Nieuwe Slimme Shopping opties; boost je sales!

28 juli 2020

Nadat wij eerder deze maand een bericht geplaatst hebben over een update van de Responsive Search Ads, zijn deze week de Slimme Shopping Campagnes aan de beurt. Google heeft recent een nieuwe en interessante functie toegevoegd aan de Slimme Shopping campagnes. Lees hier welke.

Wat is een Slimme Shopping campagne?

Binnen deze vorm van Shopping wordt een productfeed met producten (onder andere afbeeldingen, titels en beschrijvingen) gecombineerd met machine learning technieken van Google. Hierbij worden advertenties in verschillende vormen in diverse kanalen van Google getoond, zoals het Google Display Netwerk, YouTube en Gmail. Een ‘reguliere’ shopping campagne biedt deze opties niet. Binnen deze kanalen worden verschillende advertentievarianten met productafbeeldingen en tekst automatisch getest. Uiteindelijk wordt de meest relevante advertentie met de beste prestaties getoond. Door het mengen van de kanalen levert Smart Shopping een enorme tijdsbesparing op; je hebt automatisch display ads en retargeting draaien binnen een shopping campagne.

Een Slimme Shopping campagne wordt automatisch geoptimaliseerd op basis van de maximaal te behalen conversiewaarde binnen een opgegeven budget. Hierbij is het ook mogelijk om een minimale rendementseis op te geven. Bij een opgegeven doel zullen de biedingen geoptimaliseerd worden om dit doel te bereiken. Let hierbij wel op een leerfase; de tijd die Google nodig heeft voordat een campagne optimaal presteert. Beoordeel pas na 15 dagen de resultaten van de campagne. Eventuele vertraging in de conversie wordt hiermee ook meegenomen.

Daarnaast is het aan te raden om voornamelijk naar de conversiewaarde te kijken in plaats van naar het gegenereerde verkeer. Door machine learning worden biedingen voor klikken die geen tot weinig conversiewaarde genereren flink naar beneden geschroefd en vice versa. Hierdoor kunnen schommelingen in het verkeer ontstaan, maar wel een stijging in de conversiewaarde.

Het grote nadeel van smart shopping is de lage mate van controle. Binnen deze vorm van shopping is het niet mogelijk om zoektermen te analyseren en eventueel uit te sluiten. Daarnaast heb je beperkte inzicht in de campagne. Google heeft het stuur in handen en handmatig bijsturen is hierbij niet mogelijk.

Wat is er nieuw binnen Slimme Shopping Campagnes?

Sinds de uitbraak van het coronavirus wordt ‘online’ steeds belangrijker. Veel webshops zien stijgende verkoopcijfers sinds maart. Volgens onderzoek van Google heeft één op de drie Amerikanen online aankopen gedaan bij een winkel waar ze voorheen nog nooit een aankoop hebben gedaan. Deze cijfers zijn gebaseerd op de Amerikaanse markt, maar de tendens in de cijfers zal gelijk zijn in Europese landen. Voor webwinkels een uitgelezen kans om nieuwe klanten binnen te halen.  Bovenstaande geeft wel de noodzaak aan voor webshops om op het juiste moment zichtbaar te zijn. Zodra nieuwe klanten behoefte hebben aan informatie dien je goed zichtbaar te zijn. En hier springt de nieuwe update van de Slimme Shopping campagne dit blog in.

Een Smart Shopping Campaign kan naast geoptimaliseerd te worden voor conversiewaarde nu ook geoptimaliseerd worden rondom de acquisitie van nieuwe klanten. Hiermee is het mogelijk om het aantal nieuwe klanten voor jouw website te vergroten. Ideaal om door te groeien met jouw website!

Bij een terugkerende klant is de conversiewaarde simpelweg de waarde van de bestelling. De waarde van een nieuwe klant wordt door Google gedefinieerd als de som van de aankoopwaarde en de nieuwe klantwaarde die zelf ingesteld kan worden. Het onderscheid tussen een nieuwe en een terugkerende klant wordt automatisch gedetecteerd. Er wordt een doelgroepenlijst aangemaakt waarin alle websitebezoekers die in de afgelopen 540 dagen een aankoop hebben gedaan worden opgenomen. Deze worden vervolgens uitgesloten in de Smart Shopping campagne.

Stel: een nieuwe klant is €25 waard en deze nieuwe klant plaatst een bestelling van €75, dan is de conversiewaarde in dit geval €100. Op basis van deze waarde wordt het bod automatisch ingesteld. De waarde die een nieuwe klant rechtvaardigt zal per website verschillen. Een nieuwe klant zal voor een webshop met een hoog aantal herhaalaankopen per consument meer waard zijn dat een webshop waar consumenten minder snel herhaalaankopen doen. Daarnaast speelt de gemiddelde conversiewaarde hierin een rol.

De nieuwe functie is al in een bètaprogramma getest met positieve resultaten. Een beautymerk heeft met behulp van deze functie een verhoging van 188% aan conversiewaarde uit nieuwe klanten behaald. Hoopvolle resultaten!

De functie is helaas nog niet uitgerold in Nederland. Op het moment van schrijven is het niet duidelijk op welke datum de nieuwe functionaliteiten uitgerold worden.

Heb je vragen? Of wil je de optimalisatie van Google Shopping uitbesteden? Neem dan gerust contact met ons op. Dat kan via ons contactformulier of via 050 700 15 35.

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!