Nieuw: Facebook Aangepaste Doelgroep voor Betrokkenheid

14 november 2016

Recent heeft Facebook een nieuwe aangepaste doelgroep gelanceerd op basis van betrokkenheid genaamd ‘’aangepaste betrokkenheidsdoelgroepen’’. Een manier om gebruikers te bereiken die eerder betrokkenheid hebben getoond met je inhoud op Facebook, zoals het bekijken van een video. Een krachtige targetingoptie; je wilt immers personen bereiken die ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw product, service of dienst. Voor wie nog niet bekend is met aangepaste doelgroepen binnen Facebook, hieronder een korte inleiding.

Aangepaste doelgroepen

Aangepaste doelgroepen geven adverteerders de mogelijkheid om doelgroepen samen te stellen op basis van hun klantenbestand, websiteverkeer (retargeting) of gebruikersactiviteit binnen apps. Het spreekt voor zich dat hiermee zeer relevante doelgroepen gecreëerd kunnen worden voor uiteenlopende doeleinden. Bereik bijvoorbeeld personen uit je klantenbestand die al eerder bij je gekocht hebben, en toon ze vergelijkbare of nieuwe producten. Het is immers makkelijker om te verkopen aan bestaande klanten, dan aan een wildvreemde.

Aangepaste betrokkenheidsdoelgroepen

Sinds kort is het dus ook mogelijk om doelgroepen samen te stellen op basis van gebruikersbetrokkenheid op Facebook. Het grote verschil met de andere aangepaste doelgroepen is dat de actie op Facebook plaatsvindt, en niet op de website of app van de adverteerder. Vooralsnog biedt Facebook drie betrokkenheidsdoelgroepen:

  1. Video
  2. Leadadvertentie
  3. Canvas

 
Elke betrokkenheidsdoelgroep biedt diverse betrokkenheidstypen. Met deze betrokkenheidstypen kun je kiezen aan welke voorwaarde een gebruiker moet voldoen, bijvoorbeeld 95% van je video bekijken. Naast het betrokkenheidstype kun je opgeven hoeveel dagen een gebruiker onderdeel van je doelgroep blijft na de uitgevoerde betrokkenheidsactie. Het maximumaantal dagen verschilt per betrokkenheidsdoelgroep.

Het gebruik van een betrokkenheidsdoelgroep is een mooie methode om je doelgroep verder te segmenteren. Zo kun je bijvoorbeeld personen bereiken die eerder een whitepaper hebben gedownload via je leadadvertentie. Of bereik personen die interactie met je video hebben gehad om je naamsbekendheid onder deze groep verder te vergroten.

Een aangepaste betrokkenheidsdoelgroep aanmaken

Het aanmaken van aangepaste betrokkenheidsdoelgroepen kan binnen de Facebook Power Editor. Onderneem hiervoor de volgende stappen:

 
Aantal dagen nadat een gebruiker interactie heeft gehad

Tip: Aangepaste betrokkenheidsdoelgroepen kunnen ook als bron dienen voor vergelijkbare doelgroepen. Je kunt hiermee gebruikers bereiken die qua kenmerken (zoals locatie, leeftijd, geslacht en interesses) overeenkomen met de personen in je betrokkenheidsdoelgroep. Een mooie manier om je bereik verder te vergroten op een kwalitatieve manier. Voor meer informatie over vergelijkbare doelgroepen: Facebook Vergelijkbare doelgroepen

Gerelateerde berichten

Google Ads

De verbeterde standaardweergave wordt de nieuwe standaard

Een korte opfrisbeurt: welke mogelijkheden zijn er momenteel? Standaardweergave: Google optimaliseert de dagelijkse uitgaven op basis van de gebruikers. Het dagbudget wordt verdeeld over de […]

Adwords scripts 2018

5 Google Ads scripts die je in 2020 gebruikt moet hebben

De vijf Google Ads scripts die je moet proberen Heatmaps Bodaanpassing per uur van de dag Getallen vanaf bestemmingspagina’s in je advertentie gebruiken Automatiseren uitsluitingen […]

volg ons op