Pinterest maakt een enorme groei door. Vorig jaar is het aantal actieve gebruikers met 26% gestegen naar 335 miljoen. 83% van deze gebruikers heeft wel eens een aankoop gedaan nadat ze iets op Pinterest gezien hebben. Om deze verkoop nog meer te stimuleren heeft Pinterest een nieuwe functie toegevoegd: Shopping. Deze functie was al eerder beschikbaar in Amerika, maar is nu ook in Nederland te gebruiken. Wat kun je precies met deze nieuwe functie en hoe werkt het? Wij leggen het je uit!
Pinterest heeft de afgelopen jaren een transformatie doorgemaakt. Waar het vroeger vaak alleen gebruikt werd om inspiratie op te doen, wordt het nu steeds meer gebruikt om producten ook daadwerkelijk aan te schaffen. Om het winkelen makkelijker te maken heeft Pinterest de ‘Shopping’ functie toegevoegd. 97% van de populairste zoekopdrachten op Pinterest is merkloos, wat betekent dat mensen naar Pinterest komen om te winkelen voor generieke producten en niet voor specifieke merken. Hierdoor liggen er voor elk bedrijf kansen om ontdekt te worden door gebruikers.
Hoe werkt de Shopping functie?
De gebruiker kan op verschillende manieren de Shopping functie gebruiken.
De gebruiker kan winkelen vanaf zijn of haar eigen Pinterest bord.
Wanneer je Pinterest-bord pins bevat met producten, zie je bovenaan het bord een tabblad met winkelen staan. Wanneer je hier op klikt verschijnen de pins van producten en pins die hierop lijken. Deze producten kun je ook daadwerkelijk bestellen. Deze functie werkt vooralsnog alleen voor mode en interieur producten.
Winkelen vanuit de zoekfunctie
In de zoekfunctie is nu een optie om te filteren op ‘productpins’. Wanneer de gebruiker bijvoorbeeld op zoek is naar Zomer schoenen man, kan hij nu filteren op ‘productpins’. Zo krijgt hij alleen producten te zien die hij ook daadwerkelijk kan kopen.
Winkelen vanaf Pins
Pinterest heeft ook de visuele zoekfunctie geüpdatet om het gemakkelijker te maken om rechtstreeks vanaf de pin producten te kopen. De gebruiker kan een afbeelding uploaden, waarna Pinterest soortgelijke afbeeldingen laat zien. De gebruiker kan klikken op ‘vergelijkbare artikelen kopen’ en kan deze producten meteen aanschaffen.
Waarom is Pinterest interessant?
Pinterest gebruikers geven 1.6 keer meer uit dan mensen die geen Pinterest gebruiken.
83 % van de Pinterest gebruikers heeft wel eens iets gekocht nadat ze het op Pinterest hebben gezien.
Pinterest gebruikers zijn erg betrokken. Ze klikken drie keer vaker door naar de website van het bedrijf dan gebruikers van andere Social Media platformen.
Huishoudens met een hoog inkomen gebruiken Pinterest tweemaal zo vaak als huishoudens met een laag inkomen.
Voor 48% van de gebruikers is winkelen hun topprioriteit.
Meer weten?
Naast deze nieuwe Shopping functie, is het natuurlijk ook mogelijk om op andere manieren op Pinterest te adverteren. Zie jij kansen om Pinterest in te zetten voor jouw bedrijf? Of zou je graag meer informatie willen over de verschillende mogelijkheden op Pinterest? Neem dan contact met ons op. Wij denken graag met je mee!
Vond je dit interessant?
Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!