Blog

Nieuwe functies Google Analytics en AdWords 2016

27 mei 2016 Tim Kolvenbag

Afgelopen dinsdag gaf Google – tijdens de jaarlijkse Google Performance Summit – een presentatie welke voor het eerst een kijkje zou geven naar de vernieuwde Google AdWords interface. Naast de vernieuwde interface toonde Google een hoop nieuwe functies en doorontwikkelingen op bestaande functies. In dit blog worden de meest opvallende items uit de Google Performance Summit toegelicht.

Excelleren met extensies – Deel 2

13 mei 2016 Julius Langenberg

In deel 1 van het blog Excelleren met extensies hebben we besproken wat advertentie-extensies zijn, hoe ze werken en waarom ze zo belangrijk zijn. In deel 2 van dit blog gaan we dieper in op de verschillende soorten advertentie-extensies en hoe je deze zo effectief mogelijk inzet. Om de informatie enigszins behapbaar te houden laten we de automatisch gegenereerde extensie in dit blog buiten beschouwing.

Excelleren met extensies – Deel 1

22 april 2016 Julius Langenberg

Adwords advertentie-extensies; iedereen die een beetje bekend is met Google AdWords heeft er vast wel eens van gehoord. Advertentie-extensies zijn niet nieuw, sommige varianten bestaan al enige jaren. Toch zien we nog vaak accounts waarbij advertentie-extensies niet, of niet efficiënt worden ingezet. In deel 1 van dit blog een opfriscursus omtrent advertentie-extensies. In deel 2 gaan we de verschillende varianten en toepassingen stap-voor-stap bespreken.

[Whitepaper] Geavanceerde Google Shopping strategie

15 april 2016 Tim Kolvenbag

Google Shopping is een krachtig kanaal die voor vele adverteerders verantwoordelijk is voor een groot deel van de opbrengsten uit Google AdWords. Een basic Google Shopping campagne is snel ingesteld als je een geschikte productfeed tot je beschikking hebt. Met de standaard Google Shopping setup kan je de feed opsplitsen op bijvoorbeeld categorieën en merken en daar vervolgens op aansturen. Het grootste nadeel is dat je vervolgens geen invloed hebt op het CPC bod voor generieke of specifiekere zoektermen.

4 winning RLSA strategieën

24 maart 2016 Pieter Majoor

De tijd dat je enkel op keywords kunt targeten ligt al geruime tijd achter ons. Remarketing for Search (RLSA) is een voorbeeld van een geavanceerde targetingmethode, welke adverteerders in staat stelt om te targeten op mensen die je website al eens bezocht hebben. De resultaten die we boeken met RLSA zijn kortweg verbluffend. Tegelijkertijd zien we dat de mogelijkheden lang niet altijd ten volle benut worden. In dit blog 4 “winning” RLSA strategieën.

Welke flexibele biedstrategie gaat jouw campagne een boost geven?

15 maart 2016 Erik Dijkman

Flexibele biedstrategieën (ook wel Smart Bidding of automatische biedstrategieën genoemd) geven adverteerders de mogelijkheid om een automatische biedstrategie in te zetten voor een specifieke campagne, advertentiegroep of zoekwoord. De strategieën zijn bedoeld om verbeteringen aan te brengen in het aantal conversies, het aantal klikken, het rendement op advertentie-uitgaven en/of het conversiepercentage.

Google AdWords heeft momenteel 7 verschillende biedstrategieën. In dit artikel lees je welke er zijn, wanneer je ze kan gebruiken, waar je op moet letten én voor welke campagnes, advertentiegroepen en zoekwoorden ze geschikt zijn.

impact-verdwenen-adwords-rechterkolom

Monitor de impact van de verdwenen AdWords advertenties

3 maart 2016 Erik Dijkman

Vorige week werd bekend dat Google geen advertenties meer toont in de rechterkolom van de zoekresultaten. Er is veel gespeculeerd over de gevolgen van deze wijziging en over de nieuwe invulling van de rechterkolom. Daar is de afgelopen week veel over geschreven. Maar wat is nu het werkelijke effect op je account? In dit artikel beschrijf ik hoe je de impact van de verdwenen AdWords advertenties kan visualiseren en hoe je ze kan monitoren.

Google, waar is de rechterkolom?

23 februari 2016 Julius Langenberg

Als je de ontwikkelingen op online advertising gebied een beetje volgt, dan is het je vast niet ontgaan. Google heeft aangekondigd geen advertenties meer te tonen aan de rechterkant van de organische zoekresultaten. Dat Google veelvuldig test met de weergave van de zoekresultaten is bekend. Dit leidt doorgaans tot kleine aanpassingen die stap voor stap worden doorgevoerd. Het wegvallen van de betaalde zoekresultaten in de rechterkolom is echter een drastische wijziging die wel eens veel impact kan gaan hebben.

