Haal meer uit Mobiel met AdWords Cross Device Conversies

12 februari 2016

83% van de consumenten die hun smartphone gebruiken voor research, gaan binnen een dag over tot een aankoop (55% binnen het uur!). Dit blijkt uit een studie van The Nielsen Company. Uit ‘The New Multi-Screen World Study’ blijkt dat het aankoopproces in 65% van de gevallen start op een smartphone en eindigt op een ander apparaat, hoofdzakelijk op een desktop.

De sterke groei in mobiele advertentie uitgaven is een logisch gevolg van het toenemende smartphonegebruik. eMarketer meldt op basis van een eigen onderzoek dat de uitgaven aan mobiele advertenties in de Verenigde Staten in 2016 voor het eerst hoger liggen dan die van desktop. Lees in dit artikel hoe je meer inzicht krijgt in de assisterende waarde van mobiel.

Door de sterke opmars van mobiele advertentie uitgaven én het toenemende multi-device gedrag, is het voor online marketeers van groot belang de prestaties van mobiele apparaten goed te kunnen meten. Het multi-device gedrag en de waarde van mobiel kan beter in kaart worden gebracht met de onlangs vernieuwde AdWords functie Cross Device Conversies. Hiermee meet je conversies via verschillende apparaten of verschillende browsers.

AdWords cross device conversie; hoe het werkt

Wanneer een klant op een tekstadvertentie klikt op het ene apparaat en vervolgens op een ander apparaat of in een andere browser een conversie genereert, wordt dit een cross device conversie genoemd. Cross device conversies worden weergegeven in de kolom ‘conversies via verschillende apparaten’ en zijn ook onderdeel van de standaardkolommen ‘alle conversies’, ‘alle conversiewaarde’, ‘alle conversiewaarde / kosten’ en ‘alle conversiewaarde / klikken’.

AdWords Cross Device Conversies hoe werkt het

Cross device statistieken worden bijgehouden aan de hand van cumulatieve, geanonimiseerde gegevens van gebruikers die in het verleden hebben ingelogd bij services van Google. Google heeft met meer dan 1 miljard actieve ingelogde Android en YouTube gebruikers een van de hoogst aantal ingelogde gebruikers over verschillende apparaten. Dit heeft als voordeel dat de statistieken erg betrouwbaar zijn. Belangrijk om te weten is dat cross device conversies pas gerapporteerd worden als Google 95% zeker is dat de berekening niet meer dan 10% afwijkt van de werkelijke waarde.

Aan de slag

Cross device conversies worden alleen gemeten als de functie Conversies bijhouden actief is. Daarnaast is het belangrijk dat AdWords alle conversies kan meten, niet alleen de conversies die via AdWords worden gegenereerd.

Wanneer Conversies bijhouden actief is en Google genoeg conversiegegevens heeft om een betrouwbare berekening te geven, kun je cross device conversies o.a. vinden in de kolom ‘conversies via verschillende apparaten’:

xdevice - conversies via verschillende apparaten

Met de instelling ‘Geavanceerde conversies opnemen’ worden cross device conversies opgenomen in de kolom ‘Conversies’. Dit heeft als voordeel dat cross device conversiegegevens gebruikt worden bij automatische biedstrategieën, zoals doel-CPA, doel-ROAS of ECPC.

Je stelt dit als volgt in:

Belangrijk om te weten

Bepaal je optimale bod

Het toevoegen van cross device conversies vergroot het inzicht in de totale waarde van je AdWords campagnes. Wanneer ‘Geavanceerde conversies opnemen’ is ingeschakeld, kan je met een handmatige berekening je optimale mobiele bod berekenen.

Gebruik hiervoor de formule: 100 * ( (geschatte waarde per mobiele klik / geschatte waarde per desktop klik) – 1 ).

Voorbeeld:

mobiele bodaanpassing

What’s next?

Alhoewel cross device conversies niet worden gemeten wanneer je doelen en transacties importeert via Google Analytics, sluit Google niet uit dat dit in de toekomst beschikbaar komt. Het is aan jou om te bepalen of je meteen wilt starten of wilt wachten tot Google met een uitbreiding van de functie komt.

Gerelateerde berichten

Nieuw in Google Ads: voeg een websitelink toe aan een beladvertentie

Maar dit gaat veranderen! Het is namelijk mogelijk om een websitelink in de advertentie toe te voegen. Hiermee krijgt iemand binnen het zoeknetwerk zelf de […]

Google Ads

De verbeterde standaardweergave wordt de nieuwe standaard

Een korte opfrisbeurt: welke mogelijkheden zijn er momenteel? Standaardweergave: Google optimaliseert de dagelijkse uitgaven op basis van de gebruikers. Het dagbudget wordt verdeeld over de […]

volg ons op