Google rolt de eerste core update van 2020 uit

20 januari 2020

Vrijwel elke dag rolt Google één of meerdere algoritme updates uit om de zoekresultaten te verbeteren. De meeste updates zijn relatief klein en vaak niet merkbaar. Eens in de zoveel maanden rolt Google een grote update uit, ook wel core update genoemd. De eerste core update van 2020 is op 13 januari vrijgegeven en is in de dagen erna uitgerold naar alle datacenters.

Wat merk ik van een Google core update?

Waar kleinere updates vaak ongemerkt voorbij gaan kunnen core updates een significante impact op je organische posities hebben, zowel positief als negatief. Dit doet Google om te waarborgen dat gebruikers kwalitatieve en relevante content gepresenteerd krijgen. Het is een misvatting dat pagina’s en websites die na een core update minder presteren een zogenaamde ‘penalty’ hebben gekregen. De wijzigingen in een core update hebben alleen invloed op de manier waarop het systeem de inhoud van een pagina en website beoordeelt. 

Mijn organische prestaties kelderen na een core update! Wat nu?

Met name websites die een daling in posities en verkeer zien zullen op zoek gaan naar de achterliggende reden en een mogelijke oplossing. Vaak is er echter niks ernstigs aan de hand en er zijn dan ook geen specifieke acties die ondernomen moeten worden na een core update. 

Om te begrijpen hoe core updates werken kun je een vergelijking maken met een top-100 lijst met films die je enkele jaren terug hebt samengesteld. Een paar jaar later zijn er een hoop nieuwe films uitgekomen. Daarnaast kan je beoordelingscriteria ook zijn aangepast waardoor bepaalde films een hogere dan wel lagere plaats op de lijst verdienen. Films die lager op de lijst komen te staan zijn niet per definitie slecht, er zijn echter wel betere films. Op deze manier kunnen we een core update ook benaderen. Bij een dergelijke update zullen er winnaars én verliezers zijn. 

Het is goed om je te beseffen dat alles wat Google doet is gericht op het belonen van kwalitatieve, relevante en betrouwbare content. Google wil voorkomen dat webmasters de verkeerde dingen proberen te repareren en adviseert daarom om je content te beoordelen aan de hand van de volgende vragen: 

Inhouds- en kwalititeitsvragen

Vragen over expertise

Vragen over de presentatie

Vergelijkende vragen

Als je de bovenstaande vragen te vaak met ‘nee’ moet beantwoorden dan zijn er nog voldoende verbeteringen mogelijk. Laat je niet afleiden door de updates die Google uitrolt maar focus op je het creëren van kwalitatieve en waardevolle content. Focus je daarnaast niet alleen op content. Ook techniek en autoriteit verdienen aandacht. Vroeg of laat zal het algoritme je inspanningen belonen! 

volg ons op