LinkedIn advertising update: vergelijkbare groepen

14 januari 2020

Voor alle adverteerders op LinkedIn, of bedrijven die dat tot nu toe nog niet zo interessant vonden, is er een interessante update geweest! Het was al een tijdje mogelijk via Google en Facebook, maar ook LinkedIn heeft deze feature nu uitgerold.

LinkedIn heeft een veelgevraagde functie beschikbaar gemaakt, namelijk “vergelijkbare doelgroepen”. Je kunt deze groepen zelfs combineren met de reguliere targeting op basis van bijvoorbeeld bedrijfsgegevens, ervaring, of demografische gegevens. Deze functie is vorig jaar maart al aangekondigd, maar is sindsdien vrij langzaam uitgerold over alle advertentie-accounts. Zie je deze functie nog niet terug? Dan is de kans groot dat dit binnenkort in jouw account beschikbaar wordt.

LinkedIn - Aanmaken vergelijkbare doelgroep

Hoe werken vergelijkbare groepen?

Eh, vergelijkbare groepen? Laten we dat even uitleggen. Een vergelijkbare groep werkt op basis van remarketing. Ofwel, bezoekers van je website. Deze bezoekers kun je opslaan in een remarketing-lijst, om deze bezoekers vervolgens opnieuw te targeten met dezelfde of nieuwe producten / diensten. Denk hierbij aan het paar schoenen dat je in je winkelwagen had gelegd (maar je twijfelde nog; dus nog niet afgerekend), waarmee je op de eerste beste website om de oren wordt geslagen. Dat is remarketing (bot gezegd).

Vergelijkbare groepen maak je op basis van zo’n remarketing-lijst. Praktisch zeg je tegen – in dit geval – LinkedIn dat je een nieuwe groep mensen wil bereiken die volgens het algoritme líjken op je bestaande remarketing-lijst. LinkedIn kan op basis van deze bestaande groep een nieuwe groep aanmaken, namelijk een “vergelijkbare groep” of  “lookalike audience” (afhankelijk van je taalinstellingen). Volg je het nog? Bekijk de afbeelding hieronder even!

LinkedIn vergelijkbare groepen of lookalike audiences

Wie er in deze groep komen, hangt af van het algoritme van het platform. Daar ligt dan ook de uitdaging. Bij LinkedIn is deze functie relatief nieuw, waardoor dit zelflerende algoritme nog wat te leren heeft. Het algoritme van zowel Google als Facebook (waar dit ook mogelijk is) zijn wat dat betreft waarschijnlijk al iets verder ontwikkeld.

Tip: hoe groter de brongroep (de remarketing-lijst), hoe beter de vergelijkbare groep. Immers, met meer informatie kan LinkedIn een relevantere groep samenstellen.

Voorbeeld targeting

Om alles wat concreter te maken, hebben we een voorbeeld gemaakt (zie afbeelding hieronder). Je kunt zien dat er zowel remarketing-groepen als vergelijkbare groepen actief zijn. Achter “OR” staat de reguliere targeting van in dit geval LinkedIn-functies.

LinkedIn voorbeeld-targeting

Uiteraard kun je daarnaast ook nog een “AND” functie gebruiken, waarmee je bijvoorbeeld enkel mensen met een specifieke senioriteit kunt toevoegen of uitsluiten. Dit geldt dan voor de gehele groep hier boven, inclusief remarketing- en vergelijkbare groepen.

LinkedIn Voorbeeld Targeting

Wanneer gebruik je vergelijkbare groepen?

Is LinkedIn een belangrijk kanaal voor jouw bedrijf, dan is het een goed idee om vast eens te testen met deze doelgroepvariant.

LinkedIn is niet het goedkoopste platform om te adverteren, maar retargeting en vergelijkbare groepen maken de drempel om hierop te adverteren wel lager. Je kunt immers starten met testen op de voor jou meest interessante doelgroep: je eigen bezoekers én degenen die op basis van een heleboel kenmerken lijken op jouw bezoekers (maar jou misschien nog niet eens kennen!).

Wil je graag van start met LinkedIn Advertising of een andere vorm van online marketing, maar kom je er zelf niet echt uit? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag!

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op