Grote update: Google past keyword matching aan

5 februari 2021

Zoekwoorden binnen Google Ads bevatten een matchtype. Iedereen die met Google Ads werkt kent de matchtypes Exact, Phrase en Broad. Met deze matchtypes kun je als adverteerder controle uitoefenen in welke mate een zoekopdracht binnen Google gematcht mag worden aan een zoekwoord in de campagne, waarna er een vertoning kan optreden.

Op 4 februari 2021 heeft Google Ads een update aangekondigd (officiële aankondiging) voor de matchtypes Phrase en Broad Match Modifier. In dit blogartikel leggen we uit welke wijziging Google gaat doorvoeren en welke consequentie dit heeft voor adverteerders.

Uitbreiding Phrase-match

Google Ads adverteerders kunnen keywords een Phrase-match meegeven. Dit wordt gerealiseerd door aanhalingstekens om het zoekwoord te plaatsen, bijvoorbeeld “vakantie naar Amerika”.

Door een zoekwoord op deze manier op te nemen in de campagne wordt het zoekwoord getriggerd zodra een Google zoeker zoekt op Vakantie naar Amerika, maar ook zodra er woorden voor of achter het zoekwoord staan. Denk hierbij aan zoekopdracht 3 weken vakantie naar Amerika.

Het principe van de hierboven omschreven matching komt met de op 4 februari 2021 aangekondigde wijziging te vervallen. Google geeft zelf het volgende voorbeeld om te illustreren hoe de matching in de toekomst zal zijn:

Zoekwoord

“moving services NYC to Boston”

Match na update

affordable moving services NYC to Boston

NYC corporate moving services to Boston

De eerste match in bovenstaand overzicht is gelijk aan de huidige vorm van Phrase-match. De tweede match wijkt hier echter sterk van af. Het woord ‘corporate’ staat middenin het zoekwoord. Dergelijke matches werden tot nu toe opgevangen door Broad Match Modifier woorden.

Waarom deze stap?

Google zit al jaren in een proces om adverteerders minder op zoekwoorden te laten focussen. Meer en meer is Google in staat om de intentie achter zoekopdrachten te bepalen. En daarmee is het in staat om de advertentie bij relevante zoekopdrachten te tonen.

In theorie heb je hier als adverteerder voordeel bij. Adverteerders die vooral op Phrase-zoekwoorden adverteren zullen in de toekomst getoond worden op een breder scala aan zoekopdrachten met een soortgelijke relevantie en intentie. Dit kan de opbrengst vanuit een campagne verder verhogen.

Tegelijkertijd is dit wederom een stap die leidt tot minder controle van adverteerders op hun campagne. Veel eerder al werd de match-variant Exact uitgebreid, waardoor het letterlijk adverteren op één exact woord niet meer mogelijk is. En recent nog is het inzicht in de zoekopdrachten die mensen gebruiken fors beperkt.

Broad Match Modifier vervalt

Met deze wijziging zal Google Ads de Broad Match Modifier match niet meer ondersteunen in de toekomst. Dit wordt gefaseerd doorgevoerd. Vanaf half februari zal de nieuwe Phrase-matching uitgerold worden. Vanaf juli dit jaar zal het vervolgens niet meer mogelijk zijn om nieuwe Broad Match Modifier zoekwoorden toe te voegen.

Wat moet ik aanpassen?

Halverwege februari kan zowel een Phrase zoekwoord als een Broad Match Modifier zoekwoord getriggerd worden bij een zoekopdracht. Om data-versnippering over verschillende zoekwoorden te voorkomen is het raadzaam om binnen accounts gefaseerd over te stappen op Phrase zoekwoorden.

Bij het opzetten van nieuwe campagnes zullen we direct rekeninghouden met deze nieuwe aanpak. Bij bestaande campagnes zullen we in kleine stappen experimenteren met de transitie van Broad Match Modifier naar Phrase om de impact goed te kunnen beoordelen. Deze gefaseerde aanpak stelt ons in staat om te anticiperen waar nodig.

Heb je vragen? Of wil je de optimalisatie van Google Ads campagnes uitbesteden? Neem dan gerust contact met ons op. Dat kan via ons contactformulier of via 050 700 15 35.

volg ons op