Leadgeneratie op LinkedIn

31 maart 2023

LinkedIn staat bekend als hét advertentiekanaal voor B2B-bedrijven. In deze blog lees je hoe je relevante leads kan genereren middels LinkedIn advertenties.

Over het algemeen worden social media kanalen als LinkedIn als push-kanalen beschouwd. Dat betekent dat gebruikers niet actief op zoek zijn naar jouw product, maar je advertentie gewoon tijdens het scrollen tegen komen. Het is daarom ook logisch dat social media verkeer minder goed converteert dan verkeer vanuit pull-kanalen als Google Ads of Microsoft Ads. Toch biedt LinkedIn de mogelijkheid om via het platform relevante leads te genereren. Lees verder en leer voor wie leadgeneratie op LinkedIn interessant is, hoe je een lead advertentie opzet en welke mogelijkheden ter leadgeneratie er zijn.

Waarom is leadgeneratie op LinkedIn interessant?

LinkedIn staat bekend als hét advertentiekanaal voor B2B-bedrijven. En terecht: Met geen ander kanaal kun je je zakelijke doelgroep beter bereiken dan met LinkedIn. Dit ligt natuurlijk aan de specifieke targeting mogelijkheden die het platform biedt om zijn meestal hoogopgeleide gebruikers af te bakenen. Adverteerders die zich vooral op de B2B-markt richten en wiens doelgroepen in bepaalde bedrijfssectoren liggen, maken op LinkedIn dus grote kans op een erg relevante doelgroep. Hierdoor is LinkedIn echter ook één van de duurste advertentiekanalen.

Het grootste voordeel van leadgeneratie op LinkedIn is dat gebruikers het platform niet hoeven te verlaten om te converteren. Door middel van een leadformulier dat aan de advertentie gekoppeld is, kunnen geïnteresseerden makkelijk hun gegevens achterlaten, bijvoorbeeld om vervolgens een brochure te downloaden of om een productmonster aan te vragen. De drempel voor gebruikers om te converteren is hierdoor lager dan als ze eerst naar de website door zouden moeten klikken om vervolgens naar de conversiepagina te navigeren.

LinkedIn advertentie met leadformulier

De persoonlijke gegevens uit het leadformulier worden trouwens door LinkedIn opgeslagen zodat mailadressen of telefoonnummers op een later tijdstip voor klantenmatch lijsten of offline opvolging gebruikt kunnen worden.

Leadformulieren op LinkedIn

Om aan de slag te gaan met leadgeneratie op LinkedIn, moet je eerst een leadformulier aanmaken. Leadformulieren staan los van je LinkedIn campagnes en kunnen dus voor meerdere campagnes gebruikt worden.

Om een leadformulier aan te maken, navigeer je in de LinkedIn campagne manager op de linkerzijde naar Assets en vervolgens naar Leadformulieren. Vervolgens vul je de formulierdetails in, bijvoorbeeld een inleidende tekst, de URL naar het privacy statement en de taal van het formulier. Let op: De taal van het formulier moet overeenkomen met de taal die in de campagne targeting gekozen is. Als je je bijvoorbeeld richt op LinkedIn gebruikers wiens taalinstellingen op Nederlands ingesteld is, moet je leadformulier ook Nederlands zijn.

In het formulier zelf kunnen maximaal 12 verschillende gegevens van leads verzameld worden. Naast standaard profielgegevens als naam, functietitel of opleiding die automatisch door LinkedIn aangevuld worden, kunnen ook aangepaste vragen toegevoegd worden. Hoe meer gegevens een gebruiker moet achterlaten, hoe kleiner de kans dat hij of zij het formulier daadwerkelijk verstuurt. Daarom is het aan te raden om alleen de meest relevante informatie te verzamelen en het formulier zo kort mogelijk te houden.

Leadformulier opzet

Als laatste kunen een afsluitend bericht en een URL van de bestemmingspagina toegevoegd worden. Denk aan een pdf-bestand van een brochure of de productpagina van het product waarop geadverteerd is.

Na opmaak van het formulier kan het aan alle advertentietypes op LinkedIn toegevoegd worden, bijvoorbeeld aan afbeeldingen, carrousels of video’s. Een relatief nieuw advertentietype waarbij leadformulieren een belangrijke rol spelen zijn Document Ads.

Document Ads

Document Ads zijn een handige manier om brochures, catalogussen, e-papers of andere documenten onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Middels dit advertentietype hebben gebruikers direct vanuit de LinkedIn feed toegang tot het document en kunnen het compleet of gedeeltelijk lezen. Denk erom dat het document dat voor een Document Ad ingezet wordt goed leesbaar is vanuit de feed, je hebt namelijk niet de mogelijkheid om in te zoomen.

Als de advertentiedoelstelling leadgeneratie is, kun je ervoor kiezen om alleen de eerste 3-4 pagina’s van je document vrij toegankelijk te maken. Zo krijgen potentiële leads een voorproefje van je aanbod. Willen ze vervolgens de rest van het document lezen of het bestand downloaden, moeten ze eerst het leadformulier invullen dat aan de Document Ad gekoppeld is.

Document Ad op LinkedIn

Document Ads zijn dus een interessante manier om de aandacht van potentiële leads te trekken en ze aan te moedigen om hun persoonlijke gegevens achter te laten.

Hulp nodig bij leadgeneratie op LinkedIn?

LinkedIn kan ook voor jouw bedrijf een interessant kanaal zijn om op te gaan adverteren. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust eens contact met ons op. Dit kan via ons contactformulier of via 050 700 1535.

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op