Offline conversies meten in Google Ads met een GCLID
21 oktober 2022
Voor sommige bedrijven kunnen offline conversies een grote rol spelen. Denk hierbij aan bedrijven die maatwerk projecten opleveren. Dit zijn doorgaans projecten waarbij de prijs ook op maat gemaakt wordt. Hierbij kan er geen standaard orderwaarde meegestuurd worden naar Google Ads. Om de orderwaarde van deze conversies toch mee te nemen in Google Ads kun je gebruik maken van het importeren van offline conversies. Wil je weten of dit interessant kan zijn voor jouw account en hoe je dit kunt toepassen? Je leest het in deze blog.
Wat is een offline conversie?
Een offline conversie wordt niet rechtstreeks geregistreerd in Google Ads. Dit kan bijvoorbeeld een aankoop in een fysieke winkel zijn, nadat iemand in aanraking is gekomen met een bedrijf via een advertentie. Aan de andere kant kunnen dit ook online gebeurtenissen zijn die niet direct aan een Google Ads interactie gekoppeld kunnen worden, bijvoorbeeld een akkoord op een offerte aanvraag. In dit geval kunnen we een offerte aanvraag als conversie doormeten, echter wordt op deze manier niet de daadwerkelijke orderwaarde in Google Ads geregistreerd.
In deze blog zullen we je uitleggen hoe je een offline conversie via een GCLID (Google Click ID) kunt importeren in Google Ads. Hierbij gaan we uit van een situatie waarin een gebruiker een offerte aanvraagt en hier vervolgens een akkoord op geeft.
Hoe kun je een offline conversie importeren in Google Ads?
Om een offline conversie te kunnen importeren ga je naar Tools en Instellingen, vervolgens naar Conversies en daarna naar Uploads. Hier krijg je de mogelijkheid om een bestand met offline conversies te uploaden.
Om offline conversies op basis van een GCLID te kunnen importeren, is er een vaste opbouw nodig. Google heeft bepaalde variabelen nodig om de conversiewaarde aan een klik te kunnen toekennen. Hiervoor worden meerdere templates beschikbaar gesteld door Google, waarin ook informatie wordt gegeven over hoe je de variabelen moet noteren.
Google biedt meerdere templates aan die je kunt downloaden om vervolgens de data aan te vullen. Als je kiest om een spreadsheet te gebruiken, dan deel je dit eenmalig met een e-mailadres wat Google Ads aangeeft wanneer je de sheet voor de eerste keer upload.
Als er veel offline conversies binnenkomen, kun je er ook voor kiezen om een planning in te stellen, waarbij de spreadsheet een x aantal keer per maand automatisch geüpload wordt. Dit kun je instellen via Uploads en vervolgens Planningen.
Welke variabelen heb je nodig om offline conversies te importeren?
Als je een template van Google gebruikt, dan worden hierin ook instructies gegeven over de variabelen die je dient in te vullen. Daarnaast is het belangrijk om goed rekening te houden met de manier waarop bijvoorbeeld de datum genoteerd dient te worden.
Hieronder worden de verschillende variabelen alvast toegelicht:
Tijdzone: Voor Nederland kun je hier de tijdzone “Parameters:TimeZone=+0200” (zonder aanhalingstekens)invullen.
Google Click ID (GCLID): Om te kunnen afleiden welke klik uiteindelijk tot een conversie geleid heeft, is er een GCLID nodig. Zorg ervoor dat dit dus meegestuurd wordt naar het backend van de website als mensen een offerte aanvragen na het klikken op een advertentie. Als de order uiteindelijk definitief wordt, kan vervolgens door middel van het GCLID de orderwaarde aan een klik herleid worden.
Conversienaam: Voor het importeren van de offline conversies dien je een nieuwe conversieactie aan te maken in Google Ads. Vul de exacte naam van deze conversieactie in bij dit veld.
Goed om rekening mee te houden: De doorklikconversieperiode dient lang genoeg te zijn. Kies je voor een periode van 60 dagen? Dan dient de offerte binnen 60 dagen akkoord te zijn nadat de klik plaats heeft gevonden. Na deze 60 dagen kun je de conversiewaarde niet meer toekennen aan een klik.
Conversiedatum en -tijdstip: Hierbij noteren we de datum waarop de offerte aanvraag is binnengekomen. Aan deze datum wordt vervolgens de definitieve orderwaarde toegekend. Komen er veel definitieve orders pas na een maand binnen? Houd dan goed rekening met de conversievertraging.
Conversiewaarde: De definitieve orderwaarde. Hierbij mogen er geen getallen achter de komma geplaatst worden.
Valuta: De valuta waarin de conversiewaarde berekend mag worden. Voor de euro is dit EUR.
Enthousiast geworden van de mogelijkheid om te offline conversies te importeren in Google Ads?
Neem dan gerust contact met ons op en wij gaan graag met je in gesprek. Dit kan via onderstaand contactformulier of via 050 700 1535.
Vond je dit interessant?
Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!