Monitor de impact van de verdwenen AdWords advertenties

3 maart 2016

Vorige week werd bekend dat Google geen advertenties meer toont in de rechterkolom van de zoekresultaten. Er is veel gespeculeerd over de gevolgen van deze wijziging en over de nieuwe invulling van de rechterkolom. Daar is de afgelopen week veel over geschreven. Maar wat is nu het werkelijke effect op je account? In dit artikel beschrijf ik hoe je de impact van de verdwenen AdWords advertenties kan visualiseren en hoe je ze kan monitoren.

Visualiseer het effect met aangepaste kolommen

Een van de statistieken die een beeld geven van de impact van de nieuwe weergave is het vertoningsaandeel voor zoeken. Deze kan als eerst worden gebruikt om te kijken of de vindbaarheid van je campagnes wel of niet schade hebben opgelopen. Daarnaast kun je kijken naar de ontwikkelingen in CTR en in het aantal klikken van je campagnes.

Met deze gegevens krijg je een basis beeld van de impact van de nieuwe weergave voor jouw campagnes. Hiermee weet je echter nog heel weinig. Het is namelijk niet inzichtelijk hoe vaak advertenties week-na-week procentueel gezien boven of onder de zoekresultaten worden getoond. Om hier een beeld van te krijgen gaan we gebruik maken van de functie ‘aangepaste kolommen’.

Aangepaste kolommen geven marketeers de mogelijkheid om een specifiek gedeelte van de gegevens weer te geven. Zo kun je een kolom maken van de ‘CPA voor desktop’ of ‘CPA voor mobiel’.
Aangepaste Kolommen CPA Desktop

Begin dit jaar introduceerde Google AdWords een uitbreiding op de bestaande functie ‘aangepaste kolommen’ op haar Google+ pagina, namelijk het gebruik van aangepaste formules. Met aangepaste formules is het mogelijk om berekeningen uit te voeren op specifieke statistieken en segmenten. Zodra je een aangepaste formule hebt gemaakt, kan je ze als aangepaste kolom toevoegen. Het voordeel van aangepaste kolommen t.o.v. segmenten is dat aangepaste kolommen kunnen worden gesorteerd, gefilterd en gebruikt in de grafiek boven de tabel met statistieken. Daarnaast kunnen ze als voorwaarde voor geautomatiseerde regels worden gebruikt.

Om het effect van de nieuwe weergave te visualiseren, heb ik vier aangepaste kolommen gemaakt:

In onderstaande tabel is te zien hoe vaak advertenties vorige week (ma-zo) met de nieuwe weergave procentueel gezien boven of onder de zoekresultaten werden getoond, vergeleken met de oude weergave een week daarvoor. Op deze tabel is een filter toegepast: alleen zoekcampagnes worden getoond en de brand campagnes zijn uitgesloten.

adwords-vertoningspercentage

In dit account is een kleine daling te zien in het vertoningsaandeel voor zoeken. Een positief gevolg van de nieuwe weergave voor dit account is dat de advertenties procentueel gezien vaker boven de zoekresultaten worden weergegeven, vergeleken met de oude weergave.

In de tabel hieronder kun je zien dat de CTR van advertenties met topposities en de CTR op overige posities beide licht zijn gedaald. De totale CTR is wel gestegen, wat een gevolg is van het feit dat dit account de afgelopen week procentueel gezien meer vertoningen heeft boven de zoekresultaten.

adwords-ctr

Monitor de impact met geautomatiseerde regels

Nu de aangepaste kolommen zijn gemaakt en er een analyse is van het account, kunnen we door met de volgende stap: het monitoren van de resultaten. Hiervoor gaan we gebruik maken van de functie ‘Geautomatiseerde regels’.

Geautomatiseerde regels worden onder andere gebruikt om e-mails te activeren wanneer bepaalde omstandigheden zich voordoen. Ondanks dat we voor dit specifieke account weten dat het aandeel vertoningen boven de zoekresultaten is gestegen, willen we weten wanneer dit aandeel onder een bepaald percentage komt. Op accountniveau zul je hiervoor telkens de online interface moeten controleren. Op campagneniveau kunnen we gebruik maken van de volgende geautomatiseerde regel:

adwords-geautomatiseerde-regel

Deze geautomatiseerde regel stuurt elke maandag een e-mail met alle actieve zoekcampagnes (uitgezonderd brand campagnes) waarvan minder dan 65% van de vertoningen boven de zoekresultaten van Google zijn weergegeven. Gebruik deze inzichten om direct actie te ondernemen op campagnes met een te laag vertoningsaandeel boven de zoekresultaten. Voor dit account is <65% ingesteld als voorwaarde. Ga per account na wat een passend percentage is en stel dit in.

En nu?

Gebruik de aangepaste kolommen om te kijken hoe de Google Shopping campagnes presteren, nu ze in de rechterkolom geen concurrentie meer hebben van de tekstadvertenties.

Heb je ondersteuning nodig bij het in kaart brengen van de gevolgen voor jouw campagnes? Neem gerust contact met ons op.

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op