Is Google AdWords moeilijk?

12 juli 2012

De laatste tijd geven we met enige regelmaat Google AdWords trainingen. Tijdens deze trainingen ligt eenvoud en complexiteit vaak dicht bij elkaar. Adverteren met Google AdWords is eigenlijk niet heel moeilijk. Tegelijkertijd is het goed opzetten en beheren van een AdWords een specialisme.

De basis

Opvallend is dat de basis vaak vergeten wordt en mensen zich blindstaren op alle functionaliteiten waarmee AdWords door de loop van de jaren is uitgebreid. In essentie komt een AdWords campagne neer op het simpele principe: Iemand zoekt op een woord gerelateerd aan je product/dienst, zorg ervoor dat er een relevante en aansprekende advertentie getoond wordt. Oftewel:

Dit vertalen naar een campagne

Bovenstaande drie basisprincipes zijn eenvoudig te vertalen naar een AdWords campagne: Categoriseer de zoekwoorden zo specifiek mogelijk in advertentiegroepen. Dit is de beste manier om de zoekwoorden en advertenties perfect op elkaar aan te laten sluiten. Voor een Volvo dealer kunnen de zoekwoorden bijvoorbeeld als volgt ingedeeld worden:

Structuur2

Naast advertentiegroepen in bovenstaande afbeelding kan ook gedacht worden aan alle andere Volvo modellen, Volvo onderhoud, Volvo occasions, Volvo kopen, et cetera.

Waarom meerdere campagnes?

In het voorbeeld van de Volvo dealer is slechts één campagne aangemaakt. De afweging om de advertentiegroepen onder te brengen in verschillende campagnes is echter niet moeilijk:

Hoe creëer ik een lijst zoekwoorden?

Het goed structureren van de zoekwoorden is essentieel, maar hoe kom je tot een volledige lijst met zoekwoorden? In het artikel AdWords setup, waar te beginnen? is uiteengezet hoe je efficiënt een volledige woordenlijst kunt ontwikkelen.

Laat je niet afleiden

Conclusie van bovenstaand verhaal: Laat je niet te veel afleiden door alle AdWords functionaliteiten, focus je op de basis. Doorgaans zijn adverteerders die dit goed op orde hebben in staat om van AdWords een rendabel kanaal te maken. Ons advies is om je pas na de basis te storten op zaken als het Display Netwerk, Remarketing en AdWords Campaign Experiments.

Vragen? Neem contact op via 050 700 15 35 of stuur een e-mail naar pieter@rocketdigital.nl.

Gerelateerde berichten

Nieuw in Google Ads: voeg een websitelink toe aan een beladvertentie

Maar dit gaat veranderen! Het is namelijk mogelijk om een websitelink in de advertentie toe te voegen. Hiermee krijgt iemand binnen het zoeknetwerk zelf de […]

Google Ads

De verbeterde standaardweergave wordt de nieuwe standaard

Een korte opfrisbeurt: welke mogelijkheden zijn er momenteel? Standaardweergave: Google optimaliseert de dagelijkse uitgaven op basis van de gebruikers. Het dagbudget wordt verdeeld over de […]

volg ons op