Google breidt klantenmatch uit naar het Google Display Netwerk

29 mei 2020

In 2015 introduceerde Google klantenmatch. Deze nieuwe functionaliteit werd voor het eerst geïntroduceerd voor zoekcampagnes, videocampagnes en Gmail-campagnes. In 2016 werd dit uitgebreid naar het Google Shopping netwerk. Na bijna 5 jaar is het sinds deze week dan ook eindelijk mogelijk om klantenmatch te gebruiken in het Google Display netwerk. Binnen het Google Display netwerk is het mogelijk om bestaande klantenmatch doelgroepen te gebruiken of nieuwe doelgroepen te maken om advertenties te targeten op zoeken, weergeven, ontdekken, Gmail en YouTube!

Hoe werkt het ook alweer precies?

Met Google klantenmatch kunnen adverteerders remarketingcampagnes optimaliseren door advertenties te tonen aan gebruikers op basis van gegevens die klanten eerder hebben gedeeld, zoals emailadressen, telefoonnummers of adressen. Door gebruik te maken van deze gegevens kunnen deze klanten met advertenties worden bereikt. Bovendien kunnen adverteerders vergelijkbare doelgroepen maken van klantenmatch lijsten om het bereik van hun advertenties uit te breiden naar nieuwe gebruikers. Deze lijken op huidige klanten en zullen daardoor waarschijnlijk eerder converteren dan andere nieuwe doelgroepen.

Wie komt er in aanmerking voor klantenmatch?

In 2018 heeft Google nieuwe regels doorgevoerd om de gebruikersgegevens te beschermen. Om in aanmerking te komen voor klantenmatch moet het account aan de onderstaande eisen voldoen.

Bij veel nieuwe accounts, die na 2018 zijn opgestart, is klantenmatch waarschijnlijk niet standaard ingeschakeld in het account. Om toegang te krijgen tot klantenmatch moet er dan rechtstreeks worden samengewerkt met een Google-accountmanager.

De introductie van klantenmatch komt op een goed moment. Veel bedrijven en adverteerders beginnen te herstellen van de effecten van COVID-19. Daarom zullen veel bedrijven slimmer moeten nadenken over het effectief inzetten van marketingbudget. Klantenmatch is een effectieve functionaliteit in remarketingcampagnes omdat er precies bepaalt kan worden wie advertenties te zien krijgen en je daarmee kunt richten op de meest rendabele klanten.

Ga jij gebruik maken van Google klantenmatch?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

volg ons op