Hoe Exact is match type Exact?

8 april 2013

In april 2012 kondigde Google aan de match types Exact en Phrase te verruimen. Sinds deze wijziging worden advertenties ook getoond bij ‘sterk gelijkende varianten’, zoals missspellingen, het gebruik van accenten en enkelvouden en meervouden. Zo kan het zoekwoord [appartement] ook gematcht worden aan de zoekopdrachten apartement, appartementen en apratement. Lees in dit artikel de impact van deze wijziging!

Op het eerste oog een nuttige wijziging; de advertentie wordt ook getoond bij relevante zoekopdrachten met additionele advertentie-vertoningen, klikken en mogelijk conversies als gevolg. Google kondigde aan dat adverteerders rond de 3% meer klikken konden verwachten met gelijkblijvende CPC’s. Hoe is de praktijk? Waar worden Exact zoekwoorden op gematcht en wat leveren de klikken op? We hebben het geanalyseerd in diverse campagnes en de belangrijkste bevindingen hieronder uiteengezet.

De cijfers

Bij het analyseren van de zoekopdrachten hebben we ons geconcentreerd op de high volume Exact zoekwoorden. Juist dit zijn de zoekwoorden waarvan de zoekopdrachten niet tot nauwelijks geanalyseerd worden, het zoekwoord komt immers overeen met de zoekopdracht. Maar in hoeverre is dit het geval?

In onderstaand overzicht is het aandeel klikken, kosten en conversies te zien van de daadwerkelijke Exact match en de ‘sterk gelijkende varianten’. Hierbij is gekeken naar de 50 Exact zoekwoorden die afgelopen kwartaal de meeste klikken hebben gegenereerd, verspreid over verschillende campagnes.

Google AdWords Exact vs. sterk gelijkende variant

Het aandeel klikken en kosten van de ‘sterk gelijkende varianten’ blijkt substantieel. Daarnaast is het opvallend dat het conversiepercentage significant lager is dan de Exact matches. De omschrijving ‘sterk gelijkende varianten’ die Google aan deze zoekopdrachten geeft is terecht, de zoekopdrachten komen nagenoeg overeen met het zoekwoord. Het is echter geen garantie voor vergelijkbare conversieresultaten.

Hoe analyseren?

Zoekopdrachten kunnen eenvoudig geanalyseerd worden, door een zoekwoord te selecteren en vervolgens via ‘Zoekwoorddetails’ te klikken op ‘Geselecteerde’.

Zoekopdrachten analyseren

Wanneer toepassen?

De analyse is voornamelijk interessant voor adverteerders met een relatief fors budget; enkele procenten van de totale kosten is een significant bedrag. Voor deze adverteerders kan het interessant zijn om de ‘sterk gelijkende varianten’ te toetsten op conversieresultaten. Indien deze zoekopdrachten onder doelstelling presteren kan overwogen worden om de advertentie hier niet meer te laten vertonen. Het uitschakelen van advertentie-vertoningen op ‘sterk gelijkende varianten’ kan ingesteld worden op campagne-niveau, in de categorie ‘Geavanceerde instellingen’:

Geavanceerde instellingen

Meer weten?

Vragen of meer weten over deze analyse? Neem contact op via 050 700 15 35 of stuur een e-mail naar pieter@rocketdigital.nl.

Gerelateerde berichten

Nieuw in Google Ads: voeg een websitelink toe aan een beladvertentie

Maar dit gaat veranderen! Het is namelijk mogelijk om een websitelink in de advertentie toe te voegen. Hiermee krijgt iemand binnen het zoeknetwerk zelf de […]

Google Ads

De verbeterde standaardweergave wordt de nieuwe standaard

Een korte opfrisbeurt: welke mogelijkheden zijn er momenteel? Standaardweergave: Google optimaliseert de dagelijkse uitgaven op basis van de gebruikers. Het dagbudget wordt verdeeld over de […]

volg ons op