Google Shopping showcase advertenties in Nederland
30 juli 2019
Met Google Shopping showcaseadvertenties kun je in plaats van een specifiek product een gehele productgroep uitlichten. Al enige tijd beschikbaar in sommige delen van Europa, zijn ze nu ook eindelijk gearriveerd in Nederland. Jeej! Meer weten? Lees dan gauw hieronder verder.
Showcaseadvertenties
Een showcaseadvertentie is een type Shopping-advertentie voor een groep gerelateerde producten. Waar er bij ‘reguliere’ Google Shopping advertenties geadverteerd wordt voor een specifiek product, worden showcase advertenties ingezet voor productgroepen. De kans op vertoning is dus groter wanneer potentiële klanten zoeken naar algemenere termen, in plaats van een specifiek product. Interessant als je een bepaald merk of speciaal assortiment wilt uitlichten.
Als iemand klikt op een showcase ad, vouwt een menu uit. Hier worden de meest relevante producten zichtbaar voor de gebruikte zoektermen. Dit is als het ware een soort catalogus waarin de meest relevante producten worden geshowd.
Google Shopping showcaseadvertentie
Wat is Google Shopping ook nog maar?
Google Shopping is een speciaal platform voor online opererende retailers. Met speciale advertentieformats wordt je assortiment in Google met beeld, beschrijvingen en prijzen vertoond.
Voorbeeld reguliere Google Shopping advertentie
Google Shopping werkt niet op basis van zoekwoorden, maar met een productfeed. Met de juiste instellingen worden de producten uit jouw feed gematched aan zoekopdrachten van Google gebruikers. Zoals sterke titels, afbeeldingen, product-omschrijvingen. Wil je meer weten over Google Shopping optimalisatie? Daar vertellen we je graag meer over 😉
Waar worden showcaseadvertenties weergegeven?
De nieuwe ad format wordt vertoond op de plekken die we gewend zijn van Google Shopping campagnes. Ofwel, Google Shopping, Google Zoeken en sites van zoekpartners van Google. Vooralsnog hebben wij de nieuwe format enkel op mobiel voorbij zien komen, maar het is de bedoeling dat ze ook op desktop vertoond zullen worden.
Betrokkenheidsstatistieken
Vertoningen, klikken en conversies kennen we natuurlijk al vanuit de standaard Shopping ads. Maar voor showcaseadvertenties kunnen we ook een aantal relevante betrokkenheidsstatistieken raadplegen. Google ziet engagement (betrokkenheid) als een gebruiker de advertentie uitvouwt én 1) deze minimaal tien seconden openhoudt, of 2) binnen die tien seconden op de uitgevouwen advertentie klikt.
Betrokkenheidsstatistieken
Het betrokkenheidspercentage is het aantal keren dat personen de advertentie uitvouwen, gedeeld door het aantal keren dat de advertentie is vertoond. De gemiddelde CPE (weergegeven in de kolom ‘Gem. CPC’ voor showcase-Shopping-advertenties) is het gemiddelde bedrag dat in rekening is gebracht voor een interactie met de showcase ad.
Hoe worden kosten in rekening gebracht?
Dat is een interessante. Waar je met reguliere Shopping ads betaalt per klik (CPC), worden er voor showcaseadvertenties kosten in rekening gebracht op basis van engagement. Ofwel kosten per engagement (CPE). Het maximale CPE-bod is dan vervolgens het hoogste bedrag dat je bereid bent te betalen voor een betrokkenheidsactie. Net als de Max. CPC dat je instelt als bod op basis van wat je bereid bent om te betalen voor een klik op jouw advertentie.
NB: momenteel worden automatische biedstrategieën niet worden ondersteund voor showcaseadvertenties.
Een Shopping-showcaseadvertentie maken
Net zoals reguliere Shopping ads kunnen showcaseadvertenties gemaakt worden in een Shopping campagne. Wel moet je hiervoor een speciale showcaseadvertentiegroep aanmaken. Dus,
Stap 1: maak binnen een Shopping campagne een nieuwe advertentiegroep aan, met type showcase advertenties.
Type advertentiegroep
Stap 2: geef de advertentiegroep een naam en een CPE-bod mee (die je overigens later ook gewoon kunt aanpassen).
Stap 3: kies welke producten worden weergegeven in jouw advertentie door productgroepen te selecteren. Je kunt kiezen voor alle producten, of voor producten die voldoen aan een bepaald criterium. Zoals merk, staat of producttype.
Google geeft aan dat voor een showcase advertentie er minimaal zes producten opgenomen dienen te zijn. Maar: hoe meer, hoe beter. Je kunt dan op meer zoekopdrachten gematcht worden. Verder wordt er aanbevolen om een afzonderlijke advertentie te maken voor elke relevante categoriepagina op jouw website. De meest relevante advertentie wordt automatisch aan gebruikers weergegeven op basis van hun zoekopdracht.
Stap 4: maak een Shopping-showcase advertentie. Deze bestaat uit een afbeelding voor de kop, links en tekst.
Afbeelding voor de kop
De afbeelding voor de kop wordt bovenaan de advertentie weergegeven wanneer iemand erop klikt. Als de afbeelding voor de kop volgens Google de meest relevante afbeelding voor een zoekopdracht is, kan deze ook worden weergegeven in de advertentie vóórdat iemand erop klikt. Zo niet, dan wordt er een productafbeelding getoond. Google toont de afbeelding die het best overeenkomt met de zoekopdracht van de gebruiker.
Upload een afbeelding die representatief is voor de betreffende productcategorie, het merk of jouw bedrijf. Maar net wat je wilt uitlichten.
Zowel JPG als PNG wordt ondersteund, maar de afbeelding moet onder de 10 MB zijn.
Tekst in showcaseadvertenties
Naast de kopafbeelding kun je verschillende tekstuele elementen toevoegen.
Kop (optioneel). De kop is een korte regel tekst onder de advertentie. Gebruik maximaal 24 tekens.
Beschrijving (optioneel). De beschrijving kan in de uitgevouwen versie van de advertentie worden weergegeven. Hier zou je productinformatie kunnen invullen. Gebruik voor de beschrijving tussen 70 en 120 tekens.
Uiteindelijke URL. Dit is de bestemmingspagina van de advertentie. Deze moet relevant zijn voor de advertentie en de producten die worden gepromoot.
Zichtbare URL. De zichtbare URL is de URL die in de advertentie wordt weergegeven. Alleen URL’s van maximaal 25 tekens kunnen worden weergegeven op mobiele apparaten. Voor desktops geldt een maximum van 35 tekens.
Kom je er niet helemaal uit? Neem dan maar gewoon even contact met ons op. Geheel vrijblijvend uiteraard! We zijn te bereiken op 050 700 15 35.
Oh, en mocht je meer online marketing nieuws op je netvlies willen hebben, schrijf je dan hieronder in voor onze nieuwsbrief!
Vond je dit interessant?
Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!