Zowel cross device tracking als attributie is een grote uitdaging voor veel marketeers. Dit komt doordat het voor veel webanalytics tools nauwelijks mogelijk is een gebruiker te herkennen op verschillende apparaten.
Facebook realiseert zich dit ook en gaat hier verandering in brengen. Onlangs hebben ze Facebook Attribution, of Facebook Toeschrijving, gelanceerd; een nieuwe tool van Facebook waarmee je meer inzicht krijgt in de stappen die mensen nemen om tot een conversie te komen.
Wat is Facebook Attribution precies en wat kun je als marketeer met deze tool? Je leest het in dit blog!
Google heeft de zoekbalk geupdated. Op desktop is de zoekbalk is nu rond in plaats van hoekig. En – minstens zo interessant – de zoekbalk is sticky gemaakt. Zo blijft ‘ie bovenaan de pagina staan, ook als je onder op de pagina tussen de resultaten bent. De verwachting is dat hierdoor het aantal zoekopdrachten zal stijgen. Wij zijn benieuwd!
Nog niet zo lang geleden berichtten we al dat de aloude uitsluiting van plaatsingen als adsenseformobileapps.com in de toekomst niet meer werken voor het uitsluiten van apps. Google heeft het inmiddels nog een stukje makkelijker voor ons gemaakt. We kunnen nu enkel nog gehele apparaten uit sluiten.
Een goede ontwikkeling, aldus Google, want zo pak je een stuk meer vertoningsvolume. Zijn we nu dan alle controle over app vertoningen kwijt? Gelukkig nog niet.
Begin dit jaar is Google begonnen met de uitrol van de mobile-first index. Indien beschikbaar, gebruikt Google Search Console nu mobile-first indexing data. Maar wat is mobile-first precies? En is jouw website klaar voor mobile-first? In dit blog lees je het!
Er zijn de laatste tijd aardig wat ontwikkelingen gaande rondom de advertentie formaten voor zoekadvertenties. Zo werd eind augustus de nog uitgebreidere zoekadvertentie door Google geïntroduceerd, waarop Microsoft al snel volgde met Bing Ads. Inmiddels is Google al bezig met de volgende stap: responsive search ads. Ben je hem al tegengekomen in Google Ads? Dan heb je mazzel, de responsive search ads bevinden zich nog in bèta-fase en zijn zodoende nog niet in elk account geactiveerd.
Bing Ads kan natuurlijk niet achterblijven na de uitrol van de uitgebreidere uitgebreide tekstadvertenties van Google Ads eind augustus dit jaar. Net voor de start van holiday season zijn de nieuwe formats sinds deze week ook beschikbaar in Bing Ads!
Google PageSpeed Insights (PSI) is een welbesproken tool die je kunt gebruiken om de snelheid van je website te testen. Google heeft de tool flink geupdated, in dit blog zijn de grootste wijzigingen op een rij gezet.
In oktober van dit jaar zijn we de samenwerking aangegaan met één van de grootste hostingproviders van Nederland: Hostnet. De missie van Hostnet is om ondernemende mensen te helpen hun dromen en ambities te realiseren met de beste online oplossingen. Daarbij onderscheidt Hostnet zich in service door 7 dagen per week voor klanten klaar te staan. We zijn dan ook trots op de samenwerking met dit ambitieuze en succesvolle bedrijf!
Om optimaal te kunnen presteren in Google Shopping is het van belang dat je met een goede productfeed werkt. Door het gebruik van een feed die op de juiste zoektermen geoptimaliseerd is zorg je ervoor dat jouw Google Shopping advertenties bij die termen naar voren kan komen. Handige tools om dit mogelijk te maken zijn bijvoorbeeld DataFeedWatch of Channable. Maar niet iedere adverteerder heeft het budget, of de behoefte aan de verregaande mogelijkheden, die die pakketten te bieden hebben. Om de shopping feed toch te optimaliseren biedt Google zelf een mooie tussenoplossing met de regels in het Merchant Center (MC).
Eind augustus heeft Google uitgebreide tekstadvertenties nog meer uitgebreid. Expanded text ads (ETA) bevat nu niet twee maar drie velden voor de kop en maar liefst twee beschrijvingsregels. Daar bovenop mogen deze beschrijvingen nu elk 90 tekens bevatten in plaats van 80. In het kort, adverteerders hebben nu 270 tekens om hun boodschap te communiceren in advertentieteksten, waar dit voorheen maximaal 140 was. Google verwacht hiermee dat adverteerders 15% meer klikken zullen generen.
Note: dit bericht is sinds publicatie op 24 augustus 2018 meermaals geupdate.
Media 2018 heeft Google het partnerprogramma Comparison Shopping Services (CSS) geïntroduceerd. CSS is een partnerprogramma waarbij andere ‘vergelijkers’ meer ruimte krijgen binnen de Google Shopping resultaten.
Medio 2017 heeft de Europese Commissie een megaboete van 2,42 miljard euro opgelegd aan Google. Het bedrijf zou de populariteit van onder anderen de prijsvergelijker Google Shopping een voorsprong geven op concurrenten, waardoor andere aanbieders zijn benadeeld.
