Instagram Guides: wat zijn het en hoe kan je het inzetten voor jouw bedrijf?

18 maart 2021

Een aantal maanden geleden heeft Instagram zijn gehele lay-out aangepast, maar daar bleef het niet bij. Naast de vernieuwde lay-out, is er ook een nieuwe functie toegevoegd: Instagram Guides. Een tool waarmee je locaties, producten en posts kan bundelen in een gids. In deze blog lees je alles over deze functie én hoe je Instagram Guides in kan zetten voor jouw bedrijf.

 

Wat zijn Instagram Guides?

Instagram Guides geven je de mogelijkheid om plaatsen, producten of posts van jezelf of van anderen te verzamelen en bundelen in een Guide. Instagram Guides lijkt een beetje op Pinterest, waarbij je content kunt opslaan en delen in borden. Deze guides worden weergeven op je profiel, maar je kan ze ook delen via een Story of een Direct Message. Daarnaast worden de Guides vertoond in Instagram Shopping , zodat gebruikers nieuwe producten kunnen ontdekken van mensen die ze nog niet volgen.

Het doel van Instagram Guides is om te fungeren als inspiratiebron voor de Instagram-community. Daarnaast is het een nieuwe manier om nog meer verbinding met je volgers te creëren.  

Welke Instagram Guide is geschikt voor mijn bedrijf?

Er zijn drie verschillende Instagram Guides, namelijk: Plaatsen, Producten en Berichten. 

Plaatsen

De naam zegt het eigenlijk al. Met de Plaatsen Guide kun je jouw favoriete locaties delen aan de hand van posts waaraan een locatie gekoppeld is. Denk hierbij aan je favoriete restaurants, natuurgebieden, winkels en bezienswaardigheden.

Werk je bijvoorbeeld voor een reisorganisatie? Dan kun je dit type Guide gebruiken om alle highlights van een bepaalde bestemming te bundelen in één gids.

Producten

De Producten Guide is bedoeld om verschillende producten, uit zowel je eigen catalogus of uit de catalogi van andere bedrijven toe te voegen.

Bedrijven die producten of diensten verkopen, kunnen dit type guide inzetten om deze producten te promoten. Een bedrijf dat bijvoorbeeld kleding verkoopt, kan de Producten Guide gebruiken om bepaalde producten uit te lichten of om lookbooks samen te stellen.

Berichten

De Berichten Guide is iets breder inzetbaar. Je deelt een selectie van posts, van jezelf of van anderen. Je kunt bijvoorbeeld je favoriete quotes, recepten of sportoefeningen hierin bundelen, om zo anderen te inspireren. Aan een Berichten Guide kunnen maximaal 30 foto’s of video’s worden toegevoegd.

Deze gids is ook interessant om te gebruiken voor jouw bedrijf, door bijvoorbeeld de populairste blogs over een bepaald onderwerp te bundelen. Of om uit te lichten wat jouw bedrijf allemaal doet.

Hoe maak je een Instagram Guide?

Nu je meer weet van de functie van Instagram Guides, wil je vast zelf ook aan de slag om je eerste Guide te plaatsen. Daarom hebben wij een stappenplan opgesteld.

Stap 1: Als je je profiel hebt geopend, zie je rechts bovenin een + teken staan. Hier moet je op klikken.

Stap 2: Wanneer je hierop klikt, zie je een aantal icoontjes staan. Om een Instagram Guide te maken klik je op het icoontje van de Gids.


Stap 3: Kies welke gids je wilt maken. Je kunt kiezen uit drie verschillende opties: Plaatsen, Producten en Berichten.


Stap 4: Wanneer je kiest voor een Berichten Guide, kun je een aantal berichten selecteren. Klik vervolgens op volgende.

Stap 5: Stel een naam in voor je Guide.

Stap 6: Geef elke post een titel en een beschrijving.

Stap 7: Heb je alles goed ingevuld? Klik dan op volgende. Nu wordt je Guide gepubliceerd en kan je hem delen in je Instagram Stories of via Direct Message.


Begin vandaag nog met het inspireren van je volgers!

Wil jij ook graag Instagram Guides inzetten voor jouw bedrijf, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen?  Neem dan gerust contact met ons op. Dit kan via ons contactformulier of via 050 700 15 35.

volg ons op