Google Page Experience update uitgerold!

21 juni 2021

In 2020 werd het al aangekondigd, en nu is Google eindelijk begonnen met het uitrollen ervan; de Google Page Experience update. Met deze update wordt de “page experience”, dus de ervaring op een specifieke pagina, een belangrijk onderdeel van het algoritme van Google. Hiermee zal dit van invloed zijn op de rankings van jouw pagina’s. Wat deze update precies is, en waar je op moet letten, lees je in dit blog!

Wat is de Google Page Experience update?

Zoals benoemd heeft deze update betrekking op de gebruikerservaring op een specifieke pagina. Google beoordeeld dit op basis van een bepaalde score, die voortkomt uit een aantal aspecten die volgens Google de gebruikerservaring omvangen. Dit zijn de volgende aspecten:

Core Web Vitals

Dit zijn signalen, bestaande uit drie factoren, die de gebruikerservaring van de website bepalen. Dit zijn in het kort de volgende factoren:

Meer weten hierover? Lees dan ons blog over de Core Web Vitals!

Mobielvriendelijkheid

Zoals je wellicht al weet is de mobielvriendelijkheid van een website leidend voor Google. Het grootste gedeelte van de bezoekers zal over het algemeen via een mobiel apparaat op de website terecht komen. Zorg daarom voor een goede ervaring op de website vanaf mobiel. Denk bijvoorbeeld aan een goede websitesnelheid en het goed benutten van de ruimte op een mobiel scherm d.m.v. geschaalde buttons en headers.

HTTPS verbinding

Heeft jouw website een HTTPS verbinding? Dan is dit voor Google een signaal dat het hier om een veilig verbinding gaat, een aspect wat Google hoog in het vaandel heeft staan. Er zijn echter ook HTTP verbindingen, die als Google als minder veilig worden gezien. Websites met een HTTPS verbindingen zullen vanuit Google dus een hogere ranking krijgen toebedeeld dan websites met een HTTP verbinding.

Advertenties op pagina

Probeer zogeheten pop-ups en advertenties te voorkomen op een pagina. Dit kan de bezoekers op een pagina afleiden van het doel of zelfs frustreren aangezien de advertenties als storend kunnen worden ervaren, wat voor Google een signaal is dat er sprake is van een slechte gebruikerservaring op de pagina en website.

Veilig browsen

Google maakt gebruik van een dienst genaamd safe browsing. Hiermee bepaald Google of jouw website over (veel) onveilige verbindingen beschikt. Mocht dit helaas zo zijn dan verbind Google hier vanzelfsprekend conclusies aan: de website is onveilig en Google zal die een gebruiker melden zodra deze de website bezoekt.

Inspelen op de Google Page Experience update

Het volledig zelf doorvoeren van deze actiepunten vergt de nodige development kennis. Beschik jij hier niet over, dan is het raadzaam om een developer in te schakelen die jou helpt om hiermee aan de slag te gaan.

Om alvast op de zaken vooruit te lopen zijn er een aantal tips die jij kunt gebruiken om de Google Page Experience te verbeteren:

Ondanks dat Google al is gestart met het uitrollen van deze update heb je gelukkig nog even de tijd om al deze factoren bij langs te lopen: Google verwacht omstreeks augustus 2021 de update volledig live te hebben staan. Zorg er dus voor dat jouw website daarvoor voldoet aan deze eisen voor een optimale gebruikerservaring, en een zo hoog mogelijke ranking.

Heb jij vragen over de Google Page Experience update, of hoe je hier verder op kunt inspelen, laat het ons weten?

Wil je verder op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen omtrent online marketing? Schrijf je dan direct in voor onze nieuwsbrief en mis niks!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Vond je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsflits en ontvang maandelijks een update met onze laatste blogs en updates!

volg ons op