Hoe wij groeien zonder groeistrategie.

29 maart 2019

Van 0 naar 90 opdrachtgevers zonder acquisitie

Bij Rocket Digital zijn we misschien net een beetje anders. We doen het op een manier die bij ons past. Een focus op langere termijn met oog voor opdrachtgever én collega. Duurzame relaties in plaats van snelle groei.

We nemen je graag mee in onze manier van werken. Schaamteloze zelfpromotie? Zeker! We zijn geen borstkloppers, maar wel trots op het bedrijf Rocket Digital en onze manier van werken. Leuk om met je te delen :).

Onze groeistrategie

Die hebben we dus niet. Geen targets of omzetdoelen die behaald moeten worden. Onze dienstverlening hebben we wel uitgebreid, maar gestuurd vanuit behoefte van onze opdrachtgevers.

Acquisitie doen we ook niet. Eerlijk is eerlijk, we zijn er ook niet goed in en hebben vooralsnog geen ambitie om deze skills te ontwikkelen.

Sinds ons bestaan hebben we één dag koude acquisitie gedaan, inmiddels zo’n 7 jaar geleden. Eerst online uitgebreid onderzoek doen naar bedrijven die overduidelijk geld aan het verspillen zijn en vervolgens de telefoon pakken om ze hier vriendelijk op te attenderen. Voor mensen zonder sales-ervaring een hele stap. De telefoongesprekken duurden helaas niet langer dan enkele seconden, ondanks onze bevlogenheid.

Na deze ervaring hebben we besloten om ons volledig te focussen op de inhoud, waar we goed in zijn. Focus op bestaande opdrachtgevers in plaats van nieuw. Bestaand heeft voorrang op nieuw.

Wij geloven in het laten groeien van onze opdrachtgevers

Daar ligt onze kracht. Super goed werk leveren en ambassadeurs creëren die ons aanbevelen binnen hun netwerk. Dit resulteert in positieve reviews en warme leads van potentiële opdrachtgevers die ons benaderen om te onderzoeken of we kunnen helpen. Reactieve sales.

Niet elke lead is een potentiële opdrachtgever

Een focus op langere termijn met oog voor opdrachtgever én collega. Duurzame relaties in plaats van snelle groei. Dat betekent ook dat niet elke potentiële opdrachtgever een match is met Rocket Digital. Daar zijn we eerlijk in tijdens de kennismaking.

Wij kunnen niet alles en pretenderen dat ook niet. Wat we doen, daar willen we super goed in zijn. Dat betekent geen verwachtingen scheppen die we niet waar kunnen maken.

Gewoon goed advies geven dus. Ook als dat een doorverwijzing betekent. 

Hetzelfde geldt voor concurrerende opdrachtgevers. Worden we benaderd door een concurrent van een opdrachtgever om samen te werken? Dan leggen we dit voor aan onze opdrachtgever. Als die liever niet heeft dat wij een samenwerking starten dan geven we hier gehoor aan.

Dan laten jullie omzet liggen!

Dat klopt. Potentiële omzet laten we soms lopen. Niet iedereen deelt deze visie; voor ons voelt het goed. Focus op lange termijn, succesvol en plezierig samenwerken.

Een dergelijke samenwerking, dat dwing je ook niet af met een contract. Daarom hebben onze opdrachtgevers geen langdurig contract, maar kunnen ze elk moment opzeggen. Als ze dat willen.

Groeien jullie dan wel?

Zeker. Dat gaat best prima voor een bedrijf zonder groeistrategie en sales. Met een minimaal verloop binnen onze opdrachtgevers betekent elke nieuwe opdrachtgever groei.

Onderstaande grafiek toont de ontwikkeling van onze omzet van de periode 2012 tot heden per kwartaal:

Omzetontwikkeling

In een branche waar snelle groei verleidelijk is zijn wij content met onze eigenwijze aanpak. Dit geeft ruimte om onszelf continu te verbeteren en de werkdruk voor het team beheersbaar te houden.

Inmiddels werken we structureel samen met bijna 90 hele mooie opdrachtgevers. Daar zijn we trots op!

volg ons op