Nieuwe functies Google Analytics en AdWords 2016

27 mei 2016

Afgelopen dinsdag gaf Google – tijdens de jaarlijkse Google Performance Summit – een presentatie welke voor het eerst een kijkje zou geven naar de vernieuwde Google AdWords interface. Naast de vernieuwde interface toonde Google een hoop nieuwe functies en doorontwikkelingen op bestaande functies. In dit blog worden de meest opvallende items uit de Google Performance Summit toegelicht.

Nieuwe AdWords interface

Onderstaande afbeelding moet de vernieuwde startpagina voor de Google Adwords accounts worden. De standaard focus van deze pagina ligt op de best presterende campagnes, de verdeling van apparaten en de prestaties per uur van de dag.

Nieuwe 'Overview' pagina in Google AdWords Google AdWords campagne overzicht pagina Overzicht van locaties in nieuwe Google AdWords interface

Google AdWords Features

Search campagne doelen

Voor de display campagnes hadden we deze optie al langer. Bij het opzetten van een nieuwe campagne geef je aan welke doelen je met deze campagne nastreeft. Bij de update kan je dit ook bij het aanmaken van een search campagne aangeven. Mogelijke doelen die je in kan stellen zijn onder andere “Telefoontjes naar je zaak”, ”Bezoeken aan je zaak” en “Aankopen op je website”

Doelen kunnen straks bij het maken van een search campagne aangegeven worden. Net zoals we al van de display campagnes gewend zijn.

Similar audience en demographics voor search

Als je remarketing lijsten gebruikt maakt AdWords daar automatisch ook “similar audience” varianten van. In deze varianten worden personen opgenomen die hetzelfde online gedrag vertonen als de personen die in je zelf aangemaakte remarketing lijst vallen.
De similar audience lijsten bestaan al langer en zijn op dit moment enkel toe te passen op display campagnes. In de presentatie heeft Google aangekondigd dat deze lijsten in de toekomst ook toepasbaar zullen zijn op de search campagnes.
Om de impact van deze functie te illustreren toont Google de casestudy van Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Voor FCA werden er 5% hogere CTR en 14% lagere CPA gerealiseerd door de similar audience lijsten.
Naast de similar audiences kan er straks ook getarget worden op demografische gegevens zoals leeftijd en geslacht.

Automatische banners voor GDN

Om je banners aan te passen op elke mogelijke plaatsing is een hoop werk. Om je hierin te ondersteunen gaat Google de mogelijkheid bieden om de banners door hun te laten genereren. Het enige wat ze daarvoor van je nodig hebben zijn de titel, de omschrijving, een afbeelding en de URL. Op basis van deze gegevens zal Google passende banners genereren voor de website waarop deze getoond wordt.

Biedingen instellen per apparaat (mobiel, desktop, tablet)

De verschillende apparaten worden op verschillende manieren gebruikt. Om hier beter op in te kunnen spelen bij het inrichten van je campagnes zal het mogelijk worden om aparte biedingen in te stellen per apparaat, zelfs voor de tablet.

Local search ads op google maps

Voortaan zal je ook op Google maps advertenties tegen gaan komen. Google geeft als voorbeeld dat iemand op vakantie gaat en er achter komt dat hij zijn telefoonlader is vergeten. Hij is niet bekend in de omgeving en zou niet weten waar in de buurt hij een lader kan kopen. Met zijn telefoon gaat hij opzoek naar een elektronica winkel, vervolgens wordt op Google maps de Bestbuy in de buurt eruit gelicht met een logo. Door op het logo te klikken krijgt deze persoon de lokale voorraad pagina te zien. Nu weet hij waar hij moet zijn om een telefoonlader te kopen.

Google Adwords advertenties op google maps Lokale voorraad pagina via Google maps

Expanded text ads

Over de expanded text ads is al eerder bericht, maar nu ook officieel door Google aan de wereld getoond. Met de expanded tekst ads komen er twee regels van ieder 30 tekens beschikbaar. Deze titels zullen straks achter of onder elkaar getoond worden. De huidige twee regels voor de omschrijving zullen vervangen worden voor één tekstvak met een tekenlimiet van 80 karakters. Tot slot zal ook de zichtbare URL uitgebreid worden.

Extended text ads in de Google AdWords interface expanded text ads

Google Analytics Features

Stel je zit in een meeting en wil even snel een specifieke statistiek oproepen. In plaats van het instellen van de rapportages met de juiste metrics etc. zal je straks gebruik kunnen maken van de Data assistant. De Data Assistant is een soort chatbox die je antwoord geeft op vragen over de Analytics data. In het voorbeeld van de afbeelding werd er gevraagd hoeveel unieke bezoekers vanuit organische resultaten de website in april heeft gehad.

Data assistant

Conclusie

Tijdens de presentatie heeft Google een hoop interessante tot zeer interessante functies aangekondigd waar wij als marketeers alleen maar van kunnen smullen. Door de nieuwe targeting mogelijkheden wordt het mogelijk om een nog specifiekere doelgroep te bereiken en je campagnes daarop te finetunen.
Mocht je de presentatie door Google zelf nog terug willen kijken. Deze kan je hier vinden.

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op