Wat zijn in-market doelgroepen?
Google zelf beschrijft deze doelgroep als klanten die onderzoek doen naar producten en actief overwegen services of producten te kopen binnen dit segment. Daarmee zouden de personen binnen deze doelgroep een stap verder in het conversieproces moeten zijn dan degenen in de affiniteitsdoelgroepen. Uit display campagnes, waarvoor in-market doelgroepen al langer beschikbaar zijn, blijkt inderdaad dat deze doelgroepen vaak een hoger interactiepercentage hebben.
Welke in-market doelgroepen zijn beschikbaar?
Of de in-market doelgroepen interessant zijn om aan jouw search campagnes toe te voegen is afhankelijk van de beschikbare doelgroepen en jouw product of dienst. Onderstaande hoofd-doelgroepen zijn op dit moment beschikbaar. Bij verschillende van deze doelgroepen is het mogelijk ze verder op te splitsen, zo is het bij de auto doelgroep mogelijk te targetten op merken of tweedehands/nieuw.
- Auto’s en voertuigen
- Baby- en kinderproducten
- Beautyproducten en -services
- Beroep
- Computers en randapparatuur
- Consumentenelektronica
- Datingservices
- Financiële dienstverlening
- Geschenken en partijen
- Huis en tuin
- Kaarten voor evenementen
- Kleding en accessoires
- Onderwijs
- Software
- Sport en fitness
- Telecom
- Toerisme
- Vastgoed
- Zakelijke dienstverlening
Het instellen van in-market doelgroepen binnen search campagnes
Dit gaat op een vergelijkbare manier als het instellen van remarketing doelgroepen.
- Kies in de nieuwe interface voor Doelgroepen.

- Kies het bewerk icoon.

- Geef aan of je alleen je bod aan wil passen voor de doelgroep (observatie), of dat je de campagne enkel aan deze doelgroep wilt tonen (targeting).

- Selecteer de in-market knop.

- En zoek de voor jou relevante doelgroep(en).

Wat kan je ermee?
Om te beginnen zou je de doelgroepen zonder bod-aanpassing toe kunnen voegen in observatiemodus. Als je vervolgens genoeg data verzameld hebt kan je bepalen wat je met je biedingen voor deze doelgroep wilt doen. Zo kan je bij een hogere conversieratio ervoor kiezen de biedingen te verhogen.
Als je het een stapje verder wilt nemen kan je ervoor kiezen om een aparte campagne aan te maken voor de in-market doelgroep en voor targeting kiezen. Nu kan je niet alleen de biedingen aanpassen, maar ook je advertentieteksten. Aangezien de personen in deze doelgroep zich in de Do fase van het STDC model zouden moeten bevinden kan je daar je advertentieteksten op toespitsen.
Als alternatief voor het maken van een aparte campagne kan je er ook voor kiezen om met een IF-functie te werken. Daarmee kan je binnen dezelfde advertentie een aangepaste advertentietekst tonen aan personen die binnen een bepaalde doelgroep vallen.