Google Shopping showcase advertenties in Nederland

30 juli 2019

Met Google Shopping showcaseadvertenties kun je in plaats van een specifiek product een gehele productgroep uitlichten. Al enige tijd beschikbaar in sommige delen van Europa, zijn ze nu ook eindelijk gearriveerd in Nederland. Jeej! Meer weten? Lees dan gauw hieronder verder.

Showcaseadvertenties

Een showcaseadvertentie is een type Shopping-advertentie voor een groep gerelateerde producten. Waar er bij ‘reguliere’ Google Shopping advertenties geadverteerd wordt voor een specifiek product, worden showcase advertenties ingezet voor productgroepen. De kans op vertoning is dus groter wanneer potenti√ęle klanten zoeken naar algemenere termen, in plaats van een specifiek product. Interessant als je een bepaald merk of speciaal assortiment wilt uitlichten.

Als iemand klikt op een showcase ad, vouwt een menu uit. Hier worden de meest relevante producten zichtbaar voor de gebruikte zoektermen. Dit is als het ware een soort catalogus waarin de meest relevante producten worden geshowd.

Google Shopping Showcase Ads
Google Shopping showcaseadvertentie


Wat is Google Shopping ook nog maar?

Google Shopping is een speciaal platform voor online opererende retailers. Met speciale advertentieformats wordt je assortiment in Google met beeld, beschrijvingen en prijzen vertoond.

Voorbeeld Google Shopping advertentie
Voorbeeld reguliere Google Shopping advertentie

Google Shopping werkt niet op basis van zoekwoorden, maar met een productfeed. Met de juiste instellingen worden de producten uit jouw feed gematched aan zoekopdrachten van Google gebruikers. Zoals sterke titels, afbeeldingen, product-omschrijvingen. Wil je meer weten over Google Shopping optimalisatie? Daar vertellen we je graag meer over ūüėČ



Waar worden showcaseadvertenties weergegeven?

De nieuwe ad format wordt vertoond op de plekken die we gewend zijn van Google Shopping campagnes. Ofwel, Google Shopping, Google Zoeken en sites van zoekpartners van Google. Vooralsnog hebben wij de nieuwe format enkel op mobiel voorbij zien komen, maar het is de bedoeling dat ze ook op desktop vertoond zullen worden.



Betrokkenheidsstatistieken

Vertoningen, klikken en conversies kennen we natuurlijk al vanuit de standaard Shopping ads. Maar voor showcaseadvertenties kunnen we ook een aantal relevante betrokkenheidsstatistieken raadplegen. Google ziet engagement (betrokkenheid) als een gebruiker de advertentie uitvouwt én 1) deze minimaal tien seconden openhoudt, of 2) binnen die tien seconden op de uitgevouwen advertentie klikt.

Showcaseadvertenties Betrokkenheidsstatistieken
Betrokkenheidsstatistieken

Het betrokkenheidspercentage is het aantal keren dat personen de advertentie uitvouwen, gedeeld door het aantal keren dat de advertentie is vertoond. De gemiddelde CPE (weergegeven in de kolom ‘Gem. CPC’ voor showcase-Shopping-advertenties) is het gemiddelde bedrag dat in rekening is gebracht voor een interactie met de showcase ad.



Hoe worden kosten in rekening gebracht?

Dat is een interessante. Waar je met reguliere Shopping ads betaalt per klik (CPC), worden er voor showcaseadvertenties kosten in rekening gebracht op basis van engagement. Ofwel kosten per engagement (CPE). Het maximale CPE-bod is dan vervolgens het hoogste bedrag dat je bereid bent te betalen voor een betrokkenheidsactie. Net als de Max. CPC dat je instelt als bod op basis van wat je bereid bent om te betalen voor een klik op jouw advertentie.

NB: momenteel worden automatische biedstrategie√ęn niet worden ondersteund voor showcaseadvertenties.



Een Shopping-showcaseadvertentie maken

Net zoals reguliere Shopping ads kunnen showcaseadvertenties gemaakt worden in een Shopping campagne. Wel moet je hiervoor een speciale showcaseadvertentiegroep aanmaken. Dus,

Shopping-showcase-advertentiegroep
Type advertentiegroep

Afbeelding voor de kop

De afbeelding voor de kop wordt bovenaan de advertentie weergegeven wanneer iemand erop klikt. Als de afbeelding voor de kop volgens Google de meest relevante afbeelding voor een zoekopdracht is, kan deze ook worden weergegeven in de advertentie vóórdat iemand erop klikt. Zo niet, dan wordt er een productafbeelding getoond. Google toont de afbeelding die het best overeenkomt met de zoekopdracht van de gebruiker.

Upload een afbeelding die representatief is voor de betreffende productcategorie, het merk of jouw bedrijf. Maar net wat je wilt uitlichten.

Zowel JPG als PNG wordt ondersteund, maar de afbeelding moet onder de 10 MB zijn.

Tekst in showcaseadvertenties

Naast de kopafbeelding kun je verschillende tekstuele elementen toevoegen.

Shopping-showcaseadvertentie maken

Kom je er niet helemaal uit? Neem dan maar gewoon even contact met ons op. Geheel vrijblijvend uiteraard! We zijn te bereiken op 050 700 15 35.

Oh, en mocht je meer online marketing nieuws op je netvlies willen hebben, schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief


Gerelateerde berichten

Seizoensgebonden aanpassingen header

Seizoensgebonden aanpassingen in biedstrategie√ęn

Met behulp van deze nieuwe tool kan je periodes programmeren waarbinnen je verwacht dat het conversieratio omhoog gaat. Google zelf verwoord het zoals onderstaand: Instellen […]

YouTube toont nu Google Tekstadvertenties

Google Shopping advertenties op YouTube

Google Shopping ads Met Google Shopping kunnen we producten promoten door gebruikers uitgebreide informatie te tonen. Aan de hand van zoekopdrachten worden relevante advertenties getoond […]