Gratis je producten tonen in Google Shopping

23 april 2020

Groot nieuws voor online adverteerders! Google heeft in een officiële blog aangekondigd dat webshops niet langer hoeven te betalen om hun producten weer te geven in Google Shopping.

Waarom doet Google dit?

Naar alle waarschijnlijkheid probeert Google met de stap hun concurrentiepositie ten opzichte van Amazon te verbeteren. Wanneer webshops hun producten gratis kunnen tonen in Google Shopping wordt naar verwachting het aanbod groter. Een groter aanbod betekent dat consumenten eenvoudiger prijzen kunnen vergelijken wat het platform een stuk aantrekkelijker maakt.

Bill Ready, President of Commerce bij Google, geeft aan dat de huidige pandemie dit proces versneld heeft. Nu fysiek winkelen een grote uitdaging is geworden staan ook kleinere bedrijven te springen om digitaal met hun doelgroep in contact te komen, maar hier nog niet altijd de juiste manier voor hebben gevonden.

Natuurlijk profiteert Google hier ook van. Door de drempel te verlagen wordt de kans vergroot dat adverteerders uiteindelijk ook starten met betaalde Shopping Ads.

Gaan de betaalde Product Listing Ads verdwijnen?

Nee, naar verwachting wordt Google Shopping een combinatie van zowel gratis als betaalde vermeldingen. In de verklaring van Google wordt expliciet gezegd dat het Google Shopping tabblad voornamelijk zal gaan bestaan uit gratis productvermeldingen. Het lijkt erop dat de PLA’s op de SERP nog steeds afgerekend gaan worden op basis van het CPC-model.

Wanneer kunnen we gratis Google Shopping resultaten verwachten?

Google heeft aangegeven dat de wijzigingen vóór het einde van april van kracht worden in de Verenigde Staten. Daarnaast wordt er gestreefd om dit voor het einde van 2020 wereldwijd te hebben uitgerold. We hebben dus nog geen definitieve datum voor Nederland.

Update to Google Shopping

Over de procedures om in aanmerking te komen voor gratis Product Listing Ads is nog niks bekend. Google geeft in ieder geval te kennen dat adverteerders die al een een Google Merchant Center account hebben niks hoeven te doen. Betaalde campagnes kunnen automatisch uitgebreid worden met gratis Shopping resultaten.

Voor partijen die nieuw zijn met Shopping werkt Google nauw samen met partners zoals Shopify en WooCommerce om de gratis Shopping resultaten beschikbaar te maken voor alle bedrijven, ongeacht de omvang.

Heb je vragen n.a.v. dit blogartikel? Neem dan gerust contact met ons op: 050 700 15 35. En op deze pagina vind je meer Google Shopping informatie.

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op