Blog

Categorieën

YouTube toont nu Google Tekstadvertenties

Google tekstadvertenties nu ook zichtbaar in de YouTube zoekresultaten

1 februari 2019 Erik Dijkman

YouTube heeft aangekondigd tekstadvertenties van Google te gaan tonen in de zoekresultaten van YouTube. Na de introductie van Google Shopping Ads in 2015, locatie-extensies in 2017, toont YouTube in 2019 nu ook Google tekstadvertenties.

Google Search Console stopt definitief met een aantal oude features

30 januari 2019 Marieke Schulenburg

Het laatste jaar heeft het Google Search Console een heel aantal veranderingen doorgevoerd. Vorige week berichtten we al dat er een kleine uitbreiding heeft plaatsgevonden binnen de URL-inspectietool, vanaf deze week is het ook definitief dat een aantal oude features eind maart officieel zullen verdwijnen. Het belangrijkste speerpunt voor al deze veranderingen is het aanbrengen van focus, met als doel om het voor site-eigenaren makkelijker én overzichtelijker te maken om zich op de meest belangrijke taken te kunnen concentreren, aldus Google.

LinkedIn Ads

LinkedIn interesse targeting

24 januari 2019 Jacobien van Klinken

Over dat LinkedIn meer en meer een sociaal karakter krijgt zijn we het wel met elkaar eens. In het verlengde daarvan heeft het platform deze week een nieuwe targeting feature gelanceerd: interesse targeting. LinkedIn ads kunnen nu gebruikers targeten op basis van hun professionele interesses.

Google Ads

Nieuw script voor ad copy testing

21 januari 2019 Tim Kolvenbag

Het vergelijken van verschillende advertenties kan soms een hels karwei worden doordat ze zelden op dezelfde manier opgebouwd zijn. In kop 1 zal bijvoorbeeld vaak het keyword terugkomen, terwijl in kop 2 vaker de USP’s van de adverteerder of een call-to-action voorkomt. Nu heeft Frederick Vallaeys een nieuw script gepubliceerd die de mogelijkheid biedt om onderdelen van de advertenties met elkaar te vergelijken.

Search Console URL inspectie

Google Search Console update: URL-inspectietool

18 januari 2019 Erik Dijkman

Google Search Console heeft een kleine uitbreiding gedaan binnen de URL-inspectietool. De URL-inspectietool toont nu van een specifieke URL de http-responscode, geladen bronnen, JavaScript-uitvoer en een screenshot van de pagina zoals de Googlebot deze ziet. In dit blog zetten we de nieuwe functies voor je op een rij.

Google Ads

Dynamische beschrijving sitelink extensies steeds vaker getoond

16 januari 2019 Marieke Schulenburg

Heb jij ook handmatig sitelink extensies toegevoegd aan je Search Ads maar geen beschrijvingen ingevuld? Dan ben je niet de enige… Bij de introductie van sitelink beschrijvingen werden deze meestal alleen weergegeven op merk gerelateerde zoektermen. Als gevolg daarvan kozen veel adverteerders er voor om geen tijd te verspillen aan het toevoegen van sitelink beschrijvingen aan niet-merkgerelateerde campagnes. Toch is het wel verstandig om dit te gaan doen en hier is waarom…

Facebook Attribution: cross-device tracking op een hoger niveau

6 december 2018 Erik Dijkman

Zowel cross device tracking als attributie is een grote uitdaging voor veel marketeers. Dit komt doordat het voor veel webanalytics tools nauwelijks mogelijk is een gebruiker te herkennen op verschillende apparaten.

Facebook realiseert zich dit ook en gaat hier verandering in brengen. Onlangs hebben ze Facebook Attribution, of Facebook Toeschrijving, gelanceerd; een nieuwe tool van Facebook waarmee je meer inzicht krijgt in de stappen die mensen nemen om tot een conversie te komen.

Wat is Facebook Attribution precies en wat kun je als marketeer met deze tool? Je leest het in dit blog!

Google vernieuwt zoekbalk

6 december 2018 Jacobien van Klinken

Google heeft de zoekbalk geupdated. Op desktop is de zoekbalk is nu rond in plaats van hoekig. En – minstens zo interessant – de zoekbalk is sticky gemaakt. Zo blijft ‘ie bovenaan de pagina staan, ook als je onder op de pagina tussen de resultaten bent. De verwachting is dat hierdoor het aantal zoekopdrachten zal stijgen. Wij zijn benieuwd!

