In-market doelgroepen voor search ads

29 mei 2018

In-market doelgroepen voor search advertenties, tijdens de Google Marketing Next van vorig jaar werd het al aangekondigd. Inmiddels is het zover, via de vernieuwde AdWords interface is het mogelijk de in-market doelgroepen toe te passen op je search campagnes.

Wat zijn in-market doelgroepen?

Google zelf beschrijft deze doelgroep als klanten die onderzoek doen naar producten en actief overwegen services of producten te kopen binnen dit segment. Daarmee zouden de personen binnen deze doelgroep een stap verder in het conversieproces moeten zijn dan degenen in de affiniteitsdoelgroepen. Uit display campagnes, waarvoor in-market doelgroepen al langer beschikbaar zijn, blijkt inderdaad dat deze doelgroepen vaak een hoger interactiepercentage hebben.

Welke in-market doelgroepen zijn beschikbaar?

Of de in-market doelgroepen interessant zijn om aan jouw search campagnes toe te voegen is afhankelijk van de beschikbare doelgroepen en jouw product of dienst. Onderstaande hoofd-doelgroepen zijn op dit moment beschikbaar. Bij verschillende van deze doelgroepen is het mogelijk ze verder op te splitsen, zo is het bij de auto doelgroep mogelijk te targetten op merken of tweedehands/nieuw.

Het instellen van in-market doelgroepen binnen search campagnes

Dit gaat op een vergelijkbare manier als het instellen van remarketing doelgroepen.

  1. Kies in de nieuwe interface voor Doelgroepen.
    Kies doelgroepen in de nieuwe AdWords interface
  2. Kies het bewerk icoon.
    Kies het bewerk icoon
  3. Geef aan of je alleen je bod aan wil passen voor de doelgroep (observatie), of dat je de campagne enkel aan deze doelgroep wilt tonen (targeting).
    Kies de manier van targeten
  4. Selecteer de in-market knop.
    selecteer de in-market doelgroepen knop
  5. En zoek de voor jou relevante doelgroep(en).
    Zoek een doelgroep die bij jouw dienst past

Wat kan je ermee?

Om te beginnen zou je de doelgroepen zonder bod-aanpassing toe kunnen voegen in observatiemodus. Als je vervolgens genoeg data verzameld hebt kan je bepalen wat je met je biedingen voor deze doelgroep wilt doen. Zo kan je bij een hogere conversieratio ervoor kiezen de biedingen te verhogen.

Als je het een stapje verder wilt nemen kan je ervoor kiezen om een aparte campagne aan te maken voor de in-market doelgroep en voor targeting kiezen. Nu kan je niet alleen de biedingen aanpassen, maar ook je advertentieteksten. Aangezien de personen in deze doelgroep zich in de Do fase van het STDC model zouden moeten bevinden kan je daar je advertentieteksten op toespitsen.

Als alternatief voor het maken van een aparte campagne kan je er ook voor kiezen om met een IF-functie te werken. Daarmee kan je binnen dezelfde advertentie een aangepaste advertentietekst tonen aan personen die binnen een bepaalde doelgroep vallen.

Gerelateerde berichten

Adwords scripts 2018

5 Google Ads scripts die je in 2019 gebruikt moet hebben

De vijf Google Ads scripts die je moet proberen Heatmaps Bodaanpassing per uur van de dag Getallen vanaf bestemmingspagina’s in je advertentie gebruiken Automatiseren uitsluitingen […]

Google Ads Search

Het einde van Gemiddelde Positie

Waarom Gemiddelde Positie gaat verdwijnen De Gemiddelde Positie bestaat al meer dan vijftien jaar. Door de jaren heen heeft deze statistiek een andere betekenis gekregen. […]

volg ons op