Google Shopping: 5 tips voor de feestdagen

6 november 2015

De dagen worden weer korter en kouder en het duurt nog maar heel even en de feestdagen beginnen weer. Meer dan ooit tevoren worden cadeaus online gezocht en gekocht. Aan ons online marketeers de taak om ervoor te zorgen dat webshops zo goed en relevant mogelijk vindbaar zijn op hun assortiment. De inzet van Google Shopping is hierbij een absolute must. In dit artikel bespreken we 5 tips zodat ook jouw Google Shopping campagne optimaal ingesteld is in aanloop naar de feestdagen.

5) Voeg uitsluitingzoekwoorden toe

Iets wat voor de Shopping campagnes snel vergeten wordt is dat je ook hier gebruik kunt maken van negatieve zoekwoorden. Analyseer op de gebruikelijke manier welke zoekopdrachten wel kliks genereren, maar geen conversies opleveren. Door deze onrendabele/irrelevante zoekopdrachten uit te sluiten zullen de kosten dalen en het rendement toenemen.

Indien je nog niet veel gegevens hebt om te analyseren kun je ervoor kiezen om short-tail zoekwoorden uit te sluiten. Short-tail zoekwoorden zijn generieke zoektermen, denk aan een zoekterm als “Dames schoenen”. De generieke aard van deze zoekopdracht zou kunnen resulteren in een laag conversiepercentage. Een long-tail zoekterm zoals “Nike pegasus 31 dames” is veel specifieker. Omdat je aanbod direct aansluit bij de zoekopdracht is de kans op conversie relatief groot.

Een manier om hier handig op in te springen is de Google Shopping indeling van Roettgerding. In het artikel van Roettgerding worden verschillende Shopping campagnes ingericht waarbij de prioriteit en biedingen afgestemd worden op het type zoekwoord (generiek vs. specifiek).

Tip: Denk goed na over uitsluitingswoorden, maar let op dat je niet doorschiet en niet meer getoond wordt op relevante/renderende zoekopdrachten.

4) Vertoningsaandeel

Heb je productgroepen die excelleren in kosten/omzet verhouding? Controleer dan of je nog ruimte hebt om meer vertoningen (en daarmee kliks en conversies) te genereren. Bekijk hiervoor de kolom “Verton. aand. voor Zoeken” op advertentiegroep-niveau. Deze kolom geeft een procentuele weergave van het aantal gerealiseerde vertoningen t.o.v. vertoningen waarvoor je in aanmerking komt. Zijn er advertentiegroepen waarbij er een goede marge wordt behaald en die een laag vertoningsaandeel hebben? Overweeg om de CPC biedingen (fors) te verhogen.

Onderstaande afbeelding toont een advertentiegroep met een relatief laag vertoningsaandeel en een lage kosten per conversie (en positieve marge). Dit is een advertentiegroep die in aanmerking komt voor een CPC-verhoging.

Tip: Zorg dat je op je winstgevende productgroepen een zo’n groot mogelijk vertoningsaandeel genereert.

Verloren vertoningsaandeel Google Shopping

3) Volgorde titel tekst

Voor Google Shopping is niet alleen de inhoud van je teksten, maar ook de volgorde van woorden van belang. Google sorteert het belang van de gebruikte termen namelijk op de volgorde waarin ze gebruikt worden in de titel. Het is dus belangrijk dat de termen die optimaal aansluiten bij zoekopdrachten van potentiële klanten vooraan in de titel worden geplaatst.

Tip: Onderzoek bij welke zoekopdrachten je getoond wil worden en pas waar nodig de volgorde van je titeltekst aan.

2) RLSA voor Shopping

Sinds kort is het mogelijk om remarketing-lijsten in te zetten voor Google Shopping campagnes. Het gebruik van deze lijsten geeft twee opties: “Alleen bieden” en “Targeten en bieden”.

Bij de eerste optie kan je het bod aanpassen voor de personen in je lijst. Zo zou je bijvoorbeeld een hoger (of juist lager) bod kunnen plaatsen voor mensen die je website eerder bezocht hebben. Met de tweede optie: “targeten en bieden” pas je niet alleen het bod aan, maar worden de advertenties ook enkel en alleen getoond aan mensen uit je remarketing-lijst.

Meer informatie omtrent RLSA voor shopping vind je in onze eerdere blog:
Google lanceert RLSA voor Shopping.

Tip: Zorg voor optimale zichtbaarheid bij een doelgroep die al bekend is met jouw website.

1) Verhelp fouten in je Shopping feed

In het Google Merchant Center kan je zien of je productfeed fouten bevat. Nou hebben, van je vele producten, maar enkele producten een foutmelding. Bovendien zijn dit doorgaans de lage marge producten. Dat is toch niet zo erg?

Toch wel! Ook deze afgekeurde producten dragen bij aan het vertoningsaandeel van de goedgekeurde producten. Dit betekent concreet dat je minder vaak getoond wordt of een hoger CPC bod moet instellen om vertoond te worden.

Exponentieel doorberekend
Google berekend de invloed van het aantal fouten niet lineair door naar je vertoningsaandeel, dit gebeurt exponentieel. Concreet: wanneer je 20 fouten in je feed hebt heeft dit niet dubbel zo veel invloed op je vertoningsaandeel als bij 10 fouten, maar misschien wel drie keer of meer.

Tip: Zorg dat het aantal fouten in je feed tot het absolute minimum wordt beperkt!

Heb jij al deze punten goed voor elkaar? Dan heb jij alvast een streepje voor op de competitie!

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op