Minder betalen in Google AdWords

26 juli 2012

De klikprijs is steeds minder vaak een onderwerp van gesprek. In mijn optiek terecht en ook volkomen logisch, de focus moet liggen op conversie (verkopen, offertes, etc.). En of de klikprijs 30 cent of 2 euro bedraagt is irrelevant. Uiteindelijk draait het om het aantal conversies in combinatie met een acceptabele kosten per conversie.

Toch blijft het verlagen van de klikprijs een leuke uitdaging. Het verlagen is op zichzelf niet moeilijk, verlaag het bod per klik en een lagere klikprijs is het gevolg. Het is de uitdaging om de klikprijs te verlagen met behoud van het aantal kliks en conversies. Hierdoor maximaliseer je het rendement van de AdWords campagne. In dit artikel lees je hoe je dit kunt bewerkstelligen.

Minder betalen voor dezelfde positie!

De uitdaging die we hebben is als volgt: Minder betalen per klik met (ten minste) een gelijkblijvend aantal kliks en conversies. Het spanningsveld: de positie van de advertentie. Het verlagen van de klikprijs heeft immers (doorgaans) tot gevolg dat de positie van de advertentie daalt. Toch is een lagere CPC met een gelijkblijvende positie zeer goed mogelijk. Google AdWords werkt met een veilingmodel wat betreft de positionering van advertenties. De volgende twee componenten maken onderdeel uit van dit model:

1) Het bedrag dat je maximaal bereid bent om te betalen voor een klik: De maximale CPC
2) De kwaliteit van de campagne en landingspagina: De Quality Score

Deze twee componenten bepalen de positie van de advertentie. De berekening is als volgt:

Maximale CPC X Quality Score = Ad Rank

Om het te verduidelijken bij deze een voorbeeld:

Ad Rank

Verhoog de Quality Score!

Bovenstaand voorbeeld maakt het belang van een goede Quality Score duidelijk. Adverteerder A staat met een maximale CPC van 40 cent op positie 1, daar waar adverteerder D op positie 4 staat met een maximale CPC van 1 euro. Oftewel: Verhoog je Quality Score!

Wat is de Quality Score?

Onderstaand filmpje geeft een goede impressie van de Quality Score. Google geeft echter geen inzage in de exacte formule van de Quality Score. Tip: De CTR heeft de grootste invloed, focus je dus op het verhogen van deze ratio.

Hoe verhoog ik de Quality Score?

Tip 1: Maak specifiekere advertentiegroepen
Door zoekwoorden nog specifieker te clusteren in groepen is het mogelijk om de advertentieteksten nog beter aan te laten sluiten op de zoekwoorden. Dit zal zeker een positief effect hebben op de CTR.

Tip 2: Test met advertentieteksten
Creëer meerdere advertentieteksten en test deze doorlopend. Denk aan:

Tip 3: Gebruik Broad Match Modified zoekwoorden

Maak je gebruik van Broad zoekwoorden? De kans is groot dat je advertentie getoond wordt bij irrelevante zoekopdrachten (wat de CTR doet dalen). Door plustekens voor de woorden te plaatsten reduceer je deze kans aanzienlijk.

Tip 4: Optimaliseer de landingspagina

Ook de landingspagina heeft invloed op de Quality Score. Laat de landingspagina goed aansluiten op de zoekwoorden/advertenties in de AdWords campagne. Ook de laadtijd speelt een rol, zorg er dus voor dat de pagina snel laadt.

Tip 5: Bel of mail ons
Wij helpen graag!

Gerelateerde berichten

Adwords scripts 2018

5 Google Ads scripts die je in 2019 gebruikt moet hebben

De vijf Google Ads scripts die je moet proberen Heatmaps Bodaanpassing per uur van de dag Getallen vanaf bestemmingspagina’s in je advertentie gebruiken Automatiseren uitsluitingen […]

Google Ads Search

Het einde van Gemiddelde Positie

Waarom Gemiddelde Positie gaat verdwijnen De Gemiddelde Positie bestaat al meer dan vijftien jaar. Door de jaren heen heeft deze statistiek een andere betekenis gekregen. […]

volg ons op