Wat is de Google Page Experience update?
Zoals benoemd heeft deze update betrekking op de gebruikerservaring op een specifieke pagina. Google beoordeeld dit op basis van een bepaalde score, die voortkomt uit een aantal aspecten die volgens Google de gebruikerservaring omvangen. Dit zijn de volgende aspecten:
Core Web Vitals
Dit zijn signalen, bestaande uit drie factoren, die de gebruikerservaring van de website bepalen. Dit zijn in het kort de volgende factoren:
- LCP (Largest Contenful Paint): De laadtijd van jouw website. Het streven is om hierbij minimaal onder de 2,5 seconden te blijven.
- FIP (Fist Input Delay): De snelheid waarmee de website reageert op het klikken van een link of knop. Het doel is om onder de 100 milliseconden te blijven.
- CLS (Cumulative Layout Shift): Deze factor heeft te maken met het verplaatsen van elementen tijdens het laden van e pagina. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een header of link; een bezoeker wilt hierop klikken maar tijdens het laden van de pagina verspringt deze, waardoor de bezoeker mis klikt. Dit kan frustraties oproepen, waarna een bezoeker besluit de pagina te verlaten.
Meer weten hierover? Lees dan ons blog over de Core Web Vitals!
Mobielvriendelijkheid
Zoals je wellicht al weet is de mobielvriendelijkheid van een website leidend voor Google. Het grootste gedeelte van de bezoekers zal over het algemeen via een mobiel apparaat op de website terecht komen. Zorg daarom voor een goede ervaring op de website vanaf mobiel. Denk bijvoorbeeld aan een goede websitesnelheid en het goed benutten van de ruimte op een mobiel scherm d.m.v. geschaalde buttons en headers.
HTTPS verbinding
Heeft jouw website een HTTPS verbinding? Dan is dit voor Google een signaal dat het hier om een veilig verbinding gaat, een aspect wat Google hoog in het vaandel heeft staan. Er zijn echter ook HTTP verbindingen, die als Google als minder veilig worden gezien. Websites met een HTTPS verbindingen zullen vanuit Google dus een hogere ranking krijgen toebedeeld dan websites met een HTTP verbinding.
Advertenties op pagina
Probeer zogeheten pop-ups en advertenties te voorkomen op een pagina. Dit kan de bezoekers op een pagina afleiden van het doel of zelfs frustreren aangezien de advertenties als storend kunnen worden ervaren, wat voor Google een signaal is dat er sprake is van een slechte gebruikerservaring op de pagina en website.
Veilig browsen
Google maakt gebruik van een dienst genaamd safe browsing. Hiermee bepaald Google of jouw website over (veel) onveilige verbindingen beschikt. Mocht dit helaas zo zijn dan verbind Google hier vanzelfsprekend conclusies aan: de website is onveilig en Google zal die een gebruiker melden zodra deze de website bezoekt.
Inspelen op de Google Page Experience update
Het volledig zelf doorvoeren van deze actiepunten vergt de nodige development kennis. Beschik jij hier niet over, dan is het raadzaam om een developer in te schakelen die jou helpt om hiermee aan de slag te gaan.
Om alvast op de zaken vooruit te lopen zijn er een aantal tips die jij kunt gebruiken om de Google Page Experience te verbeteren:
- Bekijk de algehele website prestaties via Google Search Console om te analyseren of hier nog kansen liggen. Denk bijvoorbeeld aan de website snelheid en laadtijd van elementen.
- Gebruik Pagespeed Insights om de Core Web Vitals in kaart te brengen.
- Loop jouw website na op mixed content met behulp van tools als WebSite Auditor of Screaming Frog.
- Gebruik de mobielvriendelijke test van Google om te zien of jouw website momenteel al geschikt is voor mobiele apparaten.
Ondanks dat Google al is gestart met het uitrollen van deze update heb je gelukkig nog even de tijd om al deze factoren bij langs te lopen: Google verwacht omstreeks augustus 2021 de update volledig live te hebben staan. Zorg er dus voor dat jouw website daarvoor voldoet aan deze eisen voor een optimale gebruikerservaring, en een zo hoog mogelijke ranking.
Heb jij vragen over de Google Page Experience update, of hoe je hier verder op kunt inspelen, laat het ons weten?
Wil je verder op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen omtrent online marketing? Schrijf je dan direct in voor onze nieuwsbrief en mis niks!