Hoe meet Google gebruikerservaring?
Google definieert page experience als “aspecten die meten hoe gebruikers een webpagina ervaren buiten de pure informatiewaarde van die pagina om.” Naast de huidige factoren worden er een aantal nieuwe elementen toegevoegd, de Core Web Vitals.
Core Web Vitals Factoren
De Core Web Vitals zijn de graadmeters van Google om te bepalen of een website een positieve ervaring biedt. Dit staat geheel los van de informatieve waarde die een pagina heeft. De Core Vital factoren zijn verdeeld in drie statistieken:
- LCP (grootste weergave met content) – Deze statistiek gaat over de laadtijd van de grootste afbeelding of grootste tekst blok. Wanneer de LCP korter is dan 2,5 seconden, dan scoor je goed. Is deze hoger dan 2,5 seconden? Dan geeft Google weer welke verbeteringen er mogelijk zijn.
- FID (eerste invoervertraging) – Dit element meet de interactie met een pagina en hoelang het duurt voordat de pagina reageert op gebruikersacties. Dit kan een klik op een link of button zijn of bijvoorbeeld het gebruik van een JavaScript event. Deze statistiek meet dus de tijd tussen de actie en het daadwerkelijk uitvoeren van het event. Scoor je onder de 100ms? Dan zit je goed! Zo niet, dan zijn er verbeteringen mogelijk.
- CLS (cumulatieve indelingsverschuiving) – De CLS meet de visuele stabiliteit. Dit houdt in dat deze statistiek de mate meet waarin de gebruikersinterface van de pagina verschuift tijdens het laden van de pagina. Zijn er bijvoorbeeld afbeeldingen, inhoud of knoppen die verspringen tijdens het laden van de website? Het totaal van alle individuele layout shifts tijdens de volledige kijkduur van de pagina mag maximaal 0,1 zijn om goed te scoren.
Overige Page Experience Factoren
Naast de Core Web Vitals factoren zijn er nog een aantal overige factoren die bijdragen aan de page experience.
- Mobile Friendly – De gebruiksvriendelijkheid van de website op mobiele apparaten.
- Safe Browsing – Webpagina’s mogen geen misleidende of schadelijke content bevatten.
- HTTPS – Zorg dat je gebruik maakt van een beveiligde website.
- No Intrusive Interstitials – De pagina mag geen problemen bevatten die de belangrijkste content van de website bedekt, denk hierbij aan pop ups die belangrijke content blokkeren.
Voorbereiding
Om je goed voor te bereiden op deze update is het belangrijk dat je een uitgebreide website audit maakt van alle pagina’s om te bepalen waar ruimte voor verbetering is. Onderstaande tools kunnen je hierbij helpen.
- Google Search Console – Core Web Vitals rapport
- Google Lighthouse – een open-source, geautomatiseerde tool voor het meten van de kwaliteit van webpagina’s.
- Pagespeed Insights – analyseert de content van een webpagina en doet vervolgens suggesties om die pagina sneller te maken.
- Chrome DevTools – Een ingebouwde DOM-inspector die het mogelijk maakt om te zien wat de elementen zijn die binnen een websitepagina worden bekeken.
Ga jij aan de slag met het verbeteren van de gebruikerservaring van je websitebezoekers? Of kan jij hierbij goed wat hulp gebruiken? Laat het ons weten!
Op de hoogte blijven van alle online marketing ontwikkelingen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!