Google Ads Update: de prestatieplanner is nu ook te gebruiken voor Google Shopping
13 oktober 2020
De prestatieplanner is een handige en gratis tool van Google. Iedereen met een Google Ads account kan de tool gebruiken. Met de tool kan je eenvoudig plannen voor toekomstige advertentie uitgaven maken. Hierbij kan je van vooraf zien hoe de wijzigingen in het budget van invloed kunnen zijn op de belangrijkste statistieken binnen de campagne.
De volgende onderdelen zijn momenteel beschikbaar binnen de prestatieplanner:
Resultaten verkennen aan de hand van aangepaste campagne-instellingen;
Prognoses bekijken voor diverse campagnes;
Inzichten verkrijgen in de mogelijkheden tijdens seizoenspieken en -dalen;
Budgetten beheren voor campagnes en zelfs accounts.
Met bovenstaande onderdelen breng je de de geschatte maandelijkse en zelfs driemaandelijkse prestaties nauwkeurig in beeld. Uiteraard gaat het hierbij om een schatting, waarbij er een kleine slag om de arm gehouden moet worden.
Binnen de planner kan je een plan maken op basis van het aantal klikken, conversies of conversiewaarde. De gekozen waarde wordt gebruikt om te voorspellen hoe verschillende budgetten van invloed kunnen zijn op de prestaties.
Zie hieronder een voorbeeld van de visuele output.
Naast de visuele output vind je uiteraard ook een prognose van de resultaten. Deze vind je hieronder.
Sinds de update van de prestatieplanner is het naast het analyseren van Google Search campagnes ook mogelijk om Google Shopping campagnes te analyseren. Google Shopping campagnes zijn vaak goed voor een groot gedeelte van het beschikbare budget en de conversiewaarde. Hierdoor kan deze nieuwe update van de prestatieplanner gebruikt worden om een groot verschil te maken onderaan de streep.
De prestatieplanner is perfect te gebruiken tijdens de komende piek rondom Black Friday! Heb jij de plannen voor Black Friday en de feestmaand al klaar?