De laatste tijd geven we met enige regelmaat Google AdWords trainingen. Tijdens deze trainingen ligt eenvoud en complexiteit vaak dicht bij elkaar. Adverteren met Google AdWords is eigenlijk niet heel moeilijk. Tegelijkertijd is het goed opzetten en beheren van een AdWords een specialisme.
De basis
Opvallend is dat de basis vaak vergeten wordt en mensen zich blindstaren op alle functionaliteiten waarmee AdWords door de loop van de jaren is uitgebreid. In essentie komt een AdWords campagne neer op het simpele principe: Iemand zoekt op een woord gerelateerd aan je product/dienst, zorg ervoor dat er een relevante en aansprekende advertentie getoond wordt. Oftewel:
Selecteer zoekwoorden die direct aansluiten bij je product of dienst;
Schrijf advertenties die aansluiten bij je product of dienst en benoem waarom de zoeker op jouw advertentie moet klikken;
Laat de advertenties linken naar de meest relevante pagina.
Dit vertalen naar een campagne
Bovenstaande drie basisprincipes zijn eenvoudig te vertalen naar een AdWords campagne: Categoriseer de zoekwoorden zo specifiek mogelijk in advertentiegroepen. Dit is de beste manier om de zoekwoorden en advertenties perfect op elkaar aan te laten sluiten. Voor een Volvo dealer kunnen de zoekwoorden bijvoorbeeld als volgt ingedeeld worden:
Naast advertentiegroepen in bovenstaande afbeelding kan ook gedacht worden aan alle andere Volvo modellen, Volvo onderhoud, Volvo occasions, Volvo kopen, et cetera.
Waarom meerdere campagnes?
In het voorbeeld van de Volvo dealer is slechts één campagne aangemaakt. De afweging om de advertentiegroepen onder te brengen in verschillende campagnes is echter niet moeilijk:
Reden 1: Budget. Het dagbudget wordt ingesteld op campagne-niveau. Wil je bepaalde advertentiegroepen meer budget meegeven (bijvoorbeeld omdat ze goed converteren), dan kun je ze onderbrengen in een aparte campagne met een eigen budget;
Reden 2: Sitelinks. Ook de sitelinks (de extra links onder de advertentietekst) stel je in op campagne-niveau. Wil je bij bepaalde zoekopdrachten unieke sitelinks weergeven dan zal hier een aparte campagne voor aangemaakt moeten worden.
Reden 3: Targeting. Wil je bepaalde woorden targeten op een specifieke regio? Dan zal hier een aparte campagne voor aangemaakt moeten worden.
Reden 4: Overzicht. Met een logische indeling van de advertentiegroepen behoud je het overzicht. Dit helpt bij het analyseren van alle resultaten en het beheren van bijvoorbeeld CPC-biedingen.
Hoe creëer ik een lijst zoekwoorden?
Het goed structureren van de zoekwoorden is essentieel, maar hoe kom je tot een volledige lijst met zoekwoorden? In het artikel AdWords setup, waar te beginnen? is uiteengezet hoe je efficiënt een volledige woordenlijst kunt ontwikkelen.
Laat je niet afleiden
Conclusie van bovenstaand verhaal: Laat je niet te veel afleiden door alle AdWords functionaliteiten, focus je op de basis. Doorgaans zijn adverteerders die dit goed op orde hebben in staat om van AdWords een rendabel kanaal te maken. Ons advies is om je pas na de basis te storten op zaken als het Display Netwerk, Remarketing en AdWords Campaign Experiments.
Vragen? Neem contact op via 050 700 15 35 of stuur een e-mail naar pieter@rocketdigital.nl.
Vond je dit interessant?
Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!