Uitsluiten mobile apps voor adwords

Mobile apps en interstitials nog steeds uitsluiten in AdWords?

30 november 2018 Tim Kolvenbag

Nog niet zo lang geleden berichtten we al dat de aloude uitsluiting van plaatsingen als adsenseformobileapps.com in de toekomst niet meer werken voor het uitsluiten van apps. Google heeft het inmiddels nog een stukje makkelijker voor ons gemaakt. We kunnen nu enkel nog gehele apparaten uit sluiten.

device opties display

Een goede ontwikkeling, aldus Google, want zo pak je een stuk meer vertoningsvolume. Zijn we nu dan alle controle over app vertoningen kwijt? Gelukkig nog niet.

Mobile-first index

Google Search Console update: mobile-first indexing

28 november 2018 Jacobien van Klinken

Begin dit jaar is Google begonnen met de uitrol van de mobile-first index. Indien beschikbaar, gebruikt Google Search Console nu mobile-first indexing data. Maar wat is mobile-first precies? En is jouw website klaar voor mobile-first? In dit blog lees je het!

Nieuw advertentieformat Google Ads

Optimaal presteren met responsive search ads

23 november 2018 Tim Kolvenbag

Er zijn de laatste tijd aardig wat ontwikkelingen gaande rondom de advertentie formaten voor zoekadvertenties. Zo werd eind augustus de nog uitgebreidere zoekadvertentie door Google geïntroduceerd,  waarop Microsoft al snel volgde met Bing Ads. Inmiddels is Google al bezig met de volgende stap: responsive search ads. Ben je hem al tegengekomen in Google Ads? Dan heb je mazzel, de responsive search ads bevinden zich nog in bèta-fase en zijn zodoende nog niet in elk account geactiveerd.

Bing Ads

Bing Ads ondersteunt nu ook uitgebreide tekstadvertenties

22 november 2018 Jacobien van Klinken

Bing Ads kan natuurlijk niet achterblijven na de uitrol van de uitgebreidere uitgebreide tekstadvertenties van Google Ads eind augustus dit jaar. Net voor de start van holiday season zijn de nieuwe formats sinds deze week ook beschikbaar in Bing Ads!

Google PageSpeed Insights

Google PageSpeed Insights’ update

15 november 2018 Jacobien van Klinken

Google PageSpeed Insights (PSI) is een welbesproken tool die je kunt gebruiken om de snelheid van je website te testen. Google heeft de tool flink geupdated, in dit blog zijn de grootste wijzigingen op een rij gezet.

Hostnet ready for launch

12 november 2018 Pieter Majoor

Met trots verwelkomen wij Hostnet aan boord bij Rocket Digital!

In oktober van dit jaar zijn we de samenwerking aangegaan met één van de grootste hostingproviders van Nederland: Hostnet. De missie van Hostnet is om ondernemende mensen te helpen hun dromen en ambities te realiseren met de beste online oplossingen. Daarbij onderscheidt Hostnet zich in service door 7 dagen per week voor klanten klaar te staan. We zijn dan ook trots op de samenwerking met dit ambitieuze en succesvolle bedrijf!

google shopping regels voor merchant center

Google Shopping feed optimaliseren in het Merchant Center

12 oktober 2018 Tim Kolvenbag

Om optimaal te kunnen presteren in Google Shopping is het van belang dat je met een goede productfeed werkt. Door het gebruik van een feed die op de juiste zoektermen geoptimaliseerd is zorg je ervoor dat jouw Google Shopping advertenties bij die termen naar voren kan komen. Handige tools om dit mogelijk te maken zijn bijvoorbeeld DataFeedWatch of Channable. Maar niet iedere adverteerder heeft het budget, of de behoefte aan de verregaande mogelijkheden, die die pakketten te bieden hebben. Om de shopping feed toch te optimaliseren biedt Google zelf een mooie tussenoplossing met de regels in het Merchant Center (MC).

Google Ads

Google Ads breidt uitgebreide tekstadvertenties uit

6 september 2018 Jacobien van Klinken

Eind augustus heeft Google uitgebreide tekstadvertenties nog meer uitgebreid. Expanded text ads (ETA) bevat nu niet twee maar drie velden voor de kop en maar liefst twee beschrijvingsregels. Daar bovenop mogen deze beschrijvingen nu elk 90 tekens bevatten in plaats van 80. In het kort, adverteerders hebben nu 270 tekens om hun boodschap te communiceren in advertentieteksten, waar dit voorheen maximaal 140 was. Google verwacht hiermee dat adverteerders 15% meer klikken zullen generen.

