Google Marketing Next 2017: alle innovaties op een rij

30 mei 2017

Vorige week hostte Google haar jaarlijkse conferentie, genaamd Google Marketing Next. Het evenement wordt gekenmerkt door de aankondiging van grote en kleine innovaties binnen Ads, Analytics en DoubleClick. In dit artikel een update!

Uit onderzoek blijkt dat minder dan een derde van alle merkervaringen als nuttig wordt ervaren. De thema’s van dit jaar – gebruikersintentie, data en machine learning – gaan merken helpen hier verandering in te brengen.

Nieuwe manieren van meten

Google Attribution & Google Attribution 360 – met deze tool zegt Google naar eigen zeggen het ‘attributieprobleem’ te hebben opgelost. De huidige op cookie-gebaseerde attributiemodellen hebben geen antwoord op het sterke cross device gedrag van de laatste jaren. Deze attributiemodellen meten niet de impact van een advertentie die iemand ziet op het ene apparaat, en een aankoop doet op een ander apparaat. Google Attribution gaat hier verandering in brengen. Deze gratis tool maakt het mogelijk om de impact van online marketing activiteiten te meten over verschillende apparaten en kanalen. Adverteerders kunnen met Google Attribution waarde toekennen aan elke stap van de customer journey. Bekijk de video hieronder om te zien hoe de tool er uit ziet en wat de mogelijkheden straks zijn.

Store visits en store sales metingen voor YouTube – enkele jaren geleden werd store visits gelanceerd. Met store visits bekijk je in welke mate je online inzet invloed heeft op het aantal fysieke winkelbezoeken. Vanwege de hoge vereisten is store visits slechts voor enkele adverteerders beschikbaar. De functionaliteit werkt momenteel met alle Search, Shopping en Display campagnes. Binnenkort wordt hier de YouTube TrueView campagnes aan toegevoegd, zodat je kan zien welke invloed videoweergaven hebben op je winkelbezoek. Hiernaast komt er in de Verenigde Staten en in Canada nog een gave functionaliteit beschikbaar, namelijk store sales measurement. Hiermee meet je de invloed van je Search en Shopping campagnes op de omzet van je fysieke winkels.

Locatie-extensies op YouTube – ook deze functionaliteit geeft adverteerders meer inzicht in het effect van online op offline. De weergave van locatie-extensies op YouTube TrueView Ads zal overeenkomen met de huidige weergave.

Targeting innovaties

Consumer Patterns & Life Events – met deze nieuwe doelgroep kan je gebruikers op YouTube targeten die – op basis van hun zoek- en kijkgedrag – aangeven dat ze een grote levensgebeurtenis gaan beleven. Voorbeelden van life events zijn mensen die gaan trouwen of hun eerste huis gaan kopen.

In-market-doelgroepen voor Search Ads – deze doelgroep helpt adverteerders mensen te targeten die op het punt staan een aankoop te doen. In-market doelgroepen zijn al enige jaren beschikbaar voor Display en YouTube campagnes. Dit jaar zal je in-market doelgroepen ook kunnen targeten in het Zoeknetwerk.

Betere landingspagina’s met Google Optimize – adverteerders zetten vaak meerdere advertenties in om te zien welke het beste presteert. Zonder tussenkomst van een webbouwer kunnen adverteerders landingspagina’s maken en testen voor specifieke campagnes, advertentiegroepen of zoekwoorden. Dit alles door de samenwerking tussen Google Optimize en Google AdWords. Hiermee kan je landingspagina’s zo goed mogelijk aan laten sluiten op je advertenties. In de video hieronder zie je hoe eenvoudig het is om AdWords met Optimize te koppelen en een landingspagina te maken.

Retarget YouTubers op Search – met videoremarketing kan je video’s laten zien aan personen die eerder een van je video’s hebben bekeken. Later dit jaar kan je deze personen ook retargeten op het Zoeknetwerk.

