LinkedIn interesse targeting

24 januari 2019

Over dat LinkedIn meer en meer een sociaal karakter krijgt zijn we het wel met elkaar eens. In het verlengde daarvan heeft het platform deze week een nieuwe targeting feature gelanceerd: interesse targeting. LinkedIn ads kunnen nu gebruikers targeten op basis van hun professionele interesses.

De ontwikkelingen van LinkedIn

LinkedIn heeft de smaak goed te pakken; ze zitten in een vernieuwende modus. In de zomer van 2018 is de interface van in een nieuw jasje gestoken, in november van datzelfde jaar is de Campaign builder aangepast op basis van verschillende doelstellingen (bekendheid, overweging en conversies). En nu lanceren ze een nieuwe targeting optie. De lang verwachte interesse targeting! Woohoo!

LinkedIn Campagnebeheer

De nieuwe feature vind je op het Doelgroep-tabblad van
LinkedIn Campagnebeheer. Je komt hier terecht na het selecteren van een campagnedoelstelling wanneer je een campagne aanmaakt.

LinkedIn Interesse Targeting

Adverteerders kunnen hun LinkedIn ads nu targeten op meer dan 200 professionele interesses en lidmaatschappen van LinkedIn groepen, zoals blockchain; kunstmatige intelligentie; innovatie in de zorg en marketing & communicatie. Maar ook interesses als hardlopen, voetbal en zwemmen kunnen worden getarget.

Targeting op basis van LinkedIn groepen

Vooralsnog is bij onze accounts enkel de interesse targeting op basis van lidmaatschappen van groepen op LinkedIn beschikbaar. Je kunt middels een zoekfunctie zoeken op relevante termen, zoals politiek, en dan zul je een waslijst aan politiek-gerelateerde LinkedIn groepen zien verschijnen. Zie onderstaande screenshot:

Interesse targeting op basis LinkedIn groepen

Wanneer je een bepaalde groep hebt geselecteerd, geeft LinkedIn suggesties voor andere vergelijkbare groepen die relevant kunnen zijn voor je targeting:

Suggesties voor LinkedIn groepen

LinkedIn ads optimaliseren

LinkedIn zegt dat het een mooie stap is om campagnes te optimaliseren. Advertentierelevantie kan worden verhoogd door je content nog beter aan te laten sluiten bij je doelgroep:

Interest targeting lets you reach members with relevant ads that match their professional interests — based on the content they share and engage with on LinkedIn. With these added options, you can more easily achieve your campaign objectives and grow your business.

Helemaal interessant is het wanneer bepaalde interesses worden gecombineerd met bestaande targeting opties, zoals senioriteitsniveau (rang / invloed die ze hebben op basis van huidige functie), functie of functietitels. Zo zou je bijvoorbeeld CEO’s kunnen bereiken met een interesse in services / producten die jij aanbiedt.

LinkedIn heeft de nieuwe functie nu een aantal maanden getest en een stijging in CTR van 25% geconstateerd. Wij zijn erg benieuwd of we deze stijging ook zullen zien in onze LinkedIn Ads campagnes. Jij ook?

Ben je ook benieuwd naar ander online marketing nieuws? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste online marketing ontwikkelingen!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief