Google, waar is de rechterkolom?

23 februari 2016

Als je de ontwikkelingen op online advertising gebied een beetje volgt, dan is het je vast niet ontgaan. Google heeft aangekondigd geen advertenties meer te tonen aan de rechterkant van de organische zoekresultaten. Dat Google veelvuldig test met de weergave van de zoekresultaten is bekend. Dit leidt doorgaans tot kleine aanpassingen die stap voor stap worden doorgevoerd. Het wegvallen van de betaalde zoekresultaten in de rechterkolom is echter een drastische wijziging die wel eens veel impact kan gaan hebben.

Hoe gaan de zoekresultaten eruit zien?

Sinds eind 2015 zagen wij als bureau al steeds vaker 4 advertenties in de bovenste zoekresultaten. Hier hebben we begin februari op ons twitter account nog een tweet aan gewijd.

Dit zien we steeds vaker: Google zoekresultaten met vier premium advertenties #google #adwords #ads pic.twitter.com/ot9Hy0FTJM

— in2search (@in2search) 2 februari 2016

Google heeft aangegeven dat dit de nieuwe standaard wordt; maximaal 4 advertenties op premium posities en 3 onder de organische resultaten. Aan de rechterkant worden nog wel de Product Listing Ads, oftewel de Google Shopping resultaten, getoond. Ook het Google Knowledge Panel blijft aan de rechterkant van de resultaten verschijnen.

Belangrijk om te weten; er worden niet altijd 4 advertenties getoond. De 4e advertentie wordt alleen weergegeven bij ‘’zeer commerciële zoekopdrachten’’. Hoe commercieel een query precies moet zijn is lastig te definiëren. Vooralsnog lijkt dit mee te vallen; we zien meerdere SERP’s met 4 topadvertenties, zonder dat termen zoals ‘’kopen’’ of ‘’bestellen’’ in de query zijn opgenomen.

SERP fietsverlichting

Wat zijn de gevolgen?

Door 4 betaalde advertenties bovenin worden de organische resultaten nog verder naar beneden gedrukt. Naar alle waarschijnlijkheid neemt het organisch verkeer hierdoor af, met name voor de commerciëlere query’s. Het adverteren via Google AdWords krijgt als gevolg hiervan een nog prominentere rol in de online marketingactiviteiten.

Hoe de CPC’s zich gaan ontwikkelen is erg afhankelijk van de branche en het concurrentieniveau. Een stijging in de klikprijzen is echter wel te verwachten. Het aantal betaalde zoekresultaten daalt naar maximaal 7, er zijn dus simpelweg minder advertentieposities beschikbaar. Met het wegvallen van de rechterkolom zal de concurrentie nog meer verschuiven naar de premium posities met als gevolg hogere CPC’s.

Waarom?

De exacte reden voor de wijzigingen heeft Google niet bekend gemaakt. Wel laten ze in een officiële verklaring weten dat ze dit type lay-out al een lange tijd op kleine schaal aan het testen zijn. De lay-out moet zorgen voor meer relevante resultaten voor gebruikers, en betere prestaties voor adverteerders.

Wij blijven de ontwikkelingen de komende tijd nauwlettend monitoren. Mocht je willen weten hoe deze wijziging jouw AdWords campagne beïnvloed? Neem dan gerust contact op!

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op