Google Consent Mode

23 augustus 2023

Middels Google Consent Mode voldoe je aan AVG-wetten én verzamel je waardevolle conversiedata. Lees snel verder!

Het is alweer een tijdje geleden dat de AVG-wetgeving opgezet is, maar online privacy blijft ook vijf jaar later een boeiend onderwerp. Zo wordt de wetgeving omtrent privacy steeds verder aangescherpt om gebruikers en hun persoonsgegevens te beschermen. Dit is uiteraard een belangrijke zaak, maar heeft tegelijkertijd grote gevolgen voor ondernemers die aangewezen zijn op het verzamelen van website data. Om zowel aan de AVG-wetgeving te voldoen als zo veel mogelijk data te vergaren, rolt Google doorgaans nieuwe privacy tools uit. Google Consent Mode is hier één van. Lees snel verder als je je afvraagt wat Consent Mode inhoudt, wat de voordelen zijn en waarom je het op jouw website zou moeten implementeren.

Het belang van cookie consent

Laten we bij het begin beginnen. Sinds 2018 is het wettelijk verplicht om gebruikers van een website toestemming te vragen voordat cookies geplaatst mogen worden. Er bestaan verschillende types cookies; sommigen zijn noodzakelijk voor de correcte werking van een website, anderen zijn optioneel. Hieronder vallen bijvoorbeeld statistische cookies die website data naar Google Analytics doorsturen, en marketing cookies die data naar advertentieplatforms als Google Ads zenden. Deze niet-essentiële cookies kunnen door gebruikers afgewezen worden. Door middel van een cookie-banner op de website kunnen gebruikers hun voorkeuren aangeven en opslaan. Worden niet-essentiële cookies (gedeeltelijk) geweigerd, dan mag geen data naar derden doorgestuurd worden. Daarnaast moeten gebruikers de mogelijkheid hebben hun keuze later aan te passen.

Cookie banner met verschillende cookie types

Naast het plaatsen van een cookie-banner zijn website eigenaren verplicht een privacy verklaring op te stellen. Hierin moet duidelijk vermeld staan welke cookies geplaatst worden, welke persoonlijke data opgeslagen wordt en welke derde partijen hier toegang tot hebben.

Welke gevolgen heeft het AVG voor ondernemers?

Door de AVG-wetgeving mag alleen data van gebruikers verzameld worden die het plaatsen van analytische en marketing cookies toegestaan hebben. Dit betekent dat Google Analytics en Google Ads een deel van de website data missen. In het geval van Google Analytics is het gevolg hiervan dat de rapporten niet 100% overeenkomen met de werkelijkheid. Ook al is het met een deel van de data nog steeds mogelijk om trends te herkennen, wil je het verkeer natuurlijk zo nauwkeurig mogelijk in kaart brengen.

Voor Google Ads zijn de gevolgen van de privacy wetgeving nog extremer. Google’s algoritmen zijn op voldoende conversiedata aangewezen om de campagnes te kunnen optimaliseren. Als een deel van de conversiedata ontbreekt, zal dit een negatief effect hebben op de werking van automatische biedstrategieën. Daarnaast krijgen adverteerders een vertekend beeld van het effect van advertentiecampagnes. Zo kan het erop lijken dat campagnes niet winstgevend zijn en geen conversies opleveren. In realiteit kan het echter zijn dat de conversies gewoon niet gemeten konden worden. Om de negatieve gevolgen van de AVG-wetgeving te beperken, heeft Google in 2021 Consent Mode geïntroduceerd.

Hoe werkt Google Consent Mode?

Google Consent Mode is een privacy tool dat het gedrag van marketing en analytics tags koppelt aan de cookie banner op de website. Als een gebruiker bijvoorbeeld alleen statistische cookies accepteert, worden alleen tags van Google Analytics afgevuurd en geen tags van Google Ads. Mocht een gebruiker zijn keuze achteraf veranderen, past zich het gedrag van de tags automatisch aan de keuzes van de gebruiker aan. Zo kunnen website eigenaren ervoor zorgen dat ze aan de AVG-wetten voldoen en gebruikersgegevens beschermd zijn.

