Mobile Ads: pak je positie!

4 september 2013

Begin augustus maakten we melding van fors gestegen CPC’s bij advertenties op mobiele telefoons. Een logisch gevolg van de AdWords update Enhanced Campaigns, waarbij adverteerders alle apparaten – computers, tablets en mobiele telefoons – vanuit één campagne targeten. Deze update heeft geleid tot een forse toename van het aantal adverteerders die advertenties serveren op mobiele telefoons. Meer adverteerders in de AdWords veiling met stijgende CPC’s als gevolg.

Is het dan alleen kommer en kwel? Laten we vooral kijken naar de kansen die de toenemende volumes op mobiele telefoons biedt. Denk aan location based targeting, de mogelijkheid om direct telefonisch contact op te nemen en het kleinere scherm, waarin een prominente advertentie des te meer opvalt. Hoewel de concurrentie toegenomen is, zijn nog steeds veel bedrijven niet bewust van het toenemende belang van een Mobile (Ads) strategie. Dit artikel bevat 6 tips om nu je positie te pakken en het resultaat uit mobiel te maximaliseren.

TIP 1: Stel een bid multiplier in

Zoals gezegd worden alle AdWords campagnes getarget vanuit één campagne. Enige mate van controle is gebleven: een bid multiplier bepaalt de maximale CPC op mobiele telefoons ten opzichte van het CPC-bod op computers/tablets. Zo is het mogelijk 20% meer of minder te bieden op mobiele telefoons. Ook -100% behoort tot de mogelijkheden, waardoor de advertenties in de betreffende campagne niet geserveerd worden op mobiele telefoons.

Een bid multiplier kan ingesteld worden op campagne-niveau, tabblad Apparaten:

Bid multiplier

Wat instellen? Dat is uiteraard volledig afhankelijk van de opbrengst van bezoekers vanuit mobiel. In AdWords is dit eenvoudig te analyseren door te navigeren naar Segmenteren > Apparaat. Op alle niveau’s – campagne, advertentiegroep, zoekwoord, advertentie – is het resultaat per apparaat inzichtelijk.

TIP 2: Creëer relevante Mobile Ads

Standaard worden de advertenties in een advertentiegroep geserveerd op alle apparaten. Het is echter mogelijk specifieke advertenties te creëren voor mobiele telefoons. Mogelijke toepassingen: communiceer dat er direct telefonisch contact opgenomen kan worden of dat de website mobile proof is.

Instellen specifieke Mobile Ads door middel van de optie Apparaatvoorkeur:

Advertenties specifiek voor mobiel

TIP 3: Verlaag de drempel tot telefonisch contact

Kom je graag telefonisch in contact met (potentiële) klanten? Geef zoekers de mogelijkheid om direct vanuit de advertentie telefonisch contact op te nemen. Dit is mogelijk met zogenaamde Oproepextensies, die de advertentie uitbreiden met een telefoonnummer.

Onderstaande afbeelding toont drie verschillende Mobile Ads: de mogelijkheid om alleen naar de website te navigeren (linker advertentie), de mogelijkheid om enkel te bellen (middelste advertentie) en de mogelijkheid om zowel naar de website te navigeren als te bellen (rechter advertentie).

Mobile Ads

Oproepextensies kunnen ingesteld worden op tabblad Advertentie-extensies. Dit scherm bevat een uitklapmenu met de button Oproepextensies.

TIP 4: Houd rekening met openingstijden

Voornemens om oproepextensies in te gaan zetten? Houd dan rekening met de openingstijden door advertentieplanning in te stellen voor het telefoonnummer. Het telefoonnummer zal – indien correct ingesteld – niet weergegeven worden buiten openingstijden waardoor mensen niet geconfronteerd worden met een voicemail.

Plannen van het telefoonnummer bij het invoeren van een oproepextensie, bij Begin-/einddatums, planning:

Planning telefoonnummer

TIP 5: Vindbaar on-the-go

De mobiele telefoon is niet weg te denken uit het hedendaagse straatbeeld. Mensen gebruiken hun telefoon ‘on-the-go’, zoeken naar de openingstijden van winkels, een restaurant, het telefoonnummer van een taxi: zoekopdrachten die nauw verbonden zijn met de locatie waar mensen zich op dat moment bevinden. Vang deze zoekers op met een zeer specifieke advertentie, leid ze naar jouw winkel of restaurant, zorg dat je advertentie prominent wordt weergegeven en antwoord geeft op de vraag van de zoeker.

TIP 6: Pak je positie!

Het relatief kleine scherm van een mobiele telefoon heeft een groot voordeel: een relevante advertentie valt des te meer op. Keerzijde is het beperkte aantal resultaten, waardoor het vechten zal worden voor de eerste posities. Lang niet alle adverteerders zien de mogelijkheden en het belang van Mobile Ads, wat kansen biedt om nu een sterke positie in te nemen en learnings te vergaren. Dit biedt een mogelijk concurrentievoordeel voor de langere termijn, waarin het volume naar verwachting verder zal stijgen.

Gerelateerde berichten

Nieuw in Google Ads: voeg een websitelink toe aan een beladvertentie

Maar dit gaat veranderen! Het is namelijk mogelijk om een websitelink in de advertentie toe te voegen. Hiermee krijgt iemand binnen het zoeknetwerk zelf de […]

Google Ads

De verbeterde standaardweergave wordt de nieuwe standaard

Een korte opfrisbeurt: welke mogelijkheden zijn er momenteel? Standaardweergave: Google optimaliseert de dagelijkse uitgaven op basis van de gebruikers. Het dagbudget wordt verdeeld over de […]

volg ons op