JUNCTION on Tour | feb’16

15 februari 2016 Lennart Moes

Vrijdag 12 februari: de eerste JUNCTION on Tour is een feit! Een dag om geïnspireerd te raken op het gebied van media, creativiteit en techniek. JUNCTION on Tour is een initiatief van JUNCTION People, een samenwerkingsverband tussen vijf noordelijke mediabedrijven:

  • Full service internetbureau iWink
  • av-communicatiebureau Pro-Time Broadcast & Content
  • Marketing bureau Rocket Digital
  • mobile en interactive specialist Freed
  • JUNCTION Creativity. Media. Technology.

In de artikel een verslag van de eerste JUNCTION on Tour.

AdWords Cross Device Conversies

Haal meer uit Mobiel met AdWords Cross Device Conversies

12 februari 2016 Erik Dijkman

83% van de consumenten die hun smartphone gebruiken voor research, gaan binnen een dag over tot een aankoop (55% binnen het uur!). Dit blijkt uit een studie van The Nielsen Company. Uit ‘The New Multi-Screen World Study’ blijkt dat het aankoopproces in 65% van de gevallen start op een smartphone en eindigt op een ander apparaat, hoofdzakelijk op een desktop.

De sterke groei in mobiele advertentie uitgaven is een logisch gevolg van het toenemende smartphonegebruik. eMarketer meldt op basis van een eigen onderzoek dat de uitgaven aan mobiele advertenties in de Verenigde Staten in 2016 voor het eerst hoger liggen dan die van desktop. Lees in dit artikel hoe je meer inzicht krijgt in de assisterende waarde van mobiel.

Retargeting: welke vormen zijn er?

5 februari 2016 Lennart Moes

Retargeting is niet meer weg te denken uit de marketingmix. Retargeting is beschikbaar sinds 2010. De mogelijkheden toen nog beperkt; anno 2016 is er een scala aan mogelijkheden om bezoekers te retargeten. Tijd voor een overzicht!

blog-header-dynamische-remarketing-services

Dynamische remarketing voor dienstverlenende bedrijven

29 januari 2016 Erik Dijkman

Dynamische remarketing is niets nieuws en de meeste e-commerce bedrijven zien het als een waardevolle toevoeging aan de marketingmix. Dat dynamische remarketing ook beschikbaar is voor dienstverlenende bedrijven zal lang niet bij iedereen bekend zijn. In deze blog leg ik uit hoe je aan de slag kan gaan met dynamische remarketing voor dienstverlenende websites.

Even binnenkijken bij Rocket Digital

22 januari 2016 Pieter Majoor

Altijd al benieuwd geweest naar ons kantoor? Voilà, een kleine impressie! We zijn blij met onze recente aanwinsten: de voetbaltafel en geluidsabsorberende lampen van Knap Ontwerp. Het kantoor een keer in real life bekijken? Onze filterkoffie staat altijd klaar.

Facebook Lead Ads: genereer leads via Facebook

15 januari 2016 Julius Langenberg

De laatste tijd is de SEA-marketeer flink verwend met nieuwe opties binnen Google AdWords. Wat te denken van ‘’Customer Match’’ en de lokale voorraadadvertenties? Ook op social advertising gebied staan de ontwikkelingen niet stil. Nog niet zo lang geleden heeft facebook een nieuw type advertentie gelanceerd; Lead Ads voor mobiele apparaten.

Bespaar tijd met deze 6 Adwords Editor functies

22 december 2015 Erik Dijkman

Sinds het begin van dit jaar zijn er vijf updates geweest van de Adwords Editor. Grote kans dat er door de vele updates een aantal functies aan je voorbij zijn gegaan. In deze blogpost lees je 6 functies die je vooral bij het beheren van meerdere accounts of veel campagnes enorm veel tijd besparen.

Bing Shopping Campagnes nu beschikbaar in UK

14 december 2015 Erik Dijkman

Een van de meest interessante nieuwe features binnen Bing Ads is de release van Bing Shopping Campagnes. Ruim vier jaar na de release van Google haar Product Listing Ads heeft Bing haar variant beschikbaar gesteld voor alle UK adverteerders. Wat is het? Voor wie is het beschikbaar? En hoe maak je een Bing shopping campagne?

Alleen bellen-advertenties

4 december 2015 Julius Langenberg

Sinds februari 2015 heeft Google zogenaamde “alleen bellen-advertenties” toegevoegd aan de advertentiemogelijkheden binnen AdWords. Hoewel het inzetten van dit type advertenties alweer een tijdje mogelijk is, wordt er nog relatief weinig gebruik van gemaakt. Dat is jammer. De stijging in het gebruik van mobiele apparaten is al een tijd gaande en zet gestaag voort. Hierop inspelen kan je dus nét die voorsprong op de concurrent opleveren.

Customer Match via Google AdWords: focus op mobiel!

27 november 2015 Lennart Moes

Sinds afgelopen maand biedt Google AdWords een nieuwe mogelijkheid om advertenties te targeten: Customer Match. Wat is het, hoe werkt en wat kun je ermee?