Google Tag Manager voegt Trigger-groepen toe.

11 april 2019

De Google Tag Manager heeft een nieuwe functionaliteit toegevoegd, trigger-groepen. Met trigger-groepen is het mogelijk om meerdere triggers te activeren voordat een tag wordt geactiveerd. Met deze update wordt het tracken van meer complexere tracking-issues makkelijker.

Het is nu mogelijk om een tag te activeren op basis van trigger-groepen. Aan de tag moet een trigger worden gekoppeld. De naam zegt het al, de trigger is het element dat je tag activeert. Dit kan een paginaweergave of bepaalde klik zijn maar ook betrokkenheid van websitebezoekers. Sinds kort is het dus mogelijk een tag te activeren alvorens er meerdere triggers tegelijk worden geactiveerd met behulp van trigger-groepen. Deze mogelijkheid vind je wanneer je een nieuwe trigger maakt onder ‘overig’.

Vervolgens selecteer je de triggers die je toe wilt voegen aan je trigger-groep en kun je aangeven wanneer je wilt dat de trigger wordt geactiveerd, indien er aan alle voorwaarden of slechts enkele voorwaarden wordt voldaan.

Nu vraag je je wellicht af waarom dit nuttig kan zijn… Hieronder 2 voorbeelden waarin deze uitbreiding goed van pas kan komen.

Track gedeelde bedankpagina’s

Sommige sites maken gebruik van identieke bedanktpagina’s, ongeacht vanuit welke bestemmingspagina de gebruiker afkomstig is. Idealiter zouden unieke bedanktpagina’s, of het direct volgen van de ingevulde formulieren, de beste oplossing zijn voor tracking. Echter zijn er vaak beperkingen die het lastig maken om de juiste configuratie te krijgen.

Met een triggergroep kan er een trigger voor een verwijzende URL van een specifieke bestemmingspagina-URL worden gecombineerd met een andere trigger voor een paginaweergave van de bedankpagina.

Op deze manier kun je bezoekers onderscheiden die de bedankpagina bereiken vanaf verschillende verwijzende bestemmingspagina’s.

Track betrokken bezoekers

Triggergroepen openen nieuwe mogelijkheden voor het volgen van gebruikers op basis van betrokkenheid bij een site. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om bezoekers te lokaliseren die de tijd nemen om zowel blogs te lezen als ook video’s bekijken.

Zo kun je een YouTube-trigger maken voor personen die een ingesloten video hebben bekeken, en een scroltrigger voor personen die door de meeste inhoud op een pagina zijn gescrold.

Onderstaand heb ik bijvoorbeeld triggers gemaakt voor mensen die 90% van een video hebben bekeken en 75% omlaag hebben gescrold. Deze triggers zet je samen in een triggergroep.

De tag kan vervolgens een gebeurtenis activeren in Google Analytics die bijvoorbeeld gebruikt kan worden voor het instellen van een remarketinggroep.

Op deze manier kun je eindeloos veel triggers combineren waardoor je complexere tracking-instellingen kunt bouwen.

Nog niet zo bekend met de Google Tag Manager of wil je er graag meer over weten? Lees dan hier onze uitgebreide blog met alle ins en outs.

Het laatste online marketing nieuws direct in je inbox? Schrijf je dan hieronder in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

volg ons op