[Whitepaper] Geavanceerde Google Shopping strategie

15 april 2016

Google Shopping is een krachtig kanaal die voor vele adverteerders verantwoordelijk is voor een groot deel van de opbrengsten uit Google AdWords. Een basic Google Shopping campagne is snel ingesteld als je een geschikte productfeed tot je beschikking hebt. Met de standaard Google Shopping setup kan je de feed opsplitsen op bijvoorbeeld categorieën en merken en daar vervolgens op aansturen. Het grootste nadeel is dat je vervolgens geen invloed hebt op het CPC bod voor generieke of specifiekere zoektermen.

Een manier waarop je je Google Shopping strategie naar het volgende niveau kan brengen is door aparte Shopping campagnes te maken voor verschillende types zoekopdrachten, bijvoorbeeld door zoekopdrachten op te splitsen op de aanwezigheid van een merknaam.

Brand & Non-Brand Shopping structuur: De theorie

Iemand die weet wat hij zoekt zit een stuk verder in de conversie funnel en gebruikt vaak specifieke zoektermen om te vinden wat hij zoekt. Iemand die zich nog aan het oriënteren is zit in het begin van de funnel en gebruikt vaak generieke zoektermen. Zo is de kans dat iemand die zoekt op “sportschoenen kopen” converteert op de door jou aangeboden Nike schoenen een stuk lager dan wanneer diegene zoekt op “Witte Nike Airmax kopen”. Zie onderstaande voorbeeld voor een aantal verschillende zoekopdrachten waarvoor in de standaard shopping setup dezelfde max. CPC geldt.

Google shopping - Bieding vergelijking

Als je aparte campagnes hebt voor deze verschillende zoekopdrachten kan je de biedingen hierop aanpassen. Een ander voordeel is dat je de ondersteunende rol van de Brand en Non-brand campagne nu in kaart kan brengen.

Google shopping - Omzet verdeling

Whitepaper Google Shopping

Ben je geïnteresseerd in het volledige artikel? Vraag dan gratis de whitepaper aan via ons contactformulier.

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op