Google lanceert RLSA voor Shopping

18 oktober 2015

Met de feestdagen in de aantocht heeft Google een interessante nieuwe functie gepresenteerd: RLSA voor Shopping. RLSA voor Shopping geeft je de mogelijkheid biedingen van je Shopping campagnes te optimaliseren voor bezoekers in je remarketinglijsten.

Hoe werkt RLSA voor Shopping?

Wil je gebruik maken van deze nieuwe functie? Voeg dan de AdWords remarketing tag of de Analytics tag toe aan je website en maak een of meerdere remarketinglijsten aan. Een remarketinglijst voor zoekadvertenties kun je maken in AdWords en tegenwoordig ook in Analytics. Het voordeel van remarketinglijsten via Analytics is dat je lijsten kan maken gebaseerd op dimensies en andere metrics. Zo kun je een lijst maken met alleen nieuwe bezoekers, terugkerende bezoekers of een lijst met bezoekers met een bezoekduur van <10 seconden. Met een aangepaste combinatielijst in Adwords zou je vervolgens een lijst kunnen maken die alle nieuwe bezoekers target, maar niet de bezoekers met een bezoekduur van 10 seconden of minder.

Heb je de tag live staan en minimaal één remarketinglijst met >1.000 leden? Dan kun je deze toevoegen aan je Shopping campagnes. AdWords Editor (versie 11.1.3) ondersteunt het toevoegen van remarketinglijsten aan Shopping campagnes nog niet. Wanneer je dit probeert, krijg je een foutmelding. Voorlopig kan je de remarketinglijsten alleen handmatig toevoegen via de AdWords UI.

‘Targeten en bieden’ of ‘Alleen bieden’?

Wil je alleen een bodaanpassing doorvoeren op de remarketinglijsten? Voeg dan de remarketinglijst toe aan een advertentiegroep van een bestaande Shopping campagne en kies voor de biedstrategie ‘alleen bieden’.

Wil je een Shopping campagne dat advertenties alleen weergeeft aan bezoekers uit je remarketinglijsten? Maak dan een nieuwe Shopping campagne aan, voeg de remarketinglijsten toe en kies voor de biedstrategie ‘targeten en bieden’. Om de kans te vergroten dat advertenties uit deze Shopping campagne (en niet de Shopping campagne zonder de lijsten) wordt weergegeven aan bezoekers van de remarketinglijsten, kan je ervoor kiezen om een hogere prioriteit in te stellen.

Algemene informatie over RLSA voor Shopping

Checklist voor de feestdagen

Ben jij klaar voor Black Friday en Cyber Monday? Hieronder een korte checklist om te zorgen dat je het maximale haalt uit RLSA voor Shopping:

shopping uitgaven

Onderzoek Rocket Digital naar Google Shopping uitgaven

Door de alsmaar stijgende uitgaven van Google Shopping campagnes worden adverteerders gedwongen kritisch te blijven kijken naar hun Shopping Campagnes. Het juist toepassen van RLSA voor Shopping zal resulteren in een efficiëntere inzet van de uitgaven, hogere conversieratio’s en uiteindelijk een betere ROAS.

Gerelateerde berichten

Google Shoping

Gratis productvermeldingen van Google Shopping verder uitgebreid

Wat gaat er veranderen? Productvermeldingen die in de kennisvensters binnen de zoekresultaten van Google worden getoond zijn momenteel gesponsord. Deze productvermeldingen zullen straks gratis, organische […]

Nieuw in Google Ads: voeg een websitelink toe aan een beladvertentie

Maar dit gaat veranderen! Het is namelijk mogelijk om een websitelink in de advertentie toe te voegen. Hiermee krijgt iemand binnen het zoeknetwerk zelf de […]

volg ons op