De nieuwe onmisbare features in DataFeedWatch

2 mei 2018

DataFeedWatch heeft onlangs een flink aantal updates uitgebracht ten behoeve van een betere en vooral efficiëntere feed optimalisatie. Naast deze updates volgen er een aantal bèta’s die de komende tijd getest kunnen worden door de gebruikers. Dit blog biedt een uitgebreid overzicht van de belangrijkste en meest waardevolle updates die DataFeedWatch uit gaat brengen.

DataFeedWatch, wat is dat eigenlijk?

DataFeedWatch is data feed management en optimalisatie software dat sinds 2013 beschikbaar is. Rocket Digital is officieel partner van DataFeedWatch, waardoor de tool voor veel verschillende klanten en projecten gebruikt wordt. De feed optimalisatie software is oorspronkelijk in Amerika begonnen, waardoor het in Nederland minder bekendheid geniet.

Een data feed is groot bestand waarin gedetailleerde informatie staat over een reeks producten. Denk hierbij aan productnaam, prijs, kleur en categorie. Via deze gegevens is het mogelijk om met producten te adverteren in vele kanalen, zoals onder andere Google Shopping en Amazon. Meer dan 5.000 webshops wereldwijd maken gebruik van DataFeedWatch. Hierdoor worden er dagelijks meer dan 150 miljard producten verkocht door toedoen van deze optimalisatie software. Naast marketing bureaus gebruiken ook grote bedrijven als Adidas, Wehkamp, Blokker en Hema deze software om hun data feeds te beheren en optimaliseren.

De verschillende functies binnen DataFeedWatch maken het mogelijk om data feeds eenvoudig te optimaliseren. Het optimaliseren van data feeds is een doorslaggevende factor in het behalen van goede resultaten in bijvoorbeeld Google Shopping. Met behulp van DataFeedWatch is het rechtstreeks mogelijk om onder andere feeds te re-mappen, categorieën en labels toe te voegen aan bepaalde SKU’s en alle karakteristieken aan te passen om zodoende op belangrijke zoektermen gevonden te worden in bijvoorbeeld het Shopping kanaal van Google of een prijsvergelijker als Beslist.nl.

Het algoritme van Google zoekt onder andere naar zoekwoorden in de titel en beschrijving van een product om de beste match bij een zoekopdracht te vinden. Daarnaast moeten producttitels en productafbeeldingen zo relevant en volledig mogelijk zijn om shoppers direct te overtuigen dat het product een match is met een zoekopdracht. Voor adverteerders is het de uitdaging om een betere feed door te voeren dan de concurrenten, om op deze manier meer (relevant) verkeer en zodoende meer conversies binnen te halen.

Kijk op de website van DataFeedWatch voor meer informatie.

Overzicht van de nieuwe DataFeedWatch functies

  1. Internal Fields
  2. DFW-Analytics
  3. Exclude Associated Variants (bèta)
  4. DFW-Text Ads (bèta)
  5. Price Comparison (bèta)
  6. Bid Management (bèta)
  7. Preview
  8. Review
  9. Exclude If in-list – Google Drive Spreadsheet

1. Internal Fields

De DataFeedWatch Internal Fields gaan een enorme tijdwinst opleveren voor accounts die met meerdere output kanalen werken. Voor de implementatie van deze update was het niet mogelijk om de optimalisaties van het ene kanaal rechtstreeks te implementeren naar een ander kanaal. Wanneer er bijvoorbeeld optimalisaties uitgevoerd zijn voor het Google Shopping kanaal, moeten deze optimalisaties opnieuw uitgevoerd worden voor het Amazon kanaal. In veel gevallen is dit een arbeidsintensieve klus.

 

Datafeedwatch Internal Fields

 

De Internal Fields kunnen gezien worden als een soort ‘master feed’ die tussen de input feed en verschillende output fields geplaatst wordt. Hierdoor is het mogelijk om alle optimalisaties eenmalig door te voeren in de Internal Fields. Deze Internal Fields worden vervolgens op alle output fields toegepast, waardoor deze optimalisaties automatisch overal doorgevoerd worden. Dit zorgt er ook voor dat wanneer een regel of optimalisatie in de Internal Fields doorgevoerd wordt, dit automatisch toegepast wordt op alle kanalen.

