Nieuwe updates voor productpromoties in Google shopping

22 juli 2021

Afgelopen week heeft Google een aantal nieuwe updates doorgevoerd waardoor het voor e-commerce bedrijven makkelijker wordt om productpromoties op te laten vallen binnen Google shopping. Benieuwd naar deze updates? Lees dan snel verder!

Productpromoties voor seizoensgebonden producten

De zomervakantie is nog maar net begonnen en toch zien we de ‘back-to-school’ campagnes alweer voorbijkomen. Voor e-commerce partijen is de strijd om klanten namelijk allang alweer begonnen. 

Aangezien consumenten steeds vaker op zoek zijn naar het product met de beste prijs-kwaliteit verhouding, wordt het voor e-commerce bedrijven steeds lastiger om producten te laten opvallen tussen het ruime aanbod producten dat online staat. Dit geldt al helemaal voor seizoensgebonden producten, die veel bedrijven tegelijkertijd aanbieden. 

Google biedt daarom sinds deze week drie extra mogelijkheden om productpromoties meer op te laten vallen in Google shopping.

1. Nieuw label

Om e-commerce bedrijven te helpen producten te promoten tijdens piekmomenten, heeft Google een functie vrijgegeven waardoor het gemakkelijker is om promoties onder de aandacht te brengen binnen Google shopping. 

Deze nieuwe functie is zichtbaar wanneer consumenten zoeken naar een bepaald product onder het tabblad ‘shopping’. Hier zie je vanaf deze week namelijk een nieuw label ‘Deals related to your search’ of in het Nederlands ‘Deals gerelateerd aan uw zoekopdracht’. 

Consumenten vinden hier de best geprijsde deals op basis van kortingsacties. Onderstaande afbeelding laat zien hoe deze nieuwe functie werkt. Als je van deze functie gebruik wil maken, klik dan hier om te lezen hoe je producten het beste kan toevoegen in je Merchant Center account.

Voorbeeld: ‘Deals related to your search’ label

2. Promoties zelf aanpassen

Een tweede mogelijkheid om meer verkopen te genereren via Google shopping tijdens een piekmoment, is door specifiek aan te geven voor wie je deals beschikbaar zijn. Het is sinds kort mogelijk om in Google shopping aan te geven dat er bijvoorbeeld een korting van 20% geldt voor nieuwe klanten

Het is wel belangrijk om in je achterhoofd te houden dat iedereen de producten met deze aanduiding kan zien binnen Google shopping. Echter is het gelijk duidelijk voor het winkelend publiek dat alleen een specifieke groep kopers de mogelijkheid heeft om producten met (extra) korting te kopen. Door slim gebruik te maken van deze functie kunnen e-commerce bedrijven hun producten dus extra laten opvallen.

Daarnaast kunnen bedrijven promoties markeren als free listings (gratis vermeldingen) in Google shopping. Dit kun je doen door naar het tabblad Promoties te navigeren in het Merchant Center. Hier kun je namelijk aangeven welke promoties je wilt laten indexeren via organisch verkeer en of je deze promoties tussen de free listings optie van Google wilt hebben staan.

Voorbeeld: Weergave van speciale deals in Google shopping

3. Verbeterde merchandising inzichten

Wanneer de marktdynamiek snel verandert, zoals bij de verkoop van seizoensgebonden producten als schoolagenda’s, is het vaak lastig om de vraag naar deze producten juist te voorspellen. Hierdoor is het niet altijd even makkelijk voor bedrijven om een accurate merchandising- of prijsstrategie te hanteren die aansluit bij de vraag van de markt. 

Om e-commerce partijen de mogelijkheid te geven om voorraden effectiever te plannen, heeft Google onlangs twee nieuwe functies toegevoegd aan het best seller report.

Met inzichten uit historische best seller data, kunnen bedrijven verkooptrends voor het komende seizoen beter voorspellen. Hier kun je bijvoorbeeld zien hoe de verkooptrends zich in vorige piekperiodes ontwikkelden, bijvoorbeeld tijdens de Black Friday piek van een jaar eerder. 

Het kopje relative demand helpt e-commerce partijen om de relatieve vraag te voorspellen/meten tussen producten in een vergelijkbare categorie binnen hetzelfde land. Dit geeft een indicatie bij welke producten nog potentiële verkoopkansen liggen in de markt. Hier kun je als bedrijf vervolgens je voorraad op afstemmen. 

Voorbeeld: Best seller report in het Merchant Center met de nieuwe kolom ‘relative demand’

Meer weten?

Meer weten over de voorbereidingen die je kan treffen om beter op seizoenspieken in te kunnen spelen? Klik dan hier voor de uitgebreide retail marketing guide van Google.

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op