Wat merk ik van een Google core update?
Waar kleinere updates vaak ongemerkt voorbij gaan kunnen core updates een significante impact op je organische posities hebben, zowel positief als negatief. Dit doet Google om te waarborgen dat gebruikers kwalitatieve en relevante content gepresenteerd krijgen. Het is een misvatting dat pagina’s en websites die na een core update minder presteren een zogenaamde ‘penalty’ hebben gekregen. De wijzigingen in een core update hebben alleen invloed op de manier waarop het systeem de inhoud van een pagina en website beoordeelt.
Mijn organische prestaties kelderen na een core update! Wat nu?
Met name websites die een daling in posities en verkeer zien zullen op zoek gaan naar de achterliggende reden en een mogelijke oplossing. Vaak is er echter niks ernstigs aan de hand en er zijn dan ook geen specifieke acties die ondernomen moeten worden na een core update.
Om te begrijpen hoe core updates werken kun je een vergelijking maken met een top-100 lijst met films die je enkele jaren terug hebt samengesteld. Een paar jaar later zijn er een hoop nieuwe films uitgekomen. Daarnaast kan je beoordelingscriteria ook zijn aangepast waardoor bepaalde films een hogere dan wel lagere plaats op de lijst verdienen. Films die lager op de lijst komen te staan zijn niet per definitie slecht, er zijn echter wel betere films. Op deze manier kunnen we een core update ook benaderen. Bij een dergelijke update zullen er winnaars én verliezers zijn.
Het is goed om je te beseffen dat alles wat Google doet is gericht op het belonen van kwalitatieve, relevante en betrouwbare content. Google wil voorkomen dat webmasters de verkeerde dingen proberen te repareren en adviseert daarom om je content te beoordelen aan de hand van de volgende vragen:
Inhouds- en kwalititeitsvragen
- Biedt de content authentieke informatie, analyses en/of onderzoek?
- Biedt de content uitgebreide informatie over het betreffende onderwerp?
- Biedt de content waardevolle informatie die niet voor de hand ligt?
- Heb je voorkomen dat content die van andere bronnen afkomstig is, eenvoudigweg is herschreven of zelfs gekopieerd?
- Biedt de kop en/of paginatitel een nuttige beschrijvende samenvatting van de inhoud?
- Is het gebruik van koppen en titels die schokkend en overdreven zijn (clickbait) vermeden?
- Zou je de content zelf delen en/of aanbevelen?
- Zou je de content verwachten in een tijdschrift, boek of encyclopedie?
Vragen over expertise
- Bevat de content informatie op een manier waarop je het zou vertrouwen? Denk aan bronvermeldingen en achtergrondinformatie over de auteur?
- Als je naar de volledige website kijkt en de inhoud die hierop gepubliceerd wordt, zou je deze site dan als autoriteit beschouwen?
- Is de inhoud geschreven door een expert die het onderwerp aantoonbaar goed kent?
- Is de content vrij van fouten die eenvoudig te controleren zijn?
- Zou je je op je gemak voelen als deze content moet vertrouwen aangaande je eigen geld of je persoonlijke leven?
Vragen over de presentatie
- Bevat de content geen spel- of stijlfouten?
- Is voorkomen dat de content haastig en slordig is geproduceerd?
- Bevat de content geen overmatig aantal advertenties?
- Wordt de content goed weergegeven op mobiele apparaten?
Vergelijkende vragen
- Biedt de content aanzienlijke waarde in vergelijking met andere pagina’s in de zoekresultaten?
- Is de content in het belang van de bezoeker en niet enkel geschreven om te scoren in de zoekmachines?
Als je de bovenstaande vragen te vaak met ‘nee’ moet beantwoorden dan zijn er nog voldoende verbeteringen mogelijk. Laat je niet afleiden door de updates die Google uitrolt maar focus op je het creëren van kwalitatieve en waardevolle content. Focus je daarnaast niet alleen op content. Ook techniek en autoriteit verdienen aandacht. Vroeg of laat zal het algoritme je inspanningen belonen!