Het is na deze update uiteraard nog steeds mogelijk om optimalisaties apart per kanaal door te voeren.  Hierdoor kunnen optimalisaties bijvoorbeeld enkel toegespitst worden op het Google Shopping kanaal. Daarnaast is het ook mogelijk om de Internal Fields toe te passen op de bestaande kanalen.

Deze update zal een enorme tijdwinst op gaan leveren wanneer er meerdere en verschillende output kanalen gebruikt worden. Een mooie en nuttige verbetering.

2. DFW-analytics

DFW-analytics maakt het aantal klikken, conversies en opbrengst van  ieder afzonderlijk product zichtbaar binnen de eigen omgeving. Het (bij)sturen van elk afzonderlijk product is normaal gesproken een tijdrovende klus, doordat de data uit verschillende programma’s bij elkaar gevoegd moeten worden. Bij kleinere feeds zou het dit over overwegen waard zijn, maar bij grote feeds met duizenden producten is het niet meer vol te houden om handmatig elk product te analyseren.

Met behulp van DFW-analytics is het mogelijk om de niet winstgevende producten te filteren in slechts een mum van tijd.  Vervolgens kunnen deze inzichten gedeeld worden met de verantwoordelijken om zodoende te kijken hoe de producten aantrekkelijker gemaakt kunnen worden, mits de marge deze verbetering toe laat. Dit zorgt er op de lange termijn voor dat er budget bespaard wordt aan slecht presterende producten, wat vervolgens ingezet kan worden voor de meer winstgevende producten.

 

Datafeedwatch Analytics 1

 

Het is gemakkelijk voor te stellen dat het verbeteren van de niet winstgevende producten een besparing met zich meebrengt. Mochten de aanpassingen aan de minder presterende producten niet tot het gewenste effect leiden, dan is het mogelijk om de producten uiteindelijk uit de feed te halen. Doordat de best presterende producten ook gefilterd kunnen worden, komen deze duidelijk in kaart. De focus kan hierdoor verlegd worden naar deze gefilterde producten. Dit maakt deze update uitermate geschikt om de Return on Investment te verhogen.

 

Datafeedwatch Analytics 2

 

Het grote gebruikersvoordeel van deze update is dat de benodigde data rechtstreeks beschikbaar is op één pagina. Daarnaast bespaart de mogelijkheid om direct vanuit deze pagina slecht presterende producten (tijdelijk) uit te sluiten enorm veel tijd.

3. Exclude Associated Variants (bèta)

Als verkoper streef je altijd naar een zo hoog mogelijke controle over alle data die in de feed geplaatst wordt en wat vooral ook niet. De mogelijkheid om producten volledig automatisch uit te sluiten wanneer deze beperkt beschikbaar is, verhoogd logischerwijs de controle. Deze update maakt het mogelijk om alle varianten van een bepaald product uit te sluiten, als een specifieke variant of een percentage van alle varianten niet beschikbaar is. ‘Associated Variants’ zijn in dit geval alle varianten die geassocieerd zijn met een product, bijvoorbeeld verschillende maten van een sweater. Hierdoor wordt het mogelijk om met behulp van regels het product uit te sluiten wanneer een percentage van al de associated variant uitverkocht zijn of wanneer de best verkopende variant uitverkocht is.

Producten uitsluiten bij een laag beschikbaar percentage

Stel je voor dat je alle gangbare maten van een bepaalde voetbalschoen verkoopt. Naarmate de schoen vaak verkocht wordt, kunnen bepaalde varianten uitverkocht raken. Het is vanaf heden mogelijk om alle maten van deze voetbalschoen uit te sluiten, wanneer een bepaald percentage uitverkocht is. Hierdoor wordt de kans op bezoekers die uiteindelijk teleurgesteld verkleind en wordt het budget efficiënter ingezet.  Wanneer het percentage beschikbare varianten weer boven een bepaald niveau komt, zullen alle varianten weer in de feed verschijnen.

 

Datafeedwatch Exclude variant

 

Best verkopende variant niet beschikbaar

Een andere methode van uitsluiten is gebaseerd op de prestaties van de verschillende varianten. Wanneer een bepaalde schoen  bijvoorbeeld 75% verkocht wordt in maat 38, is het de overweging waard om de schoen compleet uit te sluiten wanneer maat 38 niet op voorraad is.

