Ontdek welke bedrijven je website bezoeken met Google Analytics

14 augustus 2016

Veel bedrijven gebruiken Google Analytics voor het vastleggen, meten, rapporteren en analyseren van gegevens van hun website of mobiele app. Wie deze gratis dienst van Google succesvol installeert kan zien hoeveel bezoekers de website bezoeken, hoe ze de website hebben gevonden en welke acties ze hebben uitgevoerd. Niet alleen consumenten bezoeken je website, ook bedrijven. Voor deze inzichten is er binnen Google Analytics het serviceprovider rapport.

Serviceprovider rapport

Het serviceprovider rapport is een nuttig rapport als je wil weten welke bedrijven je website bezoeken. In Google Analytics is standaard te zien welke internet service provider je bezoekers gebruiken. Consumenten gebruiken de bekende internetproviders als Ziggo, UPC, KPN en XS4ALL. Bedrijven koppelen de internet service provider in veel gevallen aan hun bedrijfsnaam. Het serviceprovider rapport is te vinden via Doelgroep > Technologie > Netwerk.

serviceprovider rapport google analytics

Het rapport bevat veel consumenten service providers. De eerste stap is om deze eruit te filteren, zodat je een overzicht met bedrijven over houdt. Dit doen we door een filter te gebruiken in een aangepast rapport. Download hiervoor het aangepaste serviceprovider rapport.

Dit rapport bevat een filter met de meest bekende consumenten service providers (o.a. Ziggo, UPC, KPN). Zodra je het rapport hebt gedownload, kies je de dataweergave waar je het rapport wilt gebruiken. Het rapport bevat vier statistieken: sessies, gemiddelde sessieduur, pagina’s/sessie en bouncepercentage. Door op bewerken te klikken kan je de statistieken aanpassen en nieuwe toevoegen.

Wil je de gegevens van bedrijven bekijken in andere rapporten? Download dit aangepaste segment en gebruik het in je Analytics profiel. Met dit segment haal je de bekendste Nederlandse consumenten service providers uit je rapporten.

Update

Sinds 5 februari 2020 zijn de serviceproviders niet meer beschikbaar in Google. Er is (nog) geen verklaring gegeven waarom deze data niet meer wordt gedeeld. Wel zijn er oplossingen om de serviceproviders toch inzichtelijk te houden. In onze blog over de oplossing voor de niet meer werkende serviceprovider rapportage vind je daar meer over.

Gerelateerde berichten

Google Tag Manager Basics

Vernieuwd: Google Tag Manager – de Basics

Inhoud (Google Tag Manager: de Basics Hoofdstuk 1: Wat is de Google Tag Manager? Hoofdstuk 2: Google Tag Manager instellen Hoofdstuk 3: Google Tag Manager […]

Facebook Attribution: cross-device tracking op een hoger niveau

Wat is Facebook Attribution? Facebook Attribution is een nieuwe webanalytics tool gericht op het (beter) in kaart brengen van het conversiepad van een klant. Volgens […]

volg ons op