Nu horen we je denken: ‘Mooi, maar dan mis ik toch nog steeds data?’. Niet helemaal, want ook als gebruikers niet-essentiële cookies afwijzen, worden bepaalde gegevens doorgestuurd naar Google Analytics en Google Ads. Dit werkt door middel van zogenoemde pings die geen cookies bevatten, maar wel anonieme website gebeurtenissen door kunnen geven. Zo kunnen Google Ads en Google Analytics nog steeds data verzamelen, ook al kan een actie niet meer aan een bepaalde gebruiker toegeschreven worden. Dit heeft als gevolg dat gebruikers die de marketing cookies niet geaccepteerd hebben ook niet in remarketing lijsten terecht komen. Daarnaast is het niet mogelijk om interacties met advertenties rechtsreeks te koppelen aan conversies op de website. Om deze conversies toch toe te kunnen kennen aan Google Ads, maakt Google gebruik van conversiemodellering.

Conversiemodellering

Conversiemodellering houdt in dat Google middels machine learning ad klikken aan conversies koppelt, ook al kon deze koppeling niet duidelijk gemeten worden. Hiervoor worden alle ad klikken opgedeeld in twee groepen: klikken die duidelijk aan conversies toegekend kunnen worden en klikken zonder waarneembare koppeling. De eerste groep wordt op basis van gemeenschappelijke kenmerken (bijvoorbeeld conversiepercentage, locatie, apparaat…) verder verdeeld in subcategorieën. De klikken uit de tweede groep worden vervolgens op dezelfde subcategorieën verdeeld. Tot slot kan Google met behulp van bekende conversiepercentages en andere kenmerken de klikken zonder waarneembare koppeling alsnog aan conversies toekennen. Om over-attributie te voorkomen, worden conversies alleen gemodelleerd als Google de kans op conversie van een ad klik als groot inschat.

Hoe installeer je Google Consent Mode?

Voordat je aan de slag kan gaan met Consent Mode, moet je eerst een cookie banner op je website plaatsen. Hiervoor kun je een Cookie Management Platform (CMP) gebruiken. Consent Mode kan daarna of direct in de broncode van de website of via Google Tag Manager opgezet worden.

Binnen Google Tag Manager maakt Google gebruik van twee tag instellingen om analytics en marketing tags aan de betreffende cookies te koppelen: ad_storage en analytics_storage. Middels een Default Cookie Consent Tag die op elke pagina afvuurt, lees je uit de datalayer of een gebruiker de marketing of analytics cookies geaccepteerd heeft of (nog) niet. De parameters ad_storage en analytics_storage staan dus standaard op ‘denied’ waardoor Google Analytics en Google Ads tags niet afgevuurd mogen worden. Zodra de gebruiker een keuze gemaakt heeft, wordt dit middels een Update Cookie Consent Tag doorgegeven. Daarna mogen de betreffende analytics en marketing tags afgevuurd worden mits dit in lijn is met de gemaakte keuze.

Default Cookie Consent Tag in Google Tag Manager

Nadat Consent Mode binnen Google Tag Manager of de broncode opgezet is, begint Google Ads automatisch met de conversiemodellering. Google voegt gemodelleerde conversies toe aan de standaard conversie kolom zodat ze invloed hebben op de biedstrategieën en account prestaties. Of Consent Mode actief is, kan voor elke conversie actie onder Diagnostische Gegevens ingezien worden.

Consent Mode is actief in Google Ads

Hulp nodig bij het instellen van Consent Mode?

Wil je geen data meer mislopen door cookie instellingen en AVG-wetten? Neem gerust eens contact met ons op. Dit kan via ons contactformulier of via 050 700 1535.

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op
{ "@context": "https://schema.org", "@type": "LocalBusiness", "address": { "@type": "PostalAddress", "addressLocality": "Groningen, Nederland", "postalCode": "9723ZA", "streetAddress": "Helperpark 288b" }, "image": { "@type": "ImageObject", "url": "https://www.rocketdigital.nl/wp-content/themes/rocketdigital/images/logo.png", "width": 256, "height": 81 }, "aggregateRating": { "@type": "AggregateRating", "bestRating": "10", "worstRating": "1", "ratingValue": "9.8", "reviewCount": "60" }, "sameAs": [ "https://www.facebook.com/rocketdigitalbv/", "https://www.linkedin.com/company/rocketdigitalbv/", "https://twitter.com/rocketdigitalbv" ], "name" : "Rocket Digital", "url" : "https://www.rocketdigital.nl/", "telephone": "0507001535", "logo": { "@type": "ImageObject", "url": "https://www.rocketdigital.nl/wp-content/themes/rocketdigital/images/logo.png", "width": 256, "height": 81 } }