In het najaar van 2020 heeft Google een nieuwe bèta uitgerold; Web Stories. In grote lijnen zijn deze stories te vergelijken met de stories van social media platformen zoals Instagram. Een groot verschil is echter dat deze Web Stories de organische vindbaarheid van je website kunnen vergroten. Reden genoeg om eens wat meer onderzoek te doen naar deze functie van Google!
Wat zijn Web Stories?
Web Stories zijn dus in principe vergelijkbaar met de stories van social media platformen zoals Instagram en Facebook. Hierbij wordt een slideshow van verschillende soorten content getoond, zoals afbeeldingen, video’s en tekst. Momenteel zijn de Web Stories nog een bèta van Google. Een voorbeeld hiervan is onze eigen Web Story: Web Stories in Google.
Web Stories zijn alleen zichtbaar voor smartphones. Ze kunnen voorkomen in Google Search, Google Discovery en Google afbeeldingen. Nieuwe functies worden vaak eerst in Amerika uitgerold en zijn daarna pas in andere landen beschikbaar. In Nederland zien we dat de Web Stories al wel vertoond worden bij Google Search, maar nog niet bij Discovery en tussen de afbeeldingen.
Web Stories kun je herkennen aan dit symbool rechtsonder bij de afbeelding van het organische zoekresultaat:
Web Stories zijn gewoon pagina’s van je website. Ze worden dan ook geïndexeerd, waardoor de Web Stories bijdragen aan de organische vindbaarheid van je website.
Verschillen tussen Web Stories en Social Media stories
Web Stories zijn onbeperkt te bekijken in tegenstelling tot stories op social media, waar een beperkte tijd (meestal 24 uur) aan de stories wordt meegegeven.
Web Stories helpen om je organische vindbaarheid te vergroten. Stories op social media doen dit niet.
Kenmerken van Web Stories
Alleen verticale beelden. De beelden moeten aangepast worden op de afmetingen van smartphones, aangezien Web Stories alleen op deze apparaten weergegeven worden.
Web Stories kunnen maximaal 30 pagina’s bevatten.
Qua content zijn er erg veel mogelijkheden. Bijvoorbeeld voor afbeeldingen, video’s, audio en tekst.
Best practices voor Web Stories
Google heeft een aantal best practices voor de Web Stories gepubliceerd. Wil je succesvolle Web Stories plaatsen? Houd hier dan rekening mee.
De best practices kunnen opgedeeld worden in een aantal onderwerpen:
Storytelling:
Prioriteer het gebruik van video. Video zorgt voor een hogere engagement rate dan tekst of afbeeldingen.
Design:
Voorkom het gebruik van teveel tekst. Hanteer een maximum van 280 tekens per pagina/beeld. Zo voorkom je dat de kijker overladen wordt met tekst.
Zorg ervoor dat je tekst en andere onderdelen van de pagina’s goed zichtbaar zijn voor alle mogelijke afmetingen van smartphones.
Maak gebruik van animaties. Hiermee kun je je pagina’s dynamischer maken. Houd er wel rekening mee dat je niet telkens dezelfde animaties gebruikt. Dit kan namelijk irritatie opwekken bij de kijker.
SEO:
Aangezien Web Stories in principe gewoon pagina’s zijn, gelden de algemene best practices voor SEO ook voor Web Stories.
Gebruik content van hoge kwaliteit. Interessante content is van belang om de kijker naar je website toe te trekken.
Houd de titel kort. Gebruik maximaal 90 tekens in de titel en maximaal 70 tekens in de beschrijving.
Controleer de indexeerbaarheid van de Web Stories. Check dus of er niet per ongeluk een noindex tag is meegegeven aan de pagina’s van je Web Stories. Voeg de Web Stories ook toe aan de sitemap.
Voeg een self-referencing canonical toe aan je Web Stories.
Voeg metadata toe aan de Web Stories. Gebruik markups die je ook op gewone webpagina’s zou gebruiken, zoals structured data.
Technisch:
Check of je Web Stories AMP geldig zijn.
Houd er rekening mee dat in Google een preview van je story wordt getoond naast het organische zoekresultaat. In deze preview wil je geen afgekapte tekst zien; dit maakt het namelijk niet aantrekkelijk om je website te bezoeken.
Gebruik de juiste afmetingen en aspect ratio. Afbeeldingen dienen minstens 640×853 pixels te zijn en een aspect ratio van 3:4 te hebben. Check ook of de afbeeldingen gelinkt zijn aan je <amp-story> poster-portrait-strc attribute.
Gebruik de juiste aspect ratio voor je logo. Zorg ervoor dat je logo is gelinkt aan de <amp-story> publisher-logo-src attribute. Logo’s moeten minstens 96×96 pixels groot zijn en een aspect ratio van 1:1 hebben.
Benieuwd naar hoe je Web Stories kunt toevoegen?
Lees dan deel 2 van de blog over Web Stories:Hoe creëer je Web Stories in Google? Hierin leggen we stapsgewijs uit hoe je Web Stories kunt ontwerpen en waar je op moet letten.
Vond je dit interessant?
Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!