Nieuwe inzichten

Inzicht in unieke gebruikers – de statistieken voor uniek bereik meten het totaal aantal gebruikers dat je video- of displayadvertentie heeft gezien. Er komen twee nieuwe statistieken: unieke gebruikers en gem. aantal vertoningen per gebruiker. Ondanks dat het niet de grootste innovatie is die Google heeft aangekondigd, is het wel een hele belangrijke. Met deze nieuwe inzichten kunnen adverteerders merkervaringen die als onnuttig worden ervaren verwijderen.

Vraag je klanten met Google Surveys 360 – Google Surveys is een tool waarmee je door middel van online enquêtes betrouwbare informatie kan inwinnen. Met Google Surveys 360 (de betaalde variant) is het mogelijk om je AdWords remarketing lijsten hiervoor te gebruiken. Zo kan je ontdekken wat de belangrijkste overwegingen zijn van klanten om juist bij jou een aankoop te doen.

Nieuwe AdWords experience – op de conferentie van 2016 werd de nieuwe AdWords interface groots aangekondigd. Deze nieuwe interface is nog niet beschikbaar voor alle adverteerders. Tijdens Google Marketing Next werd beloofd dat de nieuwe interface voor het einde van dit jaar voor alle adverteerders beschikbaar is. In de video hieronder zie je een aantal praktijkvoorbeelden van de verbeterde interface.

Landingspagina rapport – een nieuw rapport dat beschikbaar is in de nieuwe AdWords interface. Het rapport geeft aan hoe een landingspagina presteert. Is de pagina mobielvriendelijk? Wat is de bouncerate en hoe hoog is het conversiepercentage?

Andere updates

AMP wordt geïntegreerd in Search en Display – pagina’s die snel laden, laten doorgaans hogere conversieratio’s zien. Uit een analyse van meer dan 900.000 mobiele landingspagina’s blijkt dat het conversiepercentage tot 20% daalt bij elke extra seconde aan laadtijd. AMP (Accelerated Mobile Pages) zijn pagina’s die een laadtijd hebben van minder dan 1 seconden. Om de gebruikerservaring te verbeteren komt Google met twee nieuwe bèta’s. De eerste is AMP voor Search Ads. Hiermee gaan zoekadvertenties met een AMP-landingspagina een speciale plek krijgen in de betaalde zoekresultaten. De tweede bèta is AMP display ads. Alle display advertenties in het Google Display Netwerk gaan omgezet worden in AMP display ads. AMP display ads kunnen tot vijf seconden sneller laden dan standaard display advertenties.

Upload je lokale voorraad in de Voice Assistant – in de Verenigde Staten vertegenwoordigt voice search een steeds groter deel van de totale zoekopdrachten. 20% van alle zoekopdrachten in de Google Search app zijn voice search zoekopdrachten. Google Assistant is een digitale persoonlijke assistent die je van alles kan vragen. In Nederland is deze inmiddels op enkele Android apparaten beschikbaar. Het is sinds enige tijd ook mogelijk om te shoppen met de Google Assistant. Fysieke winkels kunnen hierop in gaan spelen door haar lokale voorraad te integreren in de Google Assistant. Klanten die via de Google Assistant zoeken naar een product kunnen voorraadinformatie en routes ontvangen naar de dichtstbijzijnde winkel.

Planning in DoubleClick Manager – er komt een nieuwe workflow ter beschikking in DoubleClick Manager, waardoor adverteerders makkelijker en sneller haar campagnes kunnen plannen.

What’s next?

De aankondigingen tijdens Google Marketing Next kenmerken volgens velen het begin van het einde van zoekwoord gebaseerd adverteren. In de plaats hiervan gaan we door middel van data en machine learning meer en meer inspelen op de context en de gebruikersintentie.

Ben je benieuwd wat de impact van deze innovaties is op jouw campagnes? Kom langs of stuur ons een e-mail.

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op