Het Comparison Shopping Services programma is het antwoord van Google op de uitspraak van de Europese Commissie.
Het nieuwe partnerprogramma was media 2018 groot nieuws in Google Shopping land. Webshops die hun aanbod via een CSS partner op Google Shopping publiceren kunnen rekenen op een fors financieel voordeel.
Zo wordt er voor Shopping campagnes via een CSS geen CPC-marge van 20 procent in rekening gebracht, waardoor er sprake is van lagere klikprijzen (of een betere concurrentiepositie en meer klikken wanneer CPC-biedingen ongewijzigd blijven).
Daarnaast wordt er een percentage van de gemaakte klikkosten teruggestort in het AdWords account (als klikbudget). Zie hieronder de details.
Kickback regeling t/m oktober 2018
Kickback regeling november & december 2018
Om onze klanten te laten profiteren van het forse financiële voordeel van het CSS programma hebben we vanuit Rocket Digital een eigen vergelijkingswebsite gelanceerd: Shophike.nl.
Van medio 2018 tot en met januari 2019 heeft Shophike.nl precies gedaan wat we voor ogen hadden; onze klanten z.s.m. en kosteloos laten profiteren van de financiële voordelen vanuit Google. De snelle aansluiting op de CSS heeft onze klanten duizenden euro’s aan klikkosten bespaard.
Per 1 januari 2019 worden er vanuit Google strengere eisen gesteld aan vergelijkingswebsites. Voor ons wordt het daarmee tijd om het stokje over te dragen. In de afgelopen maanden zijn diverse vergelijkingswebsites – die al vele jaren bestaan – ook een passende oplossing gaan aanbieden voor het CSS programma, kosteloos of tegen een kleine maandelijkse vergoeding.
Heb je vragen over het CSS programma, zoek je een geschikte CSS partner, of wil je meer rendement vanuit Google Shopping? Neem dan contact met ons op!
Er is nogal wat verwarring omtrent de wijziging die Google Ads gisteravond aankondigde. Hierin staat dat vanaf september 2018 mobiele apps niet langer uitgesloten kunnen worden door adsenseformobileapps.com toe te voegen als uitsluiting.
Betekent dit dat we mobiele apps helemaal niet meer uit kunnen sluiten van Display campagnes? In dit artikel bespreken we wat er is gewijzigd en wat de gevolgen zijn voor de Display campagnes.
Elk jaar brengt Google wijzigingen aan in de Google Shopping-productspecificaties. Dit jaar heeft Google gekozen om een aantal beleidsregels te versoepelen. Deze wijzigingen zijn op 25 juni 2018 ingegaan. Hieronder een handig overzicht van de belangrijkste wijzigingen.
Afgelopen dinsdag presenteerde Google tijdens het Google Marketing Live event zijn nieuwste innovaties op het gebied van Ads en Analytics. Heb je Google Marketing Live gemist? Hieronder kan je het evenement bekijken. Heb je geen tijd om hier 90 minuten naar te kijken? Lees dan de belangrijkste updates in dit artikel.
Vanaf de zomer van 2018 werkt Rocket Digital samen met de Nederlandse Federatie van Kankerpatiëntenorganisaties door te helpen bij diverse online activiteiten. Deze koepelorganisatie vertegenwoordigt negentien verschillende kankerpatiëntenorganisaties. De NFK werkt vanuit patiëntperspectief aan een betere kwaliteit van leven, een betere kwaliteit van zorg en een betere toegankelijkheid van zorg voor (ex-)kankerpatiënten. Vanuit Rocket Digital gaan wij onder andere de online vindbaarheid verbeteren. Daarnaast zijn wij een ondersteunende factor geweest in de ontwikkeling van de nieuwe website, die in de zomer van 2018 live is gegaan.
Wij zijn erg verheugd om met de NFK samen te werken en kijken uit naar de komende ontwikkelingen.
“Wij zijn erg blij met deze toekomstbestendige samenwerking, samen zorgen we ervoor dat NFK ook online een sterk merk wordt. Tot nu toe heeft Rocket Digital ons met goede raad en daad bijgestaan én weten zij ook nog eens snel te schakelen.”
Voor velen een moment om naar uit te kijken: de uitkering van het vakantiegeld. Zo om en nabij 8% bovenop je bruto jaarsalaris. Hatseflats! Voor ons online marketeers minstens zo interessant. Hoewel het koopgedrag van je doelgroep op lange termijn niet perse zal veranderen, is er natuurlijk wel een behoorlijke plotselinge toename in koopkracht.
In-market doelgroepen voor search advertenties, tijdens de Google Marketing Next van vorig jaar werd het al aangekondigd. Inmiddels is het zover, via de vernieuwde AdWords interface is het mogelijk de in-market doelgroepen toe te passen op je search campagnes.
Als je dit artikel leest sta je waarschijnlijk voor de uitdaging om je cookie banner AVG compliant te maken. Geen zorgen. We gaan je daarbij helpen! Dit doen we met behulp van Cookiebot; een AVG cookie banner die we gebruiken voor het plaatsen van onze cookies. Enjoy!