In de afbeelding hieronder wordt weergegeven hoe eenvoudig de regel te implementeren is. Een voorwaarde voor het gebruik van deze update is dat de feed gekoppeld moet zijn aan een Webshop bron zoals bijvoorbeeld Shopify of Magento.

 

Datafeedwatch Exclude variant 2

4. DFW-Text Ads (bèta)

Naast het optimaliseren van product listing ads (PLA’s) vanuit data  feeds voor verschillende kanalen, is het met behulp van deze update ook mogelijk om tekstuele advertentie te laten genereren door tooling van DataFeedWatch. De DFW-Text Ads tool genereert elke dag campagnes en bijbehorende advertentiegroepen. Hierbij worden zoekwoorden en de daadwerkelijke tekstuele advertentie gegenereerd op basis van data uit de feed. De campagnes worden automatisch gecreëerd, wat een enorme tijdbesparing oplevert. De advertenties en zoekwoorden zijn uniek voor elk product in de feed, waardoor er geen kannibalisatie tussen verschillende advertentiegroepen plaats kan vinden mits de feed goed in elkaar zit. Daarnaast zal deze tool geen advertenties weergeven voor producten die (tijdelijk) niet op voorraad zijn.

 

Datafeedwatch Text Ads

 

De opbouw van de tekst advertenties is aan de hand van de feed te bepalen. In de afbeelding hierboven is de configuratie van een advertentie voor een Adidas broek  weergegeven. In de headline worden bepaalde karakteristieken van een bepaald product ingevoerd. De ingevoerde karakteristieken worden flexibel ingeladen, terwijl de getypte onderdelen blijven staan. Op deze manier wordt voor elk individueel product een eigen advertentie gemaakt.

Deze tool kan je op een eenvoudige wijze een eigen case study uit te voeren omtrent de meest succesvolle inrichting van bijvoorbeeld de headlines in tekst advertenties. Een A/B-test waarin de positie van een merknaam of prijs aangepast wordt, kan interessante inzichten geven in de rol die deze factoren in specifieke gevallen heeft.

5. Price Comparison (bèta)

De nieuwe Price Comparison tool biedt de mogelijkheid om de prijzen van concurrenten te vergelijken met de eigen prijzen. Via DataFeedWatch kan je, na het koppelen van een Google AdWords account, een overzicht van alle productdata dat beschikbaar is downloaden. Vervolgens wordt deze data vergeleken met de beschikbare data van concurrenten. Deze analyse wordt beschikbaar in een volledig overzicht van de beste prijs voor een bewust product en wie deze prijs aanbiedt. Dit overzicht is op elk moment handmatig te downloaden.

 

Datafeedwatch Price Comparison

 

Aan de hand van een Price Comparison overzicht is het mogelijk om je prijzen en vervolgens Google Shopping campagnes te optimaliseren. Met de beschikbare data is het eenvoudig te onderbouwen welke producten wel en niet in de feed geplaatst moeten worden. Het is verstandig om op dit punt niet-competitieve producten aan te passen mits de marge dat toe laat of uit de feed te halen. Naast beslissingen omtrent de online campagnes, is het ook aan te raden om de gehanteerde prijzen tegen het licht te houden en eventueel aan te passen. Producten structureel veel goedkoper dan concurrenten aanbieden legt een hoge druk op je marge, terwijl producten te duur aanbieden druk op het aantal verkopen zal leggen.

Daarnaast is het ook mogelijk om nieuwe Shopping campagnes te creëren waarin automatisch enkel de producten opgenomen worden die een competitieve prijs hebben. Hierbij kan een tolerantiegrens aangegeven worden, waarmee kan worden aangegeven dat producten met prijzen die binnen een percentage van de concurrenten blijven in de campagne opgenomen worden.

Momenteel focust deze nieuwe functie zich op het optimaliseren van de producten in de Shopping feed. Het zou een mooie toevoeging zijn wanneer deze functie gecombineerd kan worden met de DFW-Tekst Ads functie. Hiermee zou naast de Shopping campagnes ook de zoekcampagnes geoptimaliseerd worden op basis van de productprijzen.

6. Bid Management i.s.m. Adference (bèta)

In samenwerking met Adference maakt DataFeedWatch een tool beschikbaar die Bid Management automatisch mogelijk maakt. Door deze samenwerking is het niet meer nodig om een aparte link met Adference te leggen.

 

Adference Datafeedwatch Update

 

 

De tool plaatst individuele biedingen voor elke unieke zoekopdracht in een zoeknetwerk. Daarnaast wordt het bod aangepast per device (desktop, mobiel, tablet). De biedingen worden bepaald aan de hand van historische prestaties van bepaalde zoekwoorden. Deze data bepaalt de waarschijnlijkheid waarmee een bepaald zoekwoord tot een conversie leidt. Hierdoor wordt het budget optimaal gespendeerd en wordt de kans op het mislopen van conversies verkleind.

7. Preview

Binnen DataFeedWatch kan het soms lastig zijn om snel in kaart te krijgen wat de impact is van bepaalde doorgevoerde optimalisatie of gewijzigde regel op de uiteindelijke output feed. Voorheen was dit een omslachtige weg, namelijk: de wijziging doorvoeren, opslaan en vervolgens de output feed bekijken. De Preview is de perfecte oplossing om dit proces te versnellen. De tool maakt het mogelijk om vanuit de mapping fields rechtstreeks te controleren hoe een attribuut er uit gaat zien voor de uiteindelijke consument.  De tool zou oorspronkelijk alleen beschikbaar zijn voor de mapping fields, maar DataFeedWatch heeft besloten om de tool ook toe te voegen aan de Google Product Category en exclude en/of include pagina. Een mooie tijdsbesparing die veel gebruikt zal gaan worden!

 

Datafeedwatch Review tool

8. Review

Naast een preview van de doorgevoerde wijzigingen, biedt DataFeedWatch binnenkort ook een uitgebreide review van de output feed. Het samenvattende overzicht bestaat uit het type, de hevigheid en de locatie van de waarschuwingen. Dit biedt een snelle en makkelijke manier van de status van een feed te analyseren. Naast de samenvatting biedt de review een uitgebreid overzicht van alle producten met een waarschuwing.

 

Datafeedwatch Review

9. Exclude If in-list – Google Drive Spreadsheet

In vergelijking met de grotere updates die genoemd worden in dit overzicht, is de Exclude if in-list een kleinere nieuwe functie, maar verdient hij door zijn handigheid zeker een plek in dit overzicht. Met de originele Exclude If in-list functie is het mogelijk om een lijst met producten uit te sluiten in de feed. Deze lijst dient wel handmatig geüpload te worden vanaf een computer. Recent is daar de mogelijkheid tot het uploaden van een spreadsheet bij gekomen. De URL locatie van het spreadsheet (openbaar) kan ingevoerd worden, waarna DataFeedWatch dagelijks of meerdere keren per dag (afhankelijk van de instellingen) het bestand download en eventuele aanpassingen direct meeneemt in de feed. Deze functie is erg waardevol wanneer de feed bijvoorbeeld beheert wordt door meerdere personen.

En nu jij!

Dit blog biedt een overzicht van de belangrijkste updates die DataFeedWatch in de afgelopen periode uitgebracht heeft.

Wanneer je zelf al met DataFeedWatch werkt: veel succes en plezier met het gebruiken van de vele nieuwe functies. Mocht je door dit blog geïnteresseerd zijn geraakt in het gebruik van DataFeedWatch of ondersteuning willen bij het gebruik van DataFeedWatch, dan kun je contact met ons opnemen om te vragen naar de mogelijkheden.

De komende periode zullen wij de DFW-text ads en Price Comparison gaan testen voor verschillende webshops. Wil je op de hoogte gebracht worden wanneer deze resultaten bekend zijn? Schrijf je dan hieronder in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Gerelateerde berichten

Facebook Attribution: cross-device tracking op een hoger niveau

Wat is Facebook Attribution? Facebook Attribution is een nieuwe webanalytics tool gericht op het (beter) in kaart brengen van het conversiepad van een klant. Volgens […]

Nieuw advertentieformat Google Ads

Optimaal presteren met responsieve zoekadvertenties

Maar wat zijn responsieve zoekadvertenties dan? Bij responsieve zoekadvertenties geef je geen gehele advertenties meer op zoals je van oudsher gewend bent. Wat je wel […]