Retargeting is niet meer weg te denken uit de marketingmix. Retargeting is beschikbaar sinds 2010. De mogelijkheden toen nog beperkt; anno 2016 is er een scala aan mogelijkheden om bezoekers te retargeten. Tijd voor een overzicht!
Retargeting is niet meer weg te denken uit de marketingmix. Retargeting is beschikbaar sinds 2010. De mogelijkheden toen nog beperkt; anno 2016 is er een scala aan mogelijkheden om bezoekers te retargeten. Tijd voor een overzicht!
Deze blog toont de volgende retargeting-vormen:
De basisvorm van retargeting is via display netwerken. Een bezoeker verlaat de website en kan opnieuw worden benaderd op websites van derden. Ideaal om bezoekers die vergelijken terug te halen naar jouw website.
Er zijn meerdere ad exchanges waar banners getoond kunnen worden. Via platformen als AdRoll, Criteo en het Nederlands Adcrowd kunnen nagenoeg alle ad exchanges worden bereikt.
Tekstadvertenties
Google biedt als enige platform de mogelijkheid om naast beeldadvertenties ook tekstadvertenties in te zetten via het Google Display Netwerk.
Via dynamische retargeting worden advertenties dynamisch gegenereerd op basis van bekeken (product)pagina’s. Deze vorm van retargeting wordt veelvuldig ingezet door e-commerce partijen. Roep Zalando of Booking.com en nagenoeg iedereen snapt wat dynamische retargeting is. Minder bekend is de mogelijkheid om dynamische retargeting voor dienstverlenende bedrijven in te zetten.
Voorbeeld dynamische retargeting
Zowel via Google AdWords als Bing Ads is het mogelijk retargeting in te zetten voor het zoeknetwerk.
Via retargeting for search kunnen retargeting-segmenten worden gekoppeld aan Google search campagnes. Via een CPC bod multiplier kan de advertentiepositie voor bekende bezoekers worden beïnvloed. Verlaat iemand jouw website en zoekt op een later moment opnieuw op een relevante onderwerp ? Dan wil je dat jouw advertentie bovenaan staat!
Een andere optie is een specifieke campagne in te richten met onderwerpen waarbij je zeker vertoond wil worden wanneer jouw bezoekers hier op zoeken. Bijvoorbeeld een concurrerend product of dienst.
Door een YouTube-account te koppelen aan een Google AdWords account is het mogelijk bezoekers op YouTube te retargeten, zonder dat deze personen op jouw website zijn geweest.
Mogelijke segmenten:
Heb je goede video content? Dan is videoremarketing absoluut een aanrader!
Ook Facebook biedt de mogelijkheid bezoekers opnieuw te benaderen via retargeting. Dit kan rechtstreeks via Facebook of via platformen als Criteo, AdRoll of Adcrowd. Naast Facebook kunnen bezoekers ook opnieuw worden bereikt op Instagram.
Binnenkort wordt het ook mogelijk om Facebook Lead Ads in te zetten via Facebook retargeting.
Dynamische retargeting wordt ook door Facebook ondersteund. Wil je weten hoe je dit inzet voor jouw bedrijf? In het blogartikel Dynamische retargeting in Facebook lees je hoe eenvoudig in vier stappen dynamische retargeting inzet op Facebook.
Uiteraard kan ook Twitter niet achterblijven! Via Twitter retargeting kunnen verschillende advertenties worden ingezet, zoals website cards, uitgelichte tweets en lead gen cards.
Targeting op vergelijkbare bezoekers is feitelijk geen retargeting. Vergelijkbare bezoekers, ook similar audience of prospecting genoemd, biedt de mogelijkheid personen te bereiken die overeenkomstig online gedrag vertonen als bezoekers binnen een retargeting segment, maar die nog niet op jouw website zijn geweest.
De targeting vergelijkbare bezoekers kan via meerdere platformen worden ingezet, o.a. via Google AdWords, Facebook en AdRoll.
Ook customer match is geen retargeting op basis van website bezoek. Via customer match kan een doelgroep worden bereikt via e-mailadressen. Zodra de persoon van het e-mailadres is ingelogd bij een service van Google, dan wordt deze ‘herkend’ en kan deze worden getarget. De advertenties kunnen worden getoond via de zoekmachine, Gmail, en YouTube.
Customer Match lijkt dus op retargeting. Interessant verschil met retargeting: cookies verwijderen heeft geen invloed op het bereik!
Dit is afhankelijk van veel factoren. Platformen als Criteo en AdRoll presteren beter bij minimaal 30.000 unieke sessies per maand. Hoe meer unieke sessies, hoe beter het algoritme doorgaans presteert. Geen 30.000 unieke sessies? Met platformen als het Nederlandse Adcrowd en Google kun je prima uit de voeten.
Om te bepalen welk platform het meest geschikt is een heldere doelstelling en strategie essentieel.
Aan de basis van een succesvolle retargeting campagne ligt een goede strategie. Bepaal specifieke, relevante segmenten met voldoende bereik en bepaal welke boodschap op welk moment aan welke doelgroep wordt getoond. De mogelijkheden zijn eindeloos!
Wil je ondersteuning bij het uitwerken van een geniale retargeting strategie? De koffie staat altijd klaar!
Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!