Rebranding van je bedrijf: onze ervaring!

8 maart 2018

Rebranding van je bedrijf? Wij hebben het in januari 2018 gedaan. Het was uitdagend, ontzettend leuk om te doen en kostbaar, zowel de investering in tijd als in geld. Het ruimt op, het zet je bedrijf op de kaart en je bent weer toekomstproof.

Het was een ontzettend gaaf traject. Na afloop hebben we vanuit allerlei hoeken vragen gekregen over onze “rebranding ervaring”. Reden om dit eens op papier te zetten!

Hoe het begon

Okay, even helemaal terug. Het is eind 2011 en we hebben een idee: bedrijven helpen met het verhogen van hun rendement uit Search campagnes. Dat deden we al jaren bij onze toenmalige werkgever en we voorzagen een mooie kans om ook MKB(+) bedrijven te helpen met deze propositie.

Waren we op dat moment de enige? Nee, absoluut niet. Waren we uniek? In onze ogen wel, we hadden ons volledig gespecialiseerd in Search Advertising. En die specialisatie zal gretig aftrek vinden, is onze verwachting.

De verwachting komt uit: sinds de start in 2012 tot heden zijn we elk jaar mooi gegroeid, variërend van 137% in 2013 tot 30% in 2017. Ook zijn we niet meer met z’n tweeën maar met tien fantastische online marketing toppers.

Het bedenken van een treffende bedrijfsnaam was eind 2011 zacht gezegd een uitdaging. Vind maar iets wat uniek, doeltreffend, mooi (deze subjectiviteit maakt het niet eenvoudiger) en nog vrij is (handelsnaam, domeinnaam). En, niet onbelangrijk, waar je het allebei over eens bent.

Tientallen opties passeerden de revue, met resultaat. Search was wat we deden. En daar waren (en zijn) we flink enthousiast over: in2search was geboren. Een logo werd snel en voordelig gerealiseerd via Brandsupply.

5 jaar later

Time is flying! Begin 2017 bestonden we vijf jaar. Wijzelf en onze klanten hebben zich ontwikkeld naar een niveau waar we 5 jaar geleden van droomden.

In die vijf jaar hebben we onze specialisaties uitgebreid en zijn we veel meer gaan doen dan alleen Search Advertising: we helpen klanten met het verwezenlijken van hun groeiambities met behulp van online marketing. Langzaam kwamen er vragen: sluit onze naam en presentatie nog wel goed aan bij wat we doen? Hoe onderscheiden we ons? Vragen die één antwoord gaven: we willen vernieuwen. Niet vast blijven houden aan het oude.

​Dit leidde ertoe dat we onze bedrijfsnaam en “brand identity” onder de loep namen. Spannend? Jazeker. Maar bovenal een enorme kans.

Hoe dan?

Pragmatisch als we zijn beginnen we eerst zelf te puzzelen. Net als 5 jaar geleden. Nieuwe bedrijfsnamen en logo-ideeën schieten voorbij, evenals de tijd. Het moet er allemaal even bij, naast de reguliere werkzaamheden voor klanten.

En dan realiseer je je: hier hebben we hulp bij nodig. Het is voor ons gelijk les 1. Wil je een rebranding-traject serieus en constructief oppakken dan heb je specialisten nodig. En die kennis en kunde vonden we bij de mannen van RTRN.

Wie zijn wij eigenlijk?

Het traject met RTRN begon met het stellen van vragen: wie zijn we? Wat doen we? Wat maakt ons uniek? De antwoorden resulteerden in een brand statement, waarin de antwoorden op deze vragen – onze identiteit – in enkele alinea’s is samengevat.

Daar waar wij zelf direct beginnen te puzzelen met bedrijfsnamen en logo’s “die we mooi vinden”, gaat RTRN terug naar de kern. Een duidelijke merkdefinitie en visualisatie. WAT we doen is niet onderscheidend, HOE en WAAROM we het doen wel. Dat willen we terug laten komen in onze presentatie.

Na het definiëren van de brand statement volgt de visuele uitwerking: logo en huisstijl. RTRN heeft ons volop betrokken bij dit proces met zogenaamde “kitchen sessies”. Hierdoor konden we doorlopend toetsen of we op de juiste weg waren. Er was niet één eindproduct, het was een doorlopend proces waarin we samen toegewerkt hebben naar het eindresultaat.

Visuele ideeën tijdens één van de kitchen sessies:

Rebranding

Na de uitwerking van het logo en de huisstijl volgt het ontwerp van de nieuwe website. Over alles wordt nagedacht: de opmaak van alle verschillende pagina’s, de weergave van de website op desktop, tablet en mobiel en de fotografie. RTRN heeft ons positief verrast met de gekozen ontwerpen en de motivatie van alle keuzes. De website is vervolgens gerealiseerd door Scab Webontwerp.

Waarom Rocket Digital?

We wilden een unieke naam. Kort en krachtig. Niet beschrijvend: daar zijn er veel van. Rocket staat voor opstijgen en innovatie. Dat sluit naadloos aan bij onze propositie: we helpen bedrijven met groeien door de inzet van innovatieve online marketing oplossingen.

Daarnaast biedt de “Rocket” beeldspraak talloze leuke haakjes. De “lancering” van onze brand. Onze “Housten, we have a problem” 404 pagina.

De lancering

We hebben onze rebranding altijd gezien als een kans om ons bedrijf op de kaart te zetten. De meest eenvoudige oplossing – een ter kennisgeving e-mail over onze naamswijziging naar onze klanten en relaties – was geen optie. We wilden impact en reuring.

Doelstelling één van de lancering is het informeren van onze klanten en relaties. Dit hebben we gerealiseerd door ruim 90 taarten te versturen (alle dozen gestapeld ruim 10 meter hoog). Een taart is niet bijster spannend, wel doeltreffend. Het is doorgaans iedereen duidelijk wie de afzender is en wat de aanleiding is van de taart. Het is een vier-momentje voor iedereen die een stukje wil (en dat zijn de meesten).

Rebranding Rocket Digital

Doelstelling twee is het creëren van reuring met een teaser-campagne. In de week van de lancering hebben we 5 blogartikelen geplaatst, elke dag één. De artikelen refereerden naar het aanstaande nieuws en gaf ons een podium om meer te vertellen over onze historie, klanttevredenheid, alle cijfers van afgelopen 5 jaar en de gezichten van het bedrijf.

De blog-reeks sloeg aan. Het aantal websitebezoekers lag in de dagen voor de lancering op 12 januari 605% hoger dan op normale dagen. Op social media hebben we talloze positieve en nieuwsgierige reacties gehad over het aankomende nieuws. Mission accomplished.

D-day

De dag van de lancering. Een spannende dag. 90 taarten de deur uit, publicatie van het nieuws op onze website en social media, een gesponsord artikel in de regionale sectie van NU.nl en een artikel op de Groninger Internet Courant, tientallen felicitaties en honderden website-bezoekers. De beoogde “big bang” pakte uitstekend uit.


Websitebezoekers:

Sessies Rocket Digital rebranding

Opgeruimd staat netjes

Het wijzigen van je bedrijfsnaam ruimt flink op. Alle social media profielen worden geüpdatet, presentatiemateriaal en nieuwsbrief lay-out wordt vernieuwd, online marketingcampagnes zijn klaargezet, we hebben nieuwe vesten en sportkleding en een nieuwe sponsoruiting bij Donar.

Rebranding van kleding en presentaties Sponsor Donar

Hobby’s op pauze

Want ja, het kost enorm veel tijd. Tenminste, als je je hetzelfde op de hals haalt als wat wij gedaan hebben. Toewerken naar één dag waarop je een nieuwe bedrijfsnaam en website lanceert en hier ook de nodige aandacht voor wilt genereren.

En we zijn nog lang niet klaar. De wensenlijst voor onze nieuwe website telt ruim 20 punten. De ideeën om Rocket Digital verder “lading” te geven zijn uitgewerkt en hier wordt hard aan gewerkt. Het is een on-going proces wat enorm veel energie geeft!

Specifieke vragen over onze rebranding ervaring? Neem gerust contact met ons op.

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op