Seizoensgebonden aanpassingen in biedstrategieën

30 augustus 2019

De automatische biedstrategieën van Google zijn in een hoop gevallen een krachtige bid management tool. Er zijn echter situaties waarop de biedstrategieën maar moeilijk kunnen anticiperen.

Schiet je conversieratio bijvoorbeeld omhoog door een tijdelijke actie, of is er een andere omstandigheid welke voor een significante verandering van conversieratio zorgt? Een geautomatiseerde biedstrategie heeft dan eerst een tijdje nodig om het afwijkende patroon te herkennen en de biedingen hierop aan te passen.

Google biedt nu een oplossing voor deze uitdaging in de vorm van seizoensgebonden aanpassingen.

Met behulp van deze nieuwe tool kan je periodes programmeren waarbinnen je verwacht dat het conversieratio omhoog gaat. Google zelf verwoord het zoals onderstaand:

Seizoensgebonden aanpassingen

Instellen van seizoensgebonden aanpassing

Je vindt de instellingen voor seizoensgebonden aanpassingen, naast je portfolio biedstrategieën, onder tools & instellingen en vervolgens biedstrategieën. Kies daar voor geavanceerde besturingselementen.

Geavanceerde besturingselementen

Vervolgens kan je kiezen voor het aanmaken van een nieuwe seizoensgebondenheid (de naamgeving tot nu toe klinkt enigszins suggestief dat ons nog meer geavanceerde besturingselementen te wachten staan).

In de onderstaande instellingen kan de keuze gemaakt worden voor welke campagnes en apparaten de aanpassing gemaakt moet worden. Twee dingen vallen op; je kan de nieuwe tool (nog) niet gebruiken voor Google Shopping en ze hebben display vertaald als Weergeven.

Dit is uiteindelijk waar het om draait. Verwacht je dat je sale het conversieratio met 50% doet toenemen? Dan kan je dat hier aangeven.

Verhogen is overigens niet de enige optie, verwacht je dat je conversieratio fors daalt dan kan je dat ook aangeven. Verkoop je bijvoorbeeld paraplu’s terwijl er na de regen een periode van zonneschijn aankomt, dan kan je deze functie gebruiken.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief


Gerelateerde berichten

Nieuw in Google Ads: voeg een websitelink toe aan een beladvertentie

Maar dit gaat veranderen! Het is namelijk mogelijk om een websitelink in de advertentie toe te voegen. Hiermee krijgt iemand binnen het zoeknetwerk zelf de […]

advertentietegoed-google-facebook

440 miljoen gratis advertentietegoed voor MKB-bedrijven

Google Ads advertentietegoed voor kleine en middelgrote bedrijven Google stelt ruim 800 miljoen dollar ter beschikking om bedrijven te helpen de uitdagingen als gevolg van […]

volg ons op