Google Shopping

Google CSS partner: Comparison Shopping Services

24 augustus 2018 Pieter Majoor

Comparison Shopping Services (CSS)

Note: dit bericht is sinds publicatie op 24 augustus 2018 meermaals geupdate.

Media 2018 heeft Google het partnerprogramma Comparison Shopping Services (CSS) geïntroduceerd. CSS is een partnerprogramma waarbij andere ‘vergelijkers’ meer ruimte krijgen binnen de Google Shopping resultaten.

Aanleiding Comparison Shopping Services

Medio 2017 heeft de Europese Commissie een megaboete van 2,42 miljard euro opgelegd aan Google. Het bedrijf zou de populariteit van onder anderen de prijsvergelijker Google Shopping een voorsprong geven op concurrenten, waardoor andere aanbieders zijn benadeeld.

Het Comparison Shopping Services programma is het antwoord van Google op de uitspraak van de Europese Commissie.

Google CSS partner

Fors financieel voordeel CSS

Het nieuwe partnerprogramma was media 2018 groot nieuws in Google Shopping land. Webshops die hun aanbod via een CSS partner op Google Shopping publiceren kunnen rekenen op een fors financieel voordeel.

Zo wordt er voor Shopping campagnes via een CSS geen CPC-marge van 20 procent in rekening gebracht, waardoor er sprake is van lagere klikprijzen (of een betere concurrentiepositie en meer klikken wanneer CPC-biedingen ongewijzigd blijven).

Daarnaast wordt er een percentage van de gemaakte klikkosten teruggestort in het AdWords account (als klikbudget). Zie hieronder de details.

Kickback regeling t/m oktober 2018

  • Adverteerders die in 30 dagen tijd tussen de €500 – €2.500 uitgaven in Google Shopping, krijgen 20% van de klikkosten teruggestort.
  • Adverteerders die in 30 dagen tijd tussen de €2.500 – €10.000 uitgaven in Google Shopping, krijgen 25% van de klikkosten teruggestort.
  • Adverteerders die in 30 dagen tijd meer dan €10.000 uitgaven in Google Shopping, krijgen 30% van de klikkosten teruggestort. De terugstorting bedraagt maximaal €32.000.

Kickback regeling november & december 2018

  • De kickback eindigt op 31 december 2018. Het vernieuwde incentive programma is dus enkel van toepassing op de maanden november en december 2018.
  • De kickback is verlaagd naar 5%.
  • De kickback wordt niet meer berekent over afgelopen 30 dagen, maar over afgelopen kalendermaand.
  • De maximale terugstorting is verhoogd van 32.000 euro naar 100.000 dollar.

Rocket Digital CSS partner

Om onze klanten te laten profiteren van het forse financiële voordeel van het CSS programma hebben we vanuit Rocket Digital een eigen vergelijkingswebsite gelanceerd: Shophike.nl.

Van medio 2018 tot en met januari 2019 heeft Shophike.nl precies gedaan wat we voor ogen hadden; onze klanten z.s.m. en kosteloos laten profiteren van de financiële voordelen vanuit Google. De snelle aansluiting op de CSS heeft onze klanten duizenden euro’s aan klikkosten bespaard.

Per 1 januari 2019 worden er vanuit Google strengere eisen gesteld aan vergelijkingswebsites. Voor ons wordt het daarmee tijd om het stokje over te dragen. In de afgelopen maanden zijn diverse vergelijkingswebsites – die al vele jaren bestaan – ook een passende oplossing gaan aanbieden voor het CSS programma, kosteloos of tegen een kleine maandelijkse vergoeding.

Heb je vragen over het CSS programma, zoek je een geschikte CSS partner, of wil je meer rendement vanuit Google Shopping? Neem dan contact met ons op!

Header van artikel 'bye bye adsenseformobileapps.com'

Bye bye adsense for mobile apps

2 augustus 2018 Erik Dijkman

Er is nogal wat verwarring omtrent de wijziging die Google Ads gisteravond aankondigde. Hierin staat dat vanaf september 2018 mobiele apps niet langer uitgesloten kunnen worden door adsenseformobileapps.com toe te voegen als uitsluiting.

Betekent dit dat we mobiele apps helemaal niet meer uit kunnen sluiten van Display campagnes? In dit artikel bespreken we wat er is gewijzigd en wat de gevolgen zijn voor de Display campagnes.

volg ons op