Hoe werkt het ook alweer precies?
Met Google klantenmatch kunnen adverteerders remarketingcampagnes optimaliseren door advertenties te tonen aan gebruikers op basis van gegevens die klanten eerder hebben gedeeld, zoals emailadressen, telefoonnummers of adressen. Door gebruik te maken van deze gegevens kunnen deze klanten met advertenties worden bereikt. Bovendien kunnen adverteerders vergelijkbare doelgroepen maken van klantenmatch lijsten om het bereik van hun advertenties uit te breiden naar nieuwe gebruikers. Deze lijken op huidige klanten en zullen daardoor waarschijnlijk eerder converteren dan andere nieuwe doelgroepen.
Wie komt er in aanmerking voor klantenmatch?
In 2018 heeft Google nieuwe regels doorgevoerd om de gebruikersgegevens te beschermen. Om in aanmerking te komen voor klantenmatch moet het account aan de onderstaande eisen voldoen.
- Het account moet een geschiedenis van ten minste 90 dagen in Google Ads hebben.
- Het account moet een goede reputatie op het gebied van beleidsnaleving en betalingen hebben.
- Gedurende de totale levensduur van het account is er meer dan USD 50.000 besteed. Voor adverteerders met accounts die worden beheerd in een andere valuta dan USD, wordt het bestede bedrag omgerekend naar USD met de gemiddelde maandelijkse wisselkoers voor die valuta.
Bij veel nieuwe accounts, die na 2018 zijn opgestart, is klantenmatch waarschijnlijk niet standaard ingeschakeld in het account. Om toegang te krijgen tot klantenmatch moet er dan rechtstreeks worden samengewerkt met een Google-accountmanager.
De introductie van klantenmatch komt op een goed moment. Veel bedrijven en adverteerders beginnen te herstellen van de effecten van COVID-19. Daarom zullen veel bedrijven slimmer moeten nadenken over het effectief inzetten van marketingbudget. Klantenmatch is een effectieve functionaliteit in remarketingcampagnes omdat er precies bepaalt kan worden wie advertenties te zien krijgen en je daarmee kunt richten op de meest rendabele klanten.
Ga jij gebruik maken van Google klantenmatch?