LinkedIn breidt bedrijfsgerelateerde targeting uit

3 juni 2020

LinkedIn Advertising is misschien wel het best ontwikkelde platform voor B2B-marketing. Bovendien is het platform de laatste tijd behoorlijk in ontwikkeling. Zo hebben ze begin dit jaar lookalike doelgroepen uitgerold en is het sinds vorig jaar mogelijk om op interesses te targeten. En nu wordt het zakelijke targeting-arsenaal wederom uitgebreid. Dit keer met bedrijfsgerelateerde kenmerken: bedrijfscategorie en personeelsgroei van het bedrijf. Of dit interessant is voor jou(w LinkedIn campagnes) lees je in dit blog!

Bedrijfscategorie

De eerste nieuw toegevoegde targetingoptie heet bedrijfscategorie. Waar de term wellicht doet denken aan het type branche waarin het bedrijf actief is, refereert bedrijfscategorie in dit geval naar een indeling op basis van marktsegmenten. Deze bedrijfscategorieën worden gedefinieerd op basis van publicaties en bedrijfstakkenlijsten van Forbes en Fortune – en LinkedIn’s eigen database.

Grofweg zijn er zes categorieën uitgerold:

De bovenste twee categorieën zijn beschikbaar in diverse landen en de onderste drie lijsten zijn wereldwijd. De targetingoptie is vrij uitgebreid, maar tegelijkertijd voor Nederland beperkt. In Nederland is (momenteel) enkel de lijst Beste start-ups volgens de redactie van LinkedIn beschikbaar. Deze heeft een geschatte doelgroepgrootte van 2.500+, mits de profieltaal op Engels ingesteld staat.

LinkedIn Bedrijfscategorie targeting

Personeelsgroei van het bedrijf

Naast bedrijfscategorie is personeelsgroei van het bedrijf toegevoegd aan de mogelijkheden. Personeelsgroei van een bedrijf op LinkedIn wordt bepaald door het totaal aantal medewerkers van dit jaar te vergelijken met het aantal van vorig jaar. Deze groei is gebaseerd het aantal medewerkers die daadwerkelijk gekoppeld zijn aan de bedrijfspagina. Niet te verwarren met ‘bedrijfsgrootte’ – een waarde die door de paginabeheerder zelf wordt ingevuld. In de targetingoptie kun je kiezen uit:

Zo zou je bijvoorbeeld bedrijven kunnen targeten die in de opstartfase zitten (groot groeipercentage) of juist bedrijven met een bepaalde stabiliteit (veel werknemers + laag groeipercentage). Of krimpende bedrijven uitsluiten (negatieve groei). Hoe dan ook, zeker de moeite waard om te testen, wat ons betreft.

Meer online marketing nieuwtjes ontvangen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

volg ons op