Nieuw script voor ad copy testing

21 januari 2019

Het vergelijken van verschillende advertenties kan soms een hels karwei worden doordat ze zelden op dezelfde manier opgebouwd zijn. In kop 1 zal bijvoorbeeld vaak het keyword terugkomen, terwijl in kop 2 vaker de USP’s van de adverteerder of een call-to-action voorkomt. Nu heeft Frederick Vallaeys een nieuw script gepubliceerd die de mogelijkheid biedt om onderdelen van de advertenties met elkaar te vergelijken.

Wat levert het script?

Na het draaien van het script krijg je een nieuwe, of afhankelijk van de instellingen, een geüpdatet Google Spreadsheet. In de spreadsheet kan je de opgesplitste resultaten van de verschillende headlines, beschrijvingen, paden en pad-combinaties vinden. Daarnaast zijn de resultaten van de advertenties als geheel terug te vinden.

Ad copy testing script output

Wishlist

Het script biedt nu al heel interessante mogelijkheden. Nog mooier wordt het als straks ook kop 3 en de tweede beschrijvingsregel toegevoegd worden. Dat schijnt op dit moment nog niet mogelijk te zijn door het ontbreken van API ondersteuning voor die velden.

Iets anders voor op de wishlist is om campagnes te kunnen uitsluiten. Op dit moment is het mogelijk aan te geven welke campagnes je op wilt nemen binnen het script, maar niet mogelijk om aan te geven welke je niet op wilt nemen. Daardoor is het helaas nog niet mogelijk om bijvoorbeeld eenvoudig de brandname campagne uit te sluiten.

Code voor het script

Het volledige script plus uitleg over het instellen is te vinden in het artikel op Search Engine Land.

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom online marketing? Volg ons dan op FacebookLinkedInTwitter of Instagram!

Het laatste online marketing nieuws direct in je inbox? Schrijf je dan hieronder in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

 

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!