Rocket Digital bezoekt Google Dublin

23 oktober 2013

Dublin: Stad van Guinness en Stew, Oscar Wilde, Trinity College én van Google European Headquarters. Het Google complex in Dublin is ‘in principe hetzelfde als het kantorencomplex in Silicon Valley’ aldus Vice President John Herlihy. Een klein verschil is dat in Dublin de regen gestaag uit de hemel valt, maar eenmaal binnen is alle nattigheid vergeten. De Google kleuren spatten van de muren, er zijn hippe sodabars om de dorst te lessen en tot mijn verbazing bevindt zich op het dak een speeltuin voor de broodnodige ontspanning. Een indrukwekkend begin van een 2-daagse conferentie in ‘Silicon Docks’.

De mobiele revolutie

Namens Rocket Digital bezoek ik de conferentie Think Digital. Het wordt duidelijk dat Google tijdens de huidige digitale revolutie zich focust op mobiel adverteren. Volgens Google worden de mogelijkheden van mobiel adverteren onderschat en Google gelooft dat in 2014 het gebruik van mobiele telefoons het gebruik van de desktop zal overstijgen. Gemiddeld kijken smartphone bezitters meer dan 150 keer per dag op hun telefoon: mailtjes lezen, een tweet plaatsen, een vlucht boeken dan wel het laatste nieuws checken. Het gebruik van mobiele telefoons, en daarmee ook het aantal bezoeken van mobiele websites, neemt dus snel toe. De desktop verliest daarentegen juist aan populariteit. Deze trend zien wij ook bij onze klanten, zoals beschreven in het blog Mobile Ads: pak je positie.

Mobiliseer je campagnes

Google’s boodschap voor online marketeers is helder: Mobiliseer je campagnes! Daarbij is het belangrijk om zichtbaar te zijn op elk schermformaat, op momenten dat het relevant is en daarbij contact te maken met je publiek. Mensen hebben mobieltjes vrijwel altijd bij de hand, zodat ze onderweg te bereiken zijn wanneer ze winkelen of een restaurant zoeken. Daarnaast ziet Google de trend dat mensen niet iets opgedrongen willen krijgen. Volgens Head of Mobile Robert Ting is het verstandig de potentiële bezoekers ‘mee te nemen op hun reis naar de dienst of het product, en deze reis zo comfortabel mogelijk te maken’. In de sitelinks kun je bijvoorbeeld de verschillende stappen naar het bestellen van het product beschrijven of de interactie met de bezoeker aangaan. De opties voor het creëren van interactieve advertenties in Google AdWords zullen dan ook groeien.

Het mobiliseren van je campagne hoeft niet over één nacht ijs te gaan. Het is al een waardevolle eerste stap om een landingspagina voor mobiel te maken. Een pagina waarop de bezoekers moeiteloos kunnen navigeren, die duimvriendelijk is en waar het eenvoudig is om te converteren. Op die manier verzamel je data van je mobiele bezoekers. Veel mensen gebruiken bijvoorbeeld op hun mobiel vaak andere (kortere) zoekwoorden dan op hun desktop. Op basis van de data is het vervolgens mogelijk de mobiele campagne te optimaliseren en uit te breiden.

Innovations @ Google

Google staat ook niet stil en wil onder meer gebruik maken van de kansen binnen de ‘constantly connected world’. Zo wordt Google+ meer geïntegreerd in online advertising. Ook Google Analytics wordt steeds geavanceerder. Zo is het mogelijk om informatie van allerlei informatiecentra naar Analytics te zenden. Niet alleen de data van producten die in winkels worden gescand kunnen naar GA worden verzonden, maar ook hoe vaak een bepaalde medewerker koffie uit de machine tapt. En dan zijn er nog technische hoogstandjes als de zelfrijdende auto en natuurlijk Google Glass. Helaas heb ik geen Google Glass voor mijn collega’s mee naar huis mogen nemen als souvenir; ze moeten genoegen nemen met een fles Whisky.

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op