Helft e-commerce mobiel in 2018

14 maart 2014

Zakenbank Goldman Sachs verwacht dat de helft van alle e-commerce in 2018 via mobiel verloopt, zo was deze week te lezen op Emerce. Reden voor ons om een blik te werpen op de actuele stand van zaken bij onze e-commerce opdrachtgevers. Wat is het aandeel van tablets en mobiel? En hoe converteert het?

Tablets naar 20%

Onderstaande grafiek laat zien dat het aantal bezoekers vanuit desktop afgelopen jaren afneemt van ruim 94% naar minder dan 70% dit jaar (t/m februari). De populariteit van de tablet is duidelijk terug te zien: het aandeel bezoekers via tablets is gestegen van 3% naar ruim 20%.

Groei bezoeken tablets en mobiel

Hoe converteert het?

Onderstaande grafiek laat het conversiepercentage per device zien in 2013/2014. Het conversiepercentage van tablets is substantieel lager dan desktop. Bij mobiel zien we een nog lager conversiepercentage: bijna vier keer zo laag ten opzichte van desktop. Het volume op mobile devices (tablets en mobiel, samen ruim 30%) rechtvaardigen focus op deze bezoekers: hoe en wanneer wordt het apparaat gebruikt? Is het gebruiksvriendelijk? In welke fase van het aankoopproces wordt het gebruikt?

Conversiepercentage per device22

Tablet en mobiel bezoekers rendabel?

De CPC van tablet verkeer is nagenoeg gelijk aan de CPC van desktop. In combinatie met het lagere conversiepercentage is het rendement op deze bezoekers lager. Een grotere uitdaging ligt bij het bezoek via mobiel: hoewel de CPC van mobiel verkeer 25% tot 35% lager is, compenseert dit niet het fors lagere conversiepercentage.

Conclusie

Jaar op jaar zien we het bezoek via mobile devices toenemen. Ook op maandbasis zien we de toename in kleine stapjes terug in de data. Er liggen kansen om de gebruiksvriendelijkheid te optimaliseren en in te spelen op het gebruik van tablets en mobiel. De komende jaren zullen deze kansen gezien de gestage groei omslaan in urgentie. Meer weten? Neem contact op via 050 700 15 35 of stuur een e-mail naar pieter@rocketdigital.nl.

Gerelateerde berichten

Nieuw in Google Ads: voeg een websitelink toe aan een beladvertentie

Maar dit gaat veranderen! Het is namelijk mogelijk om een websitelink in de advertentie toe te voegen. Hiermee krijgt iemand binnen het zoeknetwerk zelf de […]

Google Ads

De verbeterde standaardweergave wordt de nieuwe standaard

Een korte opfrisbeurt: welke mogelijkheden zijn er momenteel? Standaardweergave: Google optimaliseert de dagelijkse uitgaven op basis van de gebruikers. Het dagbudget wordt verdeeld over de […]

volg ons op