hoger niveau

Wat is Facebook Attribution? Facebook Attribution is een nieuwe webanalytics tool gericht op het (beter) in kaart brengen van het conversiepad van een klant. Volgens